Audio-kultúra



Vajha odáig jutnánk, hogy ezen az oldalon végre csakis a hangtechnikai kultúráról essék szó, s nem pedig egy időszakos kiadvány egzisztenciájáról. De nem léphetjük át a saját árnyékunkat. Egy évvel ezelőtt, amikor azt mondtuk: "hát akkor rajta!", egy sokismeretlenes egyenlet feküdt előttünk, s találomra kellett beírnunk a megoldását. Nem hisszük, hogy bárki biztonsággal megmondhatta volna, hány és milyen felkészültségű olvasónak milyen mennyiségű és mélységű információt, milyen köntösben és mennyiért kínálhatunk fel. Némelyek legfeljebb 5-6 ezres, mások legalább 120-130 ezres példányszámot ajánlottak. Hasonlóképpen eltértek a vélemények a kiadvány lehetséges áráról és frekvenciájáról (negyedév? félév?). Egyetlen egyet vehettünk biztosra: aki 70-400 forintos, szép kiállítású hanglemezeket vesz, az ugyanilyen küllemet vár el az újságjától is. (Arról sem akartunk lemondani, hogy a HFM akár külföldön is a hazai elektroakusztika küldönce lehessen.) Felelősséggel dönteni egy -kiadásonként- kétmillió forintos vállalkozásról: elég szokatlan feladat volt újságírónak, mérnöknek egyaránt. Tudtuk, hogy ha elszámítjuk magunkat, ha konstrukciónk bármely paramétere téves, hosszú időre lehetetlenné tesszük bármiféle hasonló újság kiadását. Hangsúlyozzuk: konstrukcióról van szó, amely egy bizonyos példányszámon alapul. Ez a példányszám jelenleg 25 ezres. Nem növelhető tetszőlegesen: minden további példány ráfizetést hoz. (Aki ezt hihetetlennek találja, gondolja meg, hogy egyetlen példánynak csupán a nyomdaköltsége 45 forint, s a vételárnak egyharmadát viszik el a terjesztési költségek.) Elképzelhető, hogy más konstrukcióban, más nyomdatechnikával, egyáltalán, egészen más körülmények között talán 60-80 ezer példány volna az optimális - de bármennyire biztatónak tartjuk is, hogy a HFM jelenleg "pult alól" kel el, nem kockáztathatunk olyan ugrást, amellyel a nyakunkat szeghetjük. Addig is, amíg több példányt nem nyomathatunk (avagy, el nem idegenítjük magunktól olvasóközönségünk egy részét, ki tudja?) legalább azt szeretnénk elérni, hogy akik mindenáron meg kívánják szerezni a magazint, azok biztosan hozzájussanak. A legjobb lenne meghirdetni az előfizetést - de előfizettetni egy olyan kiadványt, amelynek még a megjelenési időpontja és periódusa is bizonytalan? Mindenesetre változatlanul igyekszünk segíteni mindazokon, akik levélben fordulnak hozzánk. Az első kiadásból egy árva példányunk sincs már fölösleges, de a későbbiekből félretetettünk egy minimális biztonsági tartalékot, amelyhez csak az utcai példányok kifogytával nyúlunk, hogy "bestoppoljuk" a postai elosztóhálózat hézagjait. Csak végső esetben folyamodunk hozzá - ugyanezt szeretnénk kérni Olvasóinktól is. Változatlanul védekezésbe szorulunk a hirdetések, továbbá magazinunk kulturális tárgyú cikkei miatt. Vállaljuk. Hivatkozunk arra a nemzetközi gyakorlatra, hogy az audio-újságok nagyrészt a komolyzene hírverői (a könnyűzene ugyanis némi cinizmussal önnönmaga reklámjának nevezhető), nemkülönben arra a tényre -többet róla sajtószemle-rovatunkban-, hogy külföldön a magazinok terjedelmének csak 25-35 százalékát szentelik a hifinek. Igaz, ott a hirdetések többsége is izgalmas és szemkápráztató - ezekkel nem versenyezhetünk. De felemelt fővel valljuk, hogy a HFM terjedelmének a fele valóban a hifi fóruma, és hogy ezeken az oldalakon nem tartozunk másnak elszámolással, mint a lelkiismeretünknek, a műszaki-gazdasági realitásoknak, a szakembereknek - egyszóval, az Olvasónak. Programunkban -elismerjük-, önfejűek vagyunk, de ezzel a saját életünket tesszük nehezebbé. A legeslegegyszerűbb az volna, ha gondolkodás nélkül végigtesztelnénk az összes, valaha is forgalomba került hazai készüléket; ha tízszer ennyi "sztárfotót" adnánk; ha prospektusokat vennénk át kritikátlanul. A Hifi Magazin becsvágyóbb ennél. Magyarországon sohasem fognak forgalomba kerülni sem Spendorok, sem JBL-ek, de igenis létkérdés eldönteni, melyik adja a természetesebb hangot: először, hogy befolyásoljuk a hangmérnökök munkáját és ezzel a közfogyasztásra szánt hanganyag minőségét, másodszor, hogy felelősséggel kimutathassuk, mit kell javítani a magyar hangszórókon. A hifi, etalonok nélkül olyan, mint elsötétített szobában kergetni egy fekete macskát. Ezért ez a nagy hűhó a referenciák körül. De az újonnan forgalomba hozott készülékeket máris bemutatjuk, s ígérjük, hogy a régebbiek közül is sorra kerül minden arra érdemes - mégpedig logikus sorrendben. Előkészületben levő cikkeinkről ezentúl jelzést adunk a magazin legvégén, Holtidő címmel. Végül arról, amit beharangoztunk, de amit képtelenek voltunk teljesíteni: a negyedéves periódus. Be kell ismernünk, elszámítottuk magunkat. Igaz, hivatkozhatnánk sok mindenre. Például arra, hogy a nyomdai átfutási idő csaknem 4 hónap. Fontosnak tartjuk, hogy egy hónapig még visszajelzést is kaphassunk Olvasóinktól, s csak azután zárjuk a következő lapszámot. Amit most, már nem egészen tapasztalatok nélkül, vállalni merünk: mintegy négyhónapos frekvencia a háromhónapos helyett. Késés nélkül. Elhamarkodott, megtévesztő újsághirdetések nélkül.