Omega-fegyvertár |
Boszorkányszerű színpadi táncmozgás, ujjak vibrálása húron, dobverőn,
klaviatúrán, üstökök és sörények lobogása, - Omega. Öt ember a
színpadon. Vagy a lemezborítón. A próba más, bár nem kevésbé feszült.
És a képeken feltűnik még egy arc. Az Ismeretlen Hatodik: Nemes
László, vezető technikus, az Omega-hangzáskép társalkotója, a zenészek
és énekesek fegyvertársa. Mutassa be ő az Omega "fegyvertárát."
A hangszerek
Molnár Gyuri Gibson szólógitáron játszik, többféle kiegészítő
eszközzel. Hogy ezek közül a wah-wah pedál mire jó, a neve is
érzékelteti. A phasinger fázis-eltoláson alapuló effektusokat kelt,
mintha szélfújást éreztetne a zene mögött. A flanger egy kissé a kettő
keveréke, szintén vibrálószerűvé teszi, de még el is nyújtja a hangot.
Misi (Mihály) Fender Precision Bass mélygitárt használ, ez nagyon
jól bevált, különösen a kemény rockzenében. A dobfelszerelés Premier.
A billentyűsök között a Soul-Machine az orgonát helyettesíti.
Hammond szerű, de a Hammonddal ellentétben teljesen elektromosan
képezi a hangot, ezért sokkal könnyebb, és így jól szállítható.
A Mini MOOG a jólismert cég mindmáig legjobban bevált
szintetizátora. (Nem, nem ez a legkisebb! az a Micro MOOG!) A mini
volt az első igazán praktikus darab, aminek a kezeléséhez már nem
kellett doktorátus. Emersonék alkalmazták először, de ma is népszerű,
a legtöbb billentyűs társulatnak van belőle, a Yes-nek például három
is.
A vonósok, a tangóharmonika hangját utánozza az Omni
string-synthesizer, ez a másik nagy szintetizátorgyártónak, az ARP-nek
a készüléke. Hasonlít a Mellotronra, de nem olyan érzékeny és drága,
mint a csak stúdióban használható Mellotron. Leslie (Benkő) még egy
Roland szintetizátoron is játszik, ez nagyon könnyen használható,
egyetlen gombnyomással ki lehet választani rajta 30 bevált hangzás
valamelyikét.
Mikrofonok
Énekre Shure 565 és 545-SD, a dobokhoz AKG-gyártmányúak. Most
akarunk venni Meckynek (Kóbor) egy különleges Shure-t vagy
Elektro-Voice-t.
Keverőasztal
Hill-modulokból építettük fel, házilag. Húszcsatornás, ezen belül
külön kezelhető a dobcsoport, a vokál-csoport, a basszus és az orgona
csoportja, valamint a lead-csoport (egyéb billentyűsök és szólógitár).
Beleépítettünk a készülékbe egy saját gyártmányú zengetőt is.
Kapcsolódik hozzá egy Roland Space Echo visszhangosító és egy
Compact-Phasing, olyasfajta, mint a gitárhoz való, de ezt bármelyik
hangszerhez használhatjuk. Nagyon törjük a fejünket egy ekvalizátoron
(oktáv- vagy tercszűrőn), hogy kivédhessük a koncerttermek rossz
akusztikáját.
És amin megszólal a zene
A hangládáink jobbról is, balról is 1800 wattot vesznek fel
három-három 2*300 wattos, saját készítésű végerősítőből. Az alsó
300Hz-en exponenciális tölcsérrel, 3kHz-ig anélkül sugároznak a
hangszóróink. A 7kHz-ig működő "tweeter" és a magassugárzó (csipogó)
rendszer ismét nyomókamrás, tölcséres hangszóró. Kezdetben passzív,
később aktív frekvenciaváltókat használtunk, ezután viszont - külföldi
kísérletek nyomán - keverni fogjuk a kettőt: így a legjobb az
eredmény.
Színpadi erősítők
Ezek csak arra valók, hogy a zenészek maguk is tisztán hallják,
amit játszanak: a gitárhoz mindössze egy 20 wattos Vox, a basszushoz
egy 80 wattos Fender erősítő, saját készítésű hangdobozba építve. A
billentyűsöknek összesen 100 wattos H/H erősítő, az orgona
forgótölcséres Leslie-berendezéséhez 50 wattos házi gyártmány. Van még
a színpadon négy "lábmonitor" (mármint hogy lábnál elhelyezett
monitor) is, ezek elsősorban az éneket adják hátra.
Tervek?
Egy házi stúdió! A keverőpult és három nagy Otari magnó már
megvan, a többit apránként vásároljuk hozzá. Sok haszna lesz. Például
előre felkészülhetünk a lemezfelvételekre. De "élő" koncertfelvételt
is készíthetünk vele; kísérletképpen az idei nyári turné több
hangversenyét már szalagra is vettük. Legújabb lemezünkön a
hangmérnöki munka egy részét is mi végeztük.
Fábián Tibor