Hair



                        DISCO-SOUND A CENTRAL PARKBAN

    


      Nem egészen világos, hogy amikor Varsó és Belgrád nézőközönsége is
      tapsolhatott a Hair előadónak, miért nem jutott el ez a világhírű
     musical a magyar színpadokra is. De félre a kritikát, hiszen ezúttal
     jobb hírünk van: januártól, tehát úgyszólván "azon frissiben idehaza
      is megtekinthető lesz a Hair filmváltozata, Milos Forman alkotása.



    New Yorkot látni - és meghalni

        Claude, egy  oklahomai  farmon  nevelkedett,  dolgozó  fiatalember
    megérkezik Manhattanbe. Régi álmát kívánja  valóra  váltani:  szeretné
    végigjárni New York látványosságait. Két napot  szánhat  erre  -  hogy
    közvetlenül ezután  bevonuljon  az  Egyesült  Államok  hadseregébe,  s
    nyugodt szívvel,  a  beteljesülés  érzésével  induljon  Vietnamba,  az
    ismeretlen jövő felé.
        Az álom azonban átalakul. Claude váratlanul egy csoport hippi közé
    csöppen, ezek a  szó  szoros  értelmében  magukkal  ragadják,  és  így
    sajátos  látogatást  tesz...   nem  a  látványos  New  York-ban,  mint
    tervezte, hanem egy embercsoport különös érzésvilágban és életében.
        A hippi folyam a Central Parkba sodorja,  ahol  két  valószínűtlen
    napban, összesűrítve elevenedik meg mindaz  a  hippi  utópia,  mely  a
    hatvanas évek közepének végének ifjúságát befolyásolja. Ez  a  sajátos
    álomvilág  ütközik  meg  a  való  élet   keserű   tényvilágával,   hol
    gondolatilag, hol valóságosan míg végül megvirrad és új -  a  harmadik
    nap reggele lesz. A reggel, amikor Claude és új barátja, a  hippivezér
    elindul a hadsereg  és  Vietnam  felé,  ahol  egyiküknek,  másikuknak,
    esetleg mindkettőjüknek el kell - vagy nem kell - elesniük...
        Fő vonalában ennyi a világhírű Hair című  musical  nyomán  készült
    amerikai   film   cselekménye.   E   fő   vonalat   rengeteg   epizód,
    részcselekmény színesíti, magyarázza, indokolja, kiegészíti, s  ezeket
    leírni szinte lehetetlen - ezeket  látni  kell.  A  HAIR  ugyanis  egy
    életérzés tükre.

        Gerome Ragni, James Rado és a zeneszerző Galt MacDermot  musicalje
    a maga idején (1967-ben került színre a Broadway-n,  de  előzőleg  már
    játszották az úgynevezett off-off-Broadway és off-Broadway  színházak)
    egy társadalmi  magatartásforma  művészi  megjelenítése  volt.  Célja,
    bevallottan: újabb híveket toborozni a hippi-gondolatoknak.
        A meglehetősen laza  szövésű  librettó  egyébként  később,  amikor
    ebben  vagy  abban  az  országban  bemutatták,  erősen  változott.   A
    fordítók, átdolgozók, méginkább a rendezők saját  országuk  problémáit
    csempészték az előadásba, így jószerével  elmondható:  ahány  államban
    színre került, szinte annyiféle Hair-cselekménysor létezik.  Egyébként
    minden adaptáció megőrizte a legfontosabb  dramaturgiai  fordulatokat,
    de két-két ilyen motívum között a maga módján szőtte a játék szövetét.
    Csak egy dolog maradt  érintetlen:  a  zene.  A  világslágerekké  lett
    melódiák mindig eredeti formájukban csendültek fel.
        A Hair megfilmesítésének  gondolata  már  a  hatvanas  évek  végén
    felvetődött,  a  producerek  és  a  rendezők   azonban   -   különböző
    meggondolásokból - mindig meghátráltak. Senki sem merte vállalni, hogy
    összefoglalja  a  Hair  eddigi  megjelenítéseit.  Épp  ezért   fogadta
    hatalmas   érdeklődés   (és   ellenkezés!),   amikor   Milos    Forman
    bejelentette: néhány hónapon belül megkezdi a Hair forgatását.
        Sokan úgy vélték: a hippik kora és a "vietnami láz" ideje  elmúlt,
    a divat lejárt,  minek  egy  halott  felélesztésén  fáradozni.  Forman
    azonban nem hátrált meg. Michael  Weller  forgató  könyvíróval  együtt
    vetette papírra elképzelését, mely egyben az  eredeti  librettó  újabb
    átdolgozása volt.
        Forman  és  Weller  az  emlékezés  oldaláról  közelített  a   Hair
    cselekményéhez.  Mintha  itt-ott  felsejthető  lenne  az   önéletrajzi
    ihletés, és világosan érezhető egyfajta - teljesen tudatos  -  alkotói
    távolságtartás, amelynek révén a jelennek játszott eseményeket a  múlt
    felelevenítésének éreztetik. Míg a színpadi változat az elevenbe  vágó
    aktuális politikai tiltakozás spontaneitását (és egyes  előadásokon  a
    nyerseségét)  sugározta,   a   film   némiképp   megfésüli   a   kócos
    hippifejeket: a kemény,  erőszakos  zenét  pedig  vonzó  disco-sounddá
    szelídíti.
        A színpadi változatok táncjelenetei a 60-as évek közepének divatos
    társastáncaira  épültek.  Sok  előadáson  (Varsó,   Belgrád,   London,
    München) a játék kezdetén a nézőket is meghívták a színpadra, táncolni
    a világsikerű melódiákra. Forman filmje a zseniális koregoráfus, Twyla
    Tharp  jóvoltából  bonyolult,  önálló  táncnyelvet  kapott,  mely   az
    amerikai     musical-     és      filmmusical-hagyományok      logikus
    továbbfejlesztése, sok-sok  eredeti  elképzeléssel,  és  igen  nehezen
    "lejárható" betétszámokkal.
        A kockázat igen nagy volt. Korábban sem Forman, sem Tharp,  sem  a
    Hair eredeti szerzői nem próbálkoztak még musicalek megfilmesítésével.
    Elég lett volna egyetlen félrecsúszás, és a  megfilmesített  Hair  egy
    közönséges zenés film nívójára  (vagy  az  alá)  esett  volna  vissza.
    Forman és munkatársai mesterien  kerülték  el  a  buktatókat.  Mindent
    pontosan a helyére állítottak, szigorú önellenőrzéssel bírálták  felül
    a már felvett jeleneteket. A rendező hatszor "vágta át" a filmet,  míg
    végül az első, előzetes bemutatóra engedte, és e  bemutató  után  újra
    kisebb-nagyobb  változtatásokat  hajtott  végre,  míg  hozzájárult   a
    végleges változathoz.
        Cannes-ban, a Hair világpremierjén, a híres  filmfesztivál  idején
    Forman így beszélt:

        "1967 óta szerettem volna a  Hair-rel  foglalkozni.  Ekkor  láttam
    először a művet, az Egyesült  Államokban,  és  azt  gondoltam,  ez  az
    egyetlen darab, amelyet  színpadra  is  megrendezhetnék.  De  egyetlen
    színház sem akarta rámbízni. Akkor határoztam el: egy nap majd  filmet
    készítek belőle. Mikor több mint egy évtizeddel később  ténylegesen  a
    film  elkészítésének  lehetőségéig  jutottam,   nehéz   döntések   elé
    kerültem.   A   színpadok   Hair-je    mindig    fiataloknak    szóló,
    polgárpukkasztó, megbotránkoztató mű volt. Lehet-e ilyen a filmvásznon
    is? Pontosan tudtam, hogy nem. Éppen azért nem, mert mindaz, amiért és
    amiből a Hair született, már részben aktualitását vesztette, lezárult,
    elmúlt, átváltozott.  De  pontosan  emlékeztem  azokra  az  érzésekre,
    melyek  a  Hair  előadásai  közben  születtek.  Ezeket  az   érzéseket
    szerettem volna  visszaadni.  És  ezt  nem  lehetett  másképpen,  mint
    azoknak az  embereknek  a  bemutatásával,  akik  ezeket  az  érzéseket
    kiváltották.  Ezek  az  emberek  viszont  érthetetlenek  lettek  volna
    azoknak  a  körülményeknek  az  ábrázolása  nélkül,  melyek   őket   e
    társadalmi  szempontból  különös  magatartásformára  késztették.   Így
    alakult ki a forma, s  így  alakultak  ki  a  forgatókönyv  részletei.
    Egyszerűen nem csinálhattam volna másképpen..."

        A cannes-i  kritikák  azt  sugallták,  hogy  a  Hair  az  amerikai
    "önvizsgáló"  művek  sorába  tartozik:   megpróbál   szembenézni   egy
    közelmúltban zajlott, s még  ma  is  elemeiben  fellelhető  társadalmi
    jelenséggel. A kritikák másik csoportja arról értekezett, hogy a  Hair
    korszakos  jelentőségű  az  amerikai  filmmusical  történetében,  mert
    folytatja a "Tavasz a Broadway-n" típusú álom-revüktől  a  New  York-i
    realitásokat tükröző, valóság felé  törekvő  West  Side  Storyn  át  a
    politikai kérdéseket érintő Nashville-ig vezetőt. A Nashville még csak
    érintette a politikát - a Hair a politikai valóságra épül.
        Forman fiatal színészeket választott a Hair főszerepeire.  Közülük
    két nevet  érdemes  meg  jegyezni,  a  Claude  szerepét  alakító  John
    Savage-ét  és  a  sodródó  hippilányt,  Sheilát   megformáló   Beverly
    d'Angeloét. Ők gyakorolják legnagyobb hatást a nézőre, akinek  azonban
    el kell  ismernie,  hogy  Forman  egész  szereplőgárdája  remek,  s  a
    színészi és táncosi munka sehol sem hagy kívánni valót.
        A film zenéjét természetesen hanglemezen is kiadták.


                                                            Fenyves György


        "A HAIR filmváltozata bizonyság arra, hogy a show businessben  még
    történhetnek csodák...
        A film úgy  éri  el  céljait,  hogy  szigorúan  engedelmeskedik  a
    klasszikus amerikai musical szabályainak: a dialógusok, a  cselekmény,
    a dalok és a táncok harmonikus egységbe olvadnak...
        Tömör, pontos dialógusaival hagyja, hogy  a  dal-  és  táncbetétek
    vigyék előre a cselekményt, és közvetítsék üzenetét...
        S még ha az  évtized  álmaiból  a  lidércnyomásaiba  csap  is  át,
    lüktető zenei ritmusát akkor sem veszíti el."

                                                    (Time 1979. márc. 19.)