Düsseldorf '80



                         Hifi-kiállítás az NSZK-ban


        Az  augusztusi  napsütésben  derűsen  lebegnek  a  hatalmas, "JVC"
    feliratú  ballonok  az északi bejárat fölött. Az időből ítélve odafönn
    is  ápolhatják  a  jószolgálati  kapcsolatokat  Európa idei legnagyobb
    hifi-kiállításának  rendezői.  De  még  egy járványos felhőszakadás se
    tudta  volna  elmosni  a Hifi '80-at, ugyanis a düsseldorfi vásárváros
    pavilonjai  vagy  szorosan egymás mellé épültek, vagy, ha távol állnak
    egymástól,  fedett függőfolyosó köti össze őket, olyan, amilyet a nagy
    repülőtereken látni. A közönségnek tehát nem ázik el a nadrágja. Sem a
    prospektusai (ezeket ugyanolyan hévvel gyűjti, mint minálunk a BNV-n).
        Szorgosan  futkosnak  ide-oda  a  vásári  kisbuszok,  Akai-   vagy
    Maxell-hirdetésekbe öltözve, s hordozzák a népet pavilonról-pavilonra.
    Ugyanígy a városi taxik és a villamosok is  mind-mind  hifi-plakátokat
    hordanak magukon. Düsseldorf egyet jelent a vásárral, és augusztus  az
    idén egyet jelent az 5. Nemzetközi Hifi-Kiállítással és Fesztivállal.
        Én  az  utolsó  két  napra  érkeztem  Düsseldorfba.  Mostanra  már
    befejeződtek a Német Hifi Szövetség hivatalos hangtechnikai bemutatói,
    a  konferenciák,  a   diaporáma-vetélkedők,   a   szimfonikus   és   a
    popkoncertek, a zsákbanfutás és a lepényevés, de amit  látni  akartam,
    az még itt van, és éppúgy körülnyüzsgik az emberek, mint  a  kiállítás
    kezdetén. Nyitás tízkor, zárás hatkor, még mindent végigjárhatok - van
    rá kétszer nyolc órám.
        Mi az hát, amit itt, Düsseldorfban látni lehet?  Egyetlen  szóval:
    minden.  Többezer  modell.   Nagyon   soknak   legalábbis   tudtam   a
    létezéséről, nem eggyel  közelebbi  barátságot  is  kötöttem  már,  de
    ennyit,   így   egyszerre,   kirakva,   feltornyozva,   szétteregetve,
    ömlesztve, zúdítva - ennyit még soha nem láttam. Ha létezik,  hát  így
    néz  ki  az  a  bizonyos   hifi-mennyország   (pokla   a   feleségnek,
    purgatóriuma  az  erszénynek).  Akik  ismerik  a  makacsságunkat,  már
    tudniillik hogy nem szívesen hajtunk térdet-fejet  bármiféle  szép  és
    drága jószág előtt,  azok  most  kárörömmel  figyelhetik  Szent  Antal
    megkísértését.
        Nos, az első nap után, amikor a káprázat egy kissé  alábbhagy,  és
    az ember kezd tisztábban látni, végülis egy banális  számtani  igazság
    jön ki: ha gondosan összeszámlálunk egy híján húsz  dolgot,  akkor  az
    eredmény többnyire tizenkilenc lesz. Vagyis, amit  itt,  Düsseldorfban
    kiállítanak, az éppen a világpiac maga, nem kevesebb - de nem is  több
    annál. Így, a valóságban szebb, mint a prospektusokban, de  nem  nyújt
    több információt.
        Összerezzenek, mert hallom  ám,  hogy  otthon  most  rámkiabálnak:
    "hohó, azért csak beszélj róluk, mert én igenis szívesen csavargatnám,
    tekergetném, dédelgetném, elparaméterezgetném azt a rádiót...  azt  az
    erősítőt... azt a magnót!" Ahogy  gondolod,  Olvasó,  szegődj  mellém,
    járj végig velem tíz hatalmas csarnokot, nagyobbat, mint a "C" pavilon
    Kőbányán, mind dugig tömve hifivel. Mondd  meg:  melyik  legyen  az  a
    körülbelül egy tucatnyi készülék, amelyet  itt,  most,  okvetlenül  be
    kell mutatnunk, le kell fényképeznünk -  vállalva  persze,  még  pedig
    felelősséggel, hogy ez már önmagában is felhívás táncra: propaganda  a
    Hifi Magazin szerkesztőségi anyagában?
        Tegyük fel,  a  nacionáléjuk  után  kívánsz  igazodni,  csak  úgy,
    szemre,  mert  -  mint  mondod  -  tíz  lépésről  felismered  a  japán
    formatervet. Nem, kedves Olvasó (és  ezt  a  "nem"-et  legalább  három
    "e"-vel ejtik ki, imígyen: neeem) - a japán készülékeket többé már nem
    ismered fel csalhatatlan biztonsággal. Amíg el nem olvasod az erősítőn
    a gyár nevét, aligha mondod meg,  hogy  a  Sanyo  vagy  a  Metz  (vagy
    Graetz? mindig összetévesztem őket), hogy a Sony vagy a Wega,  hogy  a
    Pioneer vagy a  Philips,  hogy  az  amerikai(?)  Scott  vagy  a  német
    Telefunken formatervezőjét kell-e dicsérned. Van persze ma is  eredeti
    design, főleg egy-két kontinentális cég választékából, és az is  tény,
    hogy  az  angol  és  a  francia  erősítők   általában   felismerhetően
    csúnyábbak. A hifi-készülékek többsége  azonban  ma  már  világpolgár.
    (Még a lengyel Unitrának is van olyan készüléke, amely legalább "kvázi
    japán" - igaz, francia kooperációban gyártják.)
        Arról pedig, hogy kitaláld: hol készültek ezek a  szép  masinák  -
    arról egyszer s mindenkorra tégy le. Bizonyára Te  is  tudod,  hogy  a
    Felkelő  Hifi  Országának  üzletemberei  felvásároltak  számos  ismert
    céget, így például Amerikában a Fishert, az NSZK-ban  a  Wegát.  Ebből
    azonban még nem  következik,  hogy  az  illető  cég  termékeit  csakis
    Japánban tervezik... még kevésbé, hogy ott  gyártják...  igen  gyakran
    valahol másutt gyártják... sőt, az "igazi"  japán  holmit  is  sokszor
    egészen máshol gyártják. Ha úgy gondolod, hogy én  tudom,  hol  -  hát
    érdememen felül becsülsz.
        Próbálkozz  esetleg  azzal,  hogy  a  hamisítatlan,  "tősgyökeres"
    japánok közül emelj ki valakit. A vége egy névsor  lesz,  betűrendben,
    az Akaitól a Yahamáig.
        "Szamárság"  -  üzeni  valaki  hazulról   -,   lássuk   inkább   a
    specifikációjukat!" Tanár úr, kérem, én készültem prospektustanból  és
    parametrológiából, de könyörgök: ezek az adatok mind nagyon szépek...
        "Nézzük  inkább a méreteket! Ki az, aki normál tornyokat gyárt, ki
    árul  mini-berendezést  -  avagy netán van itt mikro-hifi is?" Van. Az
    egyikből százféle, a másikból harmincféle, a harmadikból húszféle - és
    most következzék egy újabb névsor?
        Amikor  idáig  érünk  gondolatainkban,  telepatikus   úton   újabb
    korholást fognak fel az antennáink Pannóniából: "Hát  ezeknek  eszükbe
    sem jut, hogy meghallgassák, amit látnak?" Te azonban, Olvasó, aki itt
    kerengsz mellettem a hangzavarban,  már  csak  csüggedten  legyintesz:
    egyik kutya,  másik  eb.  A  kiállítások  standjain  nagyon  rossz  az
    akusztika, elvétve akad csak figyelmet érdemlő demonstráció. Ez minden
    jobb audio-újságban benne van, - aki okos, tanuljon a  más  kárán.  Én
    nem vagyok okos, én a saját káromon tanultam.
        Mindaz, ami  itt  garmadában  hever,  a  kiállítás  anyagának  úgy
    nyolcvan  százaléka,  egy  elképzelhetetlenül  magas  átlagszínvonalat
    reprezentál. Odakint viszonylag olcsó. Nekünk drága,  dollárunk  sincs
    rá, importálni ezért soha nem fogjuk.  Itthon  kéne  megcsinálni  fele
    költségért, elsősorban az elektronikákat. És akkor már jobban. Annál a
    nyolcvan százaléknál valamivel jobban.
        Kedves Olvasó, engedd hát, hogy ne  azt  adjam,  amire  számítasz;
    engedd, hogy a saját fejem után csatangoljak a Hifi '80 pavilonjaiban,
    és azt említsem meg, ami szerintem ezért vagy azért említést érdemel.
        Van még rá négy órám és huszonöt percem...
        Az Akaival kezdem. Rendes dolog tőle, hogy  olyasmit  is  kiállít,
    ami   nálunk   is   (úgyszólván)   kapható:   a   GX   4000D   magnót,
    fehérben-feketében, meglehetősen sok  példányba.  Körbejárva  az  Akai
    pavilonját és  kiszűrve  az  ismétlődéseket,  voltaképpen  csak  három
    nagyobb  gépet  találtam;  a  620-ast,   a   625-öst,   illetve   (két
    változatban) a 635-öst. Kazettás modell, mondanom sem  kell,  több  is
    akad. Nem  beszélve  persze  az  egyéb  komponensekről  -  tunerekről,
    erősítőkről -, de hát nem ezekben van az Akai ereje.
        Orsós magnó mind kevesebb látható, bár itt a Revox, a Tandberg,  a
    Ferrograph, és a nagyobb japán cégeknek is van orsós gépük.
        Kétségtelen: az alsó és a középső kategóriában a  "zsebes"  magnók
    már megnyerték az ütközetet, olyaninnyira, hogy még a  Revox  standján
    is (!) van már egy kazettás magnó - természetesen toronyba  illesztve.
    A nívósabb hangtechnika viszont változatlanul  megköveteli  a  nagyobb
    szalagsebességet, ezért az orsós magnók között - ha  már  lúd,  legyen
    kövér - gyakori a  "gyors"  modell  (19/38  centiméter  szalagsebesség
    másodpercenként). Talán ezért is nyerhette el az ASC gyár készüléke  a
    Német  Hifi  Szövetség  vásárdíját.  A  négy  Dhfi-díjat  egyébként  a
    következők szerint osztották ki:

        Hazai találmány: Telefunken High Com zajcsökkentő.
        Külföldi találmány: Philips kompakt hanglemez.
        Hazai készülék: ASC AS 6002/38 magnó.
        Külföldi készülék: Technics SU-A2/SE-A1 elő- és végfok.

    

    A  Telefunken  High  Com  áramköre, mint főegység. Az oszcillogram egy
    400Hz-es   szinuszjelet  mutat:  a  High  Com  használatával  20dB-vel
    csökkent a zaj


        A Philips lézeres lemeze persze ma még nem kapható a boltokban:  a
    digitális technikának ez a várva-várt gyümölcse továbbra  is  érik.  A
    Telefunken zajcsökkentő rendszere azonban már él és virul:  beleépítik
    a jobb Telefunken kazettás  magnókba,  és  önálló  egység  gyanánt  is
    kapható. Bennünket  természetesen  főleg  az  utóbbi  érdekel.  Nagyon
    reméljük,  hogy  módunk  lesz  megvizsgálni  és  összehasonlítani  egy
    Dolby-B-vel. (Akár a Dolby, ez a rendszer is zárt, vagyis  felvételkor
    és  lejátszáskor  egyaránt  működtetni  kell,  s  csupán  a  felvételi
    folyamat saját zaját csökkenti.  A  stúdióváltozat  a  Tel  Com,  házi
    kivitele a High Com névre hallgat.)
        A lemezjátszók között a legmulatságosabbak - persze, távolról  sem
    a legjobbak - azok, amelyek  függőleges  helyzetben  is  használhatók.
    (Mármint  hogy  a  lemezjátszó  van  függőleges  helyzetben,  nem  aki
    használja.) Ez nem olyan új dolog, mint  amilyennek  látszik.  A  Dual
    hosszú  évek   óta   szórakoztatja   kiállításainak   látogatóit   egy
    bűvészmutatvánnyal, amelyet itt is bemutat, napi nyolc órában. Jó  egy
    méter átmérőjű "András-keresztben" - pontosan olyan alakja van, mint a
    Dual-karcsapágyazásnak - egy gépezet  össze-vissza-körbe-körbe  forgat
    egy Dual-lemezjátszót,  amely  így  minden  lehetséges  és  lehetetlen
    helyzetet felvesz, de közben rendületlenül muzsikál.  Ezt  csak  olyan
    készülék tudja, amelynek a karja minden irányban ki van egyensúlyozva,
    és a tűerőt rugó  állítja  be  rajta.  Persze,  az  "igazi",  újkeletű
    vertikális játszókon tangenciális kar van, mint a  Technicsén  vagy  a
    Mitsubishién.

    

        Egyáltalán, a tangenciális  karokból  mind  többet  látni;  még  a
    Yahama is kiállít egyet.
        Néha azért elárulják magukat a gyárak: tudják ám  ők  jól,  hogyan
    kell (vagy hogyan kellene) jó lemezjátszót csinálni.  Körülbelül  úgy,
    ahogyan az EMT csinálja vagy két évtizede. A recept: hatalmas tömegek,
    felfüggesztve,  csillapítva,  s  a  rezgésük   frekvenciája   gondosan
    összehangolva. Az  EMT  itt  nem  állítja  ki  stúdiógépeit,  de  négy
    hifi-cég  is  közszemlére  tett  ki  egy-egy  ilyen   monstrumot:   az
    EMT-testvér Thorens, a Technics,  a  Marantz  és  a  Micro  Seiki.  (A
    készülékek ára fantáziaár: 5-12 ezer márka.) Különösen érdekes, hogy a
    kiváló  direkthajtású   lemezjátszóiról   ismert   Micro   Seiki   egy
    szíjhajtásos, dupla rendszert rakott ki  cégéréül,  s  ez  borzasztóan
    emlékeztet  a  hajdani,  nagytányéros,   Papst-motoros,   bugyigumival
    hajtott amatőr masinákra. Azokon is csomót kellett kötni a gumira...

    

        A Marantzra visszatérve: ez a születése révén amerikai, de a  pénz
    jogán japán firma változatlanul a Nagy Nyálcsurgattatók közé tartozik,
    és fáradhatatlanul ontja  a  szebbnél-szebb  készülékeket.  Egyik  sem
    csúnyább az 1. számunkban bemutatott  rádiónál.  De  a  Marantz  azért
    szívesen sütkérezik  a  régi  idők  dicsfényében:  hatalmas  vitrinben
    mutogatja a dohányon vett nagypapa hagyatékát,  az  egykori,  legendás
    elő- és végerősítőket. A Marantz-múzeum darabjai,  természetesen,  nem
    eladók...
        Az erősítőkről különben nincs sok mondanivalóm. Ezek vagy  szépek,
    és abból még semmire se lehet következtetni, vagy  ormótlanok,  amiből
    szintén  nem  derül  ki  semmi.  Nincs  értelme,  hogy   felfedezősdit
    játsszam: az erősítőknek előbb be kell járniuk az audio-világot,  hogy
    bizonyítsanak. A különleges technológia pusztán csak biztató ígéret. A
    Hitachi MOSFET-erősítői már nem újak, de például az angolok(!)  nagyon
    meg vannak elégedve velük, s ez összehasonlíthatatlanul többet jelent,
    mint a Technics frissensült Dhfi-díja.
        Mindez   persze   nem   csak    a    termek    közepén    táborozó
    mammutvállalatokra  vonatkozik,   hanem   a   "falmelléki"   standokon
    állomásozó  speciálcégekre  is;  ezeket  egyébként   többnyire   német
    nagykereskedők  képviselik  (Audio  Int'l,  Audio  Components,   Audio
    Trade). Mindegy, mivel dolgoznak, félvezetőkkel vagy csövekkel. Vigyen
    el az ördög, ha reklámozni akarom a régi erősítőtechnikát, de  tényleg
    itt csöveznek vagy nyolcan-tízen. Az Audio Trade az angol Michaelson &
    Austin híres TVA-1-ét propagálja. Az Audio Components vitrinjeit pedig
    az ugyancsak brit Esoteric EAR 529 jelű mono végfok díszíti - ez a  40
    kilós, 500 wattos bájtömeg.
        Itt egyébként nagyhírű amerikai jószágokat  is  látok,  például  a
    Cotter-féle fono-előerősítőt, a meghajtó-egységet, az elő-  és  végfok
    közé  iktatandó  korrigált  fázismenetű  szűrőt  (ez  mind   különálló
    elektronika, félvezetőkkel  megépített,  méregdrága  "fekete  doboz"),
    valamint az ugyancsak Cotter-féle Lemezjátszó Aljzatot,  amelyről  már
    meséltem a Hifi Magazin 1. számában. Ez egy hatalmas tömegű,  gondosan
    felfüggesztett, akusztikusan "holt"  anyagból  készített  vázrendszer,
    amelyhez már éppen csak a lemezjátszót  kell  megvásárolni,  lehetőleg
    Technicset  vagy  Denont.  Ugyanitt  láthatók  az  Audio  Critic  című
    folyóirat kedvenc hangsugárzói: az elektrosztatikus Sound-Lab a  felső
    árkategóriából, valamint a DCM Time Window  a  középmezőnyből.  Ezeket
    meghallgatnám szívesen, de sajnos, az Audio Components nem itt  tartja
    a bemutatóit, hanem amerikai szokást követve - nagyon okosan  -  este,
    egy szálloda halljában, s már nem lesz időm, hogy oda is elmenjek.

    

    Háttérben  a  Sound-Lab  R-I.  jelű,  5*7  egyforma cellából kiképzett
    elektrosztatikus  rendszer;  100Hz  alatt szub-basszust kell használni
    hozzá,  külön végerősítővel. Elöl az Időablak (Time Window), a DCM cég
    kivételesen jó impulzusátviteléről nevezetes, de hagyományos doboza


        Meghallgattam viszont az Audio  Trade  forgalmazta  hangdobozokat,
    amelyekbe ionizációs elven  működő  csipogót  építettek  (ez  a  fajta
    magassugárzó is időről-időre felüti  a  fejét  az  audio-technikában).
    Abszolút  luxuscikk:  hangszerszépségű,   exponenciálisan   kiképzett,
    ragyogó réztölcsér, amelynek nyílásán átvilágít az ionizált  gáz  lila
    lángja.  Aktívsugárzó,  egybe  van  építve  egy  100   wattos   csöves
    teljesítményerősítővel. Attraktív  hangja  van,  már  amennyire  ez  a
    demonstrációból  megítélhető.  Kissé   gyanús   ugyan,   hogy   inkább
    fúvósokat, s főleg rezeseket játszattak rajta.  A  másik  oldalon,  az
    Audio Int'l kiállításán szintén  láttam  az  előbb  egy  -  olcsóbb  -
    ionizációs modellt: az AEC-hangdobozok egy részének  ez  a  csipogója,
    más részüknek pedig egy szalagsugárzó.
        Közben   vissza-visszatérek    "törzskávéházamba",    vagyis    az
    ELEKTROMODUL külkereskedelmi vállalat standjára.  Illik  megemlítenem,
    hogy utazásomhoz jórészt az EMO segített  hozzá.  De  meg  is  lett  a
    jutalma: sikerült nagyon szép szerződést kötnie. Lehet, hogy egyébként
    is megkötötte volna - node én is szurkoltam neki. Annál  inkább,  mert
    ismerem  a  külkereskedők  babonáját,  miszerint  az  újságíró  fekete
    macska, ezért minél távolabb kell tartani az üzletkötés  színhelyétől.
    Félre a tréfát: noha  a  magyar  hangdobozok  exportőre  jelenleg  egy
    viszonylag    szerény     árkategóriában     "utazik",     eredményei,
    devizabevételei, üzleti kapcsolatai kétségtelenül visszahatnak arra  a
    furcsa, bizonytalan, alaktalan valamire, amit úgy hívunk: magyar hifi.
        Mert ebben a szakmában - nem úgy, mint a  sportban  -  a  győzelem
    számít, nem a részvétel. Habár az utóbbi  is  jelez  valamit.  Feltűnő
    például, hogy a franciák közül szinte csak az Audax  tett  ki  magáért
    (hatalmas választékot  mutat  fel),  az  angol  hangszóróipar  viszont
    teljes létszámmal kivonult. A KEF-től a Missionig, a Wharfedale-től  a
    Rogersekig, az IMF-től a Tangentig mindenki jelen  van  Düsseldorfban.
    Kevésbé  attraktív,  de  szerintem  a   leginkább   figyelemre   méltó
    kiállítójuk, a Chartwell bemutatja polipropilén-membrános hangszóróit.
    Egyes szakírók szerint ez a membrán annyival különb a bextrénnél, mint
    a bextrén a hagyományos papírmembránnál.
        Más utat  követ  a  Technics  méhsejt-szerkezetű,  lapos  felületű
    membránjaival.  Itt  is  kiállítja   a   már   mindenfelé   propagált,
    demonstráció    végett    "szétfűrészelt"    hangdobozt.    Különösebb
    referenciáink egyelőre nincsenek róla, így nem tudom, mi  a  tényleges
    előnye  ennek  a  technikának  (a  Technics  szerint  ez   a   membrán
    szabályosabban "pumpál", kevésbé érzékeny a "betörésre".)
        Megkerülve a Harman-csoport standját, amelyen az amerikai JBL,  az
    angol Tannoy,  a  japán  Maxell  és  Teac  árul  egy  gyékényen,  majd
    átverekedve magam a Cantonok és a  Magnatok  erdején,  egyszerre  csak
    szembetalálom  magam  a  világ  legidétlenebb  hangsugárzóival,   Hans
    Deutsch modelljeivel. Prospektusból már ismerem őket. Ezek a különféle
    (JBL stb.) hangszórókból kiötlött drága szerkezetek újabban a  mitikus
    Atlantic márkanévre hallgatnak. Olyanok, "mint a virág, amelyen titkos
    féreg foga rág", mi több, már le is zabálta a doboznak itt a negyedét,
    ott a nyolcadát. A konstruktőr  kürtőkkel,  keresztirányú  panelekkel,
    deszkákból ácsolt exponenciális  tölcsérekkel  pótolja  a  hiányt,  és
    lécekkel takarja el a membrán felét ("akusztikus keresztváltó", mondja
    a cég). Végülte elkészül a Nagy Mű, de szobrászának szemében az őrület
    lidércfénye lobog.
        Az  NSZK-beli  Pilot, az Ohm cég reprezentánsa ezúttal nem állítja
    ki  a híres Ohm "F" szélessávú hangszórót, akadt viszont helyette más,
    aki  szintén  megpróbálja 360 fokban egyenletesen besugározni a teret,
    abban  a  hitben,  hogy  erre  szükség  van.  Az NSZK-beli MBL cég egy
    különleges,  rögbi-formájú  hangsugárzót konstruált, ennek tengelyében
    működnek  a  - hagyományos, dinamikus - "motorok", köröskörül rezgésbe
    hozva  a rögbi-labda szegmensekre osztott palástját. A demonstrációhoz
    derekasan  "kiekvalizálták"  a  szobát,  a  hang nyomott és élettelen,
    fogalmam sincs, mire képes valójában ez a drága hangsugárzó.

    

        Közelegvén  a záróra, a riporter ekkor otthagyott csapot-papot, és
    átrepült   Amsterdamba,  hogy  további  két  napot  töltsön  az  éppen
    megnyitott  Firato szórakoztató elektronikai kiállításon. Itt is sokat
    topasztalt:   találkozott   a   hangszedők  jelenlegi  fejedelmével, a
    rózsafa-testbe  foglalt  Koetsuval,  meghallgatta  a  Meridian második
    aktívrendszerét,  és  belesett  (sőt,  majdnem  beleesett) egy újfajta
    Klipsch-tölcsérbe.
        Minderről lesz még mesélni valója, de úgy érzi, hogy az amsterdami
    kiállítást most egy kissé  elhomályosítja  Düsseldorf  fénye.  Lejjebb
    sandítva a papíron, látja, hogy már csak néhány sornyi  helye  maradt.
    Ezért hátradől az ülésben, becsatolja a szíjat és  -  Budapest  fölött
    vagyunk - landoláshoz készülődik. Közben egy dolgozaton töri a  fejét.
    Csudára  aforisztikus  a  címe:  "Hogyan  válaszoljunk   a   világpiac
    kihívására - ha a világpiacnak kisebb gondja  is  nagyobb,  mint  hogy
    kihívjon bennünket."

                                                             Darvas László