Hangszerek, hangszínek: Hangverseny a Vigadóban





     Az Ígéret Földjére... sok-sok ígéretnek végülis talpalatnyi földjére
         léptek zenészek és zenekedvelők, ez év márciusának derekán,
     koncertre gyülekezve a végre megnyitott Vigadóban. Ha már nem épült,
             leginkább újjáépült egy hangversenyterem Budapesten.

    Hangversenyterem? Palota. Mindig is az volt: mindent a szemnek, de nem
         a fülnek - ugyanis a Vigadó, a régi Budapest zenei életének
      középpontja (így mondják) hírhedt volt rossz akusztikájáról. Mint
     műemléket, ezerszemű paragrafus védi: csak helyreállíthatták, de át
     nem építhették. S ahogy közelgett a nap, amikor a régi csarnok majd
       újra fénybe borítja a Muzsikát, mindenfelől aggodalmat sodort a
    szél... nem túl lármásan, éppen csak mintha zenészek hangolnának: "És
                    vajon mit szólnak majd a hangszerek?"

    A magyar építőművészetben az akusztikai tervező, ha egyáltalán szóhoz
         engedik, bizony szürke pont csupán, de ha koncertterem épül,
      valóságos Szürke Eminenciás ő. Feladata ezúttal nagyon háládatlan
         volt. Szinte semmihez sem nyúlhatott, s mégis, koncertezésre
      alkalmassá kellett tennie egy gyönyörű épületet, amely éppen csak
                   koncertezésre nem volt eléggé alkalmas.

    A Vigadó mesés szépsége mesét idéz. "Híres mesterek kezemunkája nyomán
     elkészült a Bíborcipő, drágakövekkel és csatokkal és aranyhímzéssel
     ékes, érinthetetlen műremek. A királynőn kívül senki sem volt méltó
       rá, hogy hordja, - de jaj, a cipő sehogyan sem illett a királynő
                                  lábára..."



    


        Március 17-én tehát  megtartották  a  nyitóhangversenyt,  a  Liszt
    Ferenc Kamarazenekar közreműködésével,  s  röviddel  ezután  a  Magyar
    Hanglemezgyártó Vállalat is próbafelvételeket készített  a  Vigadóban.
    Az alábbi nyilatkozatokat, mint a dátumok mutatják,  "azon  frissiben"
    kértük  az   érdekeltektől,   hogy   felmérhessük   az   újjáalakított
    koncertterem jelentőségét.


    Karsai Elekné akusztikai tervező
    (március 18-án, egy nappal a nyitókoncert után)

        - Nagyon kevés hangversenytermünk  van.  A  Zeneakadémia  1907-ben
    épült, akusztikája  jó,  olyan,  amilyet  abban  az  időben  elvártak.
    Utózengési ideje mintegy 1,6 másodperc.  Nagytermében  mindössze  1200
    ember  fér  el,  s   ez   nagyon   kevés.   Valamelyest   kisegíti   a
    hangverseny-rendezőket  az  1952-ben  újjáalakított   Erkel   Színház.
    Akusztikája  lényegesen  jobb,  mint  annakelőtte  volt,  de  minthogy
    elsősorban operáknak ad otthont,  így  sem  ideális  hangversenyterem.
    Hetente egy alkalommal tarthatnak itt koncertet, a többi napon  operát
    adnak.

        - Marad tehát a Zeneakadémia. Jegyhez jutni úgyszólván lehetetlen,
    a bérletek is azonnal elkelnek (mégha aztán a  bérleti  előadások  egy
    része félház előtt hangzik is el; ez az  árukapcsolás  velejárója).  A
    nagyobb oratórium-esteket ezért általában megismétlik, hogy  mindazok,
    akiket érdekel, meghallgathassák. Sajnos, az igazi nagyzenekarokat  és
    kórusokat csak a nagy termek  fogadhatják  be.  És  az  igazán  rangos
    együtteseket egyre kevésbé lehet megfizetni a  viszonylag  kevés  jegy
    árából.

        - Budapest, mint az ország zenei központja megkövetelne egy önálló
    (nem  többcélú!),  nagy   befogadóképességű   koncerttermet.   Legjobb
    zenészeink 3-3500 fős termekről álmodoznak. Ekkora  csarnokot  azonban
    csak ritkán népesítene be a közönség. Ami még fontosabb, az ilyen nagy
    termek  akusztikája  szinte  szükségszerűen   rossz:   nemigen   lehet
    megtalálni a közvetlen és a visszavert hangok helyes arányát.

        - A londoni Royal  Festival  Hall  3400  fős,  az  utózengése  még
    elektronikusan feljavítva is csak 1,5 másodperc, tehát igen kevés.  Az
    sem véletlen, hogy  a  New  York-i  Lincoln  Centernek  a  New  York-i
    Filharmonikusok számára épített koncerttermét hosszú  évek  kísérletei
    után teljesen át kellett építeni. Itt csaknem 3500  főnyi  hallgatóság
    foglalhat helyet.

        - A világ legjobb akusztikájú termei  áltatában  2400-2600 személy
    befogadására alkalmasak. Az  új  berlini  Philharmonia  2600  személyt
    befogadó épületét általában kiváló akusztikájúnak tartják, akárcsak  a
    (hasonló   méretű)   Wiener   Musikverein-Saalt   vagy    a    Bostoni
    Filharmonikusok termét.  E  két  utóbbi  a  Zeneakadémiával  egyidőben
    épült, s máig is ezeket tartják a  legjobbaknak.  Egyébként  ezeket  a
    pozitív illetve (az előbbi) negatív példákat nem könyvből  hozom  fel:
    mindegyikben volt már alkalmam koncertet hallgatni.

        - Kétségtelen, hogy még nem találták  meg  a  zárt  térnek azt  az
    akusztikai  jellemzőjét,  amely  perdöntő  volna.  Rengeteg   kísérlet
    folyik, sok részeredménnyel, de  hiányzik  a  végső  konklúzió.  Ennek
    természetes  következménye,   hogy   általában   a   hangversenytermek
    elkészülte után egy  bizonyos  "hangolási  ciklus"  következik,  amely
    alatt kísérleti módon finomításokat lehet még végrehajtani.  Addig  is
    nagyon fontos, hogy ne csak a kísérletek eredményét figyeljük, hanem a
    próbálkozások hátterét, teljes folyamatát is.

        - Magyarországon még sohasem terveztek hangversenytermet, amelynek
    csak  ez  lett  volna  a  funkciója.  (A   Zeneakadémia   nagytermének
    elsődleges célja  az  oktatás  volt.)  Természetesen  nem  volt  igazi
    hangversenyterem a Vigadó sem:  elsősorban  bálokat,  összejöveteleket
    akartak itt szervezni.  Akusztikai  hibáit  már  1928-ban  részletesen
    elemezte Möller magyar építész, s bírálta egyébként Kodály is.

        - A magyarázat  kettős.  Mindenekelőtt:  a  Vigadónak  úgynevezett
    csatolt terei voltak: hozzá lehetett kapcsolni két kisebb termet, ezen
    túlmenően  a  pillérek  mögötti  tükörfolyosó  is  részét  képezte   a
    teremnek. A visszaverődések sokfélesége miatt az ilyen tér akusztikája
    nem  tartható  kézben.  Még  nagyobb  baj,  hogy  a  csarnok   méretei
    aránytalanok voltak: magassága 21, szélessége viszont csak  18  méter.
    Ilyen esetekben, főleg, ha a falak párhuzamosak, szabályos visszhangok
    adódnak. s ezekből itt többféle is volt.

        - Az  átépítés  14  évig  tartott,  az  akusztikai  terv  1970-ben
    készült.  A  csatolt  tereket  leválasztottuk,  de  -  tekintettel   a
    műemlékvédelmi szempontokra - egyébként  szinte  mindent  érintetlenül
    kellett hagynunk, természetesen  a  falfelületekhez  sem  nyúlhattunk,
    burkolóanyagokat     alig     használhattunk.     Mégis,      minthogy
    hangversenyteremről volt szó, ragaszkodtunk egy  álmennyezethez,  hogy
    csökkenthessük a csarnok magasságát. A  műemlékvédelmi  hatóságok  ezt
    végülis jóváhagyták, pusztán az álmennyezet  szélén  szabadon  kellett
    hagynunk egy sávot, megmutatandó, hogy ez  az  elem  nem  tartozik  az
    eredeti épülethez, - noha esztétikailag nagyon Jól illeszkedik hozzá.

        -     Az     álmennyezetre     kétségtelenül     szükség     volt.
    Fénymodellkísérletekkel  bebizonyítottuk,  hogy  ha   fenntartjuk   az
    eredeti terem-magasságot, akkor a hallgatóság  kétharmadához  nem  jut
    elegendő hangenergia. Így viszont az energia egyenletesen és  a  kellő
    mértékben éri  el  a  közönséget.  Az  egy  főre  eső  légtér  így  is
    túlságosan nagy: 12 köbméter (8 a szokásos),  de  minthogy  műemlékről
    van szó,  sem  a  nézőteret  nem  emelhettük  meg,  sem  galériát  nem
    építhettünk.

        - Fájdalmas pont, hogy a Vigadó,  noha  légtere  csaknem  10  ezer
    köbméter, csupán 660 személyt fogad, (Azelőtt is csak 790  hallgatónak
    volt hely, de a mai biztonsági előírások több szabadon  hagyott  teret
    követelnek.) A muzsikusok becsapva érzik magukat, s valóban:  a Vigadó
    nem pótolhatja Budapest meg nem épített  hangversenytermét.  De  azért
    megvannak a maga erényei.

        - Főleg kamarazenekarok játszhatnak itt. Az  utózengés  a  középső
    frekvenciákon egyenletesen 1,7-1,8 másodperc (2,0  akkor,  ha  üres  a
    terem), és ez  megfelel  a  élvonalbeli  hangversenytermek  utózengési
    idejének. A terem akusztikai szempontból a  nagyzenekart  is  elbírja,
    csupán gazdasági szempontból nem:  kevés jegy árából kevesebbre telik.
    Amire a Vigadó  végképp  nem  alkalmas,  az  a  beszédhang.  Egyébként
    erősítést sem terveztek hozzá,

        - Megjegyzem, valamely teremben mindig meg kell  tanulni  játszani
    is. Magyarországon a muzsikusok  semmiféle  akusztikai  képzésben  nem
    részesülnek,  így   nem   ismerik   hangszerük   hangjának   terjedési
    karakterisztikáját, a hangszerek és  a  tér  kapcsolatát,  egyáltalán,
    mindazt, amelynek ismeretében könnyebben "akklimatizálódhatnak". Aztán
    a zenekarokat lehet tudatosan úgy ültetni, hogy meglegyen a  különféle
    szólamok egyensúlya,

        - Említettem, hogy a légtér voltaképpen elbírná a nagyzenekart  és
    a kórust is.  Ez  nagyon  fontos  kritérium,  mert  ha  a  széksorokat
    kihordják, közönséget nem fogadhatnak ugyan, de a Hanglemezgyár  (mint
    tervezi is) nyugodtan készíthet nagyzenekari  lemezfelvételeket,  most
    már   nem   a   "száraz"   stúdióban,   hanem    igazi,    nagylégterű
    hangversenyteremben. Elképzelhető ugyan, hogy a zaj beszivárog, hiszen
    a Vigadó a  város  központjában  van,  az  odaterelt  autóbuszok  igen
    hangosak, márpedig műemlék belsejében nem  lehetett  stúdiót  építeni,
    "házat a házban". Mégis, reméljük, hogy a  jel/zaj  viszony  megfelelő
    lesz, és a korszerű technika segít ebben.


    Rolla János hegedűművész
    a Liszt Ferenc Kamarazenekar hangversenymestere
    (március 21-én)

        -  Nehéz  így  hamarjában  véleményt   alkotni   erről   az   "új"
    koncertteremről. Be kell vallanom, még meg kell tanulnunk  játszani  a
    Vigadóban. A "főpróbát" mindenesetre már megtartottuk.

        - Éreztünk egy bizonyos fajta kiegyenlítetlenséget. Ez  másféle  a
    pódiumon és megint más a nézőtér egyes pontjain.

        - A legnagyobb baj a vonóshangzással van:  kicsit  basszusszegény.
    Talán a terem magassága az oka, nem tudom. Vagy talán a pódium alatt a
    talaj anyaga; lehet, hogy beton, merev felület. Jó lenne a  csellistát
    valami  fa-dobogóra  ültetni,  ettől  mindenesetre   várunk   valamit.
    Egyébként ez általában akkor szokásos, ha a csellót  szólóhangszerként
    szerepeltetik.

        - Feltűnt, hogy az üres terem akusztikája nekünk mennyivel kevésbé
    kedvezett, mint amikor már  a  hallgatóság  is  benn  ült.  Kellemesen
    csalódtunk: a közönségnek játszva egyszeriben jobb lett a  véleményünk
    a teremről.

        -  Érdekes  dolgokat  hallottam  azoktól,  akik   a   hangszereink
    irányhatására figyeltek. Ha a hangszert a nézőközönség fejé fordítjuk,
    jó a hang, ha viszont  elfordítjuk,  már  elvész,  nem  jön  vissza  a
    teremből. Visszhang tulajdonképpen van, de nem igazán jótékony hatású.

        - Az első benyomásunk nagyon jó volt, de aztán rá kellett jönnünk,
    hogy a terem egy  kicsit  "csörög",  érzékeny  a  fortékra.  A  pianók
    gyönyörűen szólnak, a szordinált hangok meglepően szépek, kifejezetten
    megszépülnek ebben a teremben - a fortékkal azonban vigyázni kell.

        -  A  szólók,  legalábbis  a   vonóshangszerek,   szépek   voltak.
    Zongorával gyaníthatóan több baj lesz.

        - Mindent egybevetve, még  nincs  végleges  véleményünk  a  Vigadó
    akusztikájáról. Talán majd  következő,  március  27-i  játékunk  után.
    Akkor egyébként hangfelvételt is készítenek, próbaképpen.


        (A nyilatkozat folytatása, március 27-én.)

        - A  legjobb   helyek  középen   vannak,  hátul   viszont   mintha
    összemosódna: nem olyan  plasztikus  a  hangzáskép.  Érdekes,  hogy  a
    forték és a pianók  aránya  fordított,  ahhoz  viszonyítva,  hogy  más
    termekben hogyan szoktuk meg. Nem arról van szó, hogy  a  dinamika  ne
    érvényesülne, hanem inkább az, hogy a nagy  hangerő  megváltoztatja  a
    hang minőségét: megkeményedik, basszusokban szegényebb lesz. Mindezt a
    pianók irányában kell kibalanszírozni.

        - Amit a terem visszaad, az feltehetően egy kicsit a mi hibánk is:
    azt mutatja, hogy hajlamosak vagyunk "préselni" a  fortékat.  Ezt  nem
    "kenném" egyértelműen a  teremre.  Ugyanis  mi  visszhangos  termekhez
    vagyunk szokva, és azokban a forték inkább lepuhulnak, nem sínylik meg
    a terem akusztikáját.  Tapasztalatunk  talán  még  haszonnal  is  jár:
    jobban fogunk vigyázni, hogy játékunk hangzásképe a forték  közben  se
    veszítsen a minőségéből.

        -  Nem  szükséges  bizonygatnom,  mennyire  fontos,  hogy   legyen
    Budapesten legalább két, eltérő akusztikájú hangversenyterem. Hogy  ne
    szokjunk  hozzá  egyetlenegyhez - a Zeneakadémiához  -,  s   ne  érjen
    váratlanul bennünket, ha valahol  a  megszokottól  eltérő  körülmények
    közé kerülünk. Egyszóval, hogy ne szakadjunk el a valóságtól.


    Csintalan László hangmérnök
    a Magyar Hanglemezgyártó Vállalat
    stúdiójának műszaki vezetője
    (március 28-án)

        -   Komolyzenei   felvételeinket   eddig   meglehetősen    mostoha
    körülmények  között  készítettük.  Nemigen  van  a  közelben   nagyobb
    felvételek   készítésére   alkalmas,   jó   akusztikájú,    bérelhető,
    rendszeresen használható terem. Rottenbiller utcai  stúdiónkat  inkább
    könnyűzenei,  főleg  beat-felvételekre  használjuk.  Méretét  tekintve
    mintegy 40 fős zenekar játékához lenne optimális, opera vagy oratórium
    felvételéhez már  tele  kellene  zsúfolnunk  zenészekkel.  Ráadásul  a
    zavaró visszaverődések káros hatásának kiküszöbölésére erős akusztikus
    csillapítást kell alkalmaznunk, ezért a hangzáskép túl  "száraz",  nem
    elég szép. A zenészek sem szeretnek itt játszani, nincs  meg  a  kellő
    kontrolljuk  -   a   teremhangzást   mesterségesen,   utánzengés-keltő
    berendezéssel állítjuk elő.

        -  Ahol  még  felveszünk:  a  Torockó  téri  református   templom.
    Térfogata körülbelül akkora, mint  a  stúdiónké,  tehát  mintegy  2700
    köbméter, így itt is ugyanolyan akusztikai gondjaink  vannak,  mint  a
    stúdióban. Húsz évvel ezelőtt a Torockó tér környéke legalább  csendes
    volt - sajnos, ma már ez is megváltozott, gondot okoz a forgalom zaja.

        - Vácott nagyon kellemes akusztikájú  a  Zeneiskola  koncertterme,
    dehát messze esik, igen nagy időveszteséggel jár,  ha  ott  szervezzük
    meg a felvételt. A Mátyás templom közel van  ugyan,  s  megvan  az  az
    előnye, hogy  beférünk  oda  zenekarral,  kórussal,  ámde  akusztikája
    úgyszólván kezelhetetlen, nehéz elfogadható hangzást produkálni  -  és
    további probléma, hogy ott csak éjszaka dolgozhatunk.  Pannonhalmán  a
    templomnak van egy barokk orgonája, ez az, ami oda vonzott  bennünket,
    Pannonhalma   azonban   messze   van.   Templomot   egyébként    sokat
    megvizsgáltunk, de 90 százalékuknak  vagy  rögzített  padsorai  vannak
    (így nincs elég hely a zenekar számára), vagy valami más tényező teszi
    lehetetlenné  a  munkánkat.  Sajnos,   nincs   Budapesten   olyan   jó
    akusztikájú terem, amelyet ne  használnának  más  célra  is,  s  amely
    egyszersmind fel volna szerelve technikai és szociális helyiségekkel -
    ez utóbbi szempont is lényeges, hiszen esetleg száznál is több  embert
    kell ellátni.

        - A Vigadó tehát rendkívül fontos számunkra, hogy végre jó "natur"
    akusztikájú  helyen  dolgozhassunk.  Az  új   koncerttermet   többször
    kipróbáltuk már, kísérleti felvételeket is készítettünk,  s  júniustól
    aztán igazán munkához látunk. A pódium ugyan túlságosan  kicsi,  de  a
    Vigadó  üzemigazgatósága  készséges  volt,  és  a  felvételek  idejére
    kipakoltatta a széksorok nagyrészét.

        - Több  műfajt  is  kipróbáltunk:  nagyzenekart,  kamaraegyüttest,
    kórust, vonósnégyest,  zongora-hegedű  kettőst.  Tudni  kell,  hogy  a
    mikrofonok mást  és  másképpen  hallanak,  mint  az  emberi  fül,  más
    akusztikai  környezetben  helyezik  el  őket  -  lényegesen   közelebb
    kerülnek a hangszerekhez, mint a nézők. Mi a teremnek  azt  a  részét,
    amelyben  a  mikrofonokat  elhelyezhetjük,  akusztikailag   kedvezőnek
    érezzük. A felvételeken például nem tapasztalunk  basszusszegénységet,
    a mélyhangok kiegyenlítettek, egyáltalán nem úgy, mint  a  hallgatóság
    soraiban. Persze, minél hátrább megyünk, annál inkább érvényesülnek  a
    terem visszavert hangjai. Hátul a hangzáskép tehát kuszább.

        - Én nyugodt vagyok: ez  a  terem  megadja  a  kívánt  természetes
    térérzetet, s meg fog felelni felvételtechnikai céljainkra, ha nem  is
    minden műfajra. Például a zongoraötöst nehéz  volt  úgy  beállítanunk,
    hogy a zongora "el ne söpörje" a  vonósnégyest.  Azt  is  észrevettük,
    hogy nekünk több vonósra, több prímhegedűsre van szükségünk,  mint  az
    élő  előadásnak,  hogy  felidézhessük  az  igazi  nagyzenekar  kellően
    kiegyensúlyozott hangzásképet.  Úgy  tűnik,  hogy  számunkra  az  "új"
    koncertterem  a  középnagyságú  szimfonikus  zenekaroknak   kedvez   a
    leginkább, de az oratórikus méretekkel is könnyebben boldogulunk, mint
    eddig bárhol. Könnyebben "összeáll" a hangzáskép. A közeltér,  ahol  a
    mikrofonok elhelyezkednek, kellemes hangzású, jól kezelhető.  Az  első
    benyomások után a további felvételek során fogunk végleges képet kapni
    a terem akusztikai minőségének számunkra fontos részleteiről.

                                                                Luth Viola