Teszt - Lemezjátszók II.




    Hifi-lemezjátszók a hazai boltokban (2.)

        Logikusnak  látszott,  hogy  kétrészes  lemezjátszó-tesztünk  első
    felében  a  futóművekről  és  a  hangkarokról  szóljunk,  hogy  most a
    hangszedőkkel  és a szubjektív meghallgatással folytathassuk. Igazából
    ezt  nem  annyira  a logika, mint inkább a cikkek terjedelme diktálta,
    hiszen  gyakran  például  a  hangszedő  és  a  hangkar együtt képezi a
    vizsgálat tárgyát - de hát valahogyan csak el kellett kezdenünk.
        Persze,  a  hangszedő  joggal  követelhet magának külön fejezetet;
    elsősorban   mégiscsak   ez   a  pár  grammos  kis  alkatrész  felel a
    lemezjátszó  minőségéért,  s  noha  elég  drága, a legtöbbször ennek a
    kicserélésével juthatunk jobb hanghoz. Mindent el fogunk követni, hogy
    folyamatosan   tesztelhessük  a  neves  cégek  pick-upjait,  az  egyik
    kategóriában a legjobbakat, a másikban pedig - és ez sokkal fontosabb!
    -  a  különösen jól vizsgázó, de olcsóbb modelleket. (Bővebbet erről a
    teszt végén.)

    És mégis mozog (a mágnes)...

        Első   számunkban   az   angol  szóhasználat  nyomán  ("magnetic")
    magnetikusnak  neveztük  azt  a hangszedő-típust, amelyet a hifizők 99
    százaléka  használ.  Szakmai  tévedést  nemigen  róttak  fel  nekünk a
    szakemberek,  csaknem  kizárólag  terminológiait  -  de  hát ezt is mi
    provokáltuk.   A   kifogások   többsége   a   magnetikus   elnevezésre
    vonatkozott: miért nem mondjuk inkább magyarul, hogy mágneses. Nos, mi
    azért  igyekeztünk  elkerülni ezt a kifejezést, mert azt tapasztaltuk,
    hogy  még  sokan  emlékeznek  hangszedőink  ősére,  a  mai modellektől
    konstrukciójában-minőségében-kialakításában  teljesen  eltérő típusra,
    amelynek   ugyancsak   mágneses  volt  a  neve.  Szakemberek,  akikben
    megbízunk,   meggyőztek   bennünket   arról,  hogy  aggályunk  ma  már
    alaptalan;   elfogadjuk   a   kritikát   és  visszatérünk  a  mágneses
    elnevezéshez.  A  szerkesztő,  akinek  - nem úgy, mint a mérnököknek -
    időnként   szinonímákra   is   szüksége   van,   elnézést   kér,  hogy
    egyszer-egyszer  mégis  az  angolból  átvett  kifejezéssel kell élnie.
    Mentségképpen  szeretne  rámutatni,  hogy  ez  a  szó nemcsak az angol
    terminust   adja   vissza,   hanem   egyben  a  németet  is  rövidíti:
    magnet(odinam)ikus.
        Néhány  szó a mágneses hangszedők felépítéséről. A tű, mint minden
    egyéb  rendszerben,  itt  is  egy  nagy  szilárdságú,  de  igen könnyű
    csövecskébe van beleerősítve. A csövecske másik végén helyezkedik el a
    mágnes;  a  tű ficánkolására majd ez fog elmozdulni, hogy feszültséget
    indukáljon  a  hozzá  képest  rögzített  tekercsekben. (Egyes mágneses
    hangszedők  működési  elve ettől némiképpen eltérő.) A mozgó rendszert
    lágy,    elasztikus   anyaggal   függesztik   fel.   Jórészt   ennek a
    tulajdonságaitól,   valamint   a  mozgó  részek  tömegétől  ("tűhegyre
    redukált    effektív   tömeg")   függ   a   hangszedő   engedékenysége
    ("compliante"), amelyről okvetlenül szólnunk kell néhány szót.
        A   hifi-rajongók   gyakran  a  paraméterek  bűvöletében  élnek. A
    "compliance"  -  mérőszáma a hifi-rendszerekben 10-50 (ennyiszer 10 -6
    cm/dyn,  illetve  az  újabb  mértékegység-rendszer bevezetésével 10 -3
    m/N) - eléggé szemléletes paraméter, hiszen könnyű belátni, hogy minél
    lazábban mozog a tű, annál precízebben követheti a barázdák zeg-zugait
    (és ehhez kevésbé kell "rányomni" a tűt a lemezre!)
        Sajnos,  a  valóságban  ez sem ilyen egyszerű. Ha a compliance túl
    nagy,  túl  mélyre  - 8 Hz alá - tolódhat a hangkar-hangszedő rendszer
    rezonanciapontja,   berendezésünk  érzékennyé  válhat  a  szubszonikus
    zajokra.  Ebben  az irányban hat az is, ha viszonylag nehéz a "shell",
    illetve  a  pick-up  maga.  Mindent  összevetve,  az  engedékenységből
    nemigen  lehet következtetni a hangszedő minőségére, sőt: a legdrágább
    -  mozgótekercses  -  hangszedők  compliance-a viszonylag alacsony, és
    újabban   a  mágneses  hangszedők  gyártói  is  igyekeznek  egy  kissé
    alacsonyabban (20-30*10-3 m/N) tartani az engedékenység értékét.

    Nem mind fénylik, ami gyémánt

        A   hifi-hangszedők   tűjét   kizárólag  gyémántból  készítik,  de
    egyáltalán  nem  mindegy,  hogy hogyan. Mint a kristályok általában, a
    gyémánt sem minden irányban egyformán kemény. A tűk tartóssága jórészt
    azon  múlik,  hogy  a  tengelyük  eredetileg  hogyon helyezkedett el a
    kristályrácsban.  Ilyesmire csak a legdrágább modellek készítőinek van
    (van?)  gondja,  ezért  a tömegesen gyártott hangszedő-tűk élettartama
    megjósolhatatlan.  Egy  évet  mindenképpen  kibírnak, gyakran akár 3-4
    évig  is  használhatók  -  szerencse dolga. (Meg persze attól is függ,
    hogy  mennyit  és  hogyan használjuk őket.) Mindenesetre érdemes a tűt
    időről-időre  mikroszkóp  alá  helyezni.  Hogy  hol  találunk  e célra
    mikroszkópot? Egyelőre a DÉLIBÁBOS OLDALON...

    

    A tű ideális helyzete a kristályban (az Audio Critic nyomán)

        A  tűhegy  alakja  többféle lehet. A hagyományos, gömbsüveg alakú,
    kúpos  tűket  mindinkább  felváltja a drágább, elliptikus hegyű, amely
    pontosabban  imitálja  a  vágófej  tűjének  alakját, és így kiküszöböl
    bizonyos   torzításokat,   de   -  minthogy  kisebb  barázda-felületen
    támaszkodik  fel  -  jobban  igénybe  veszi a lemez anyagát és maga is
    hamarabb  elhasználódik.  Még  drágább  a  korán  elhunyt  kvadrofónia
    hagyatéka,   a  parabola-metszésű,  lándzsahegy-formájú  tű  (Shibata,
    Pramanik,  Quadrahedral,  Large  Area  Contact,  Aliptic,  Fine  Line,
    Hyperelliptic  stb.).  Ez  keskeny, de - függőleges irányban! - hosszú
    felületen  érintkezik  a  lemezbarázdával, tehát kevésbé teszi tönkre.
    Követő-letapogató  képessége  is  jobb,  viszont  kényes  a beállítási
    pontatlanságokra.  Ismét  óvunk  bárkit  attól,  hogy pusztán egyetlen
    paraméterből,  ezúttal  a  tűhegy  alakjából próbáljon következtetni a
    hangminőségre.  (Csak  a  példa  kedvéért:  a híres EMT-hangszedő tűje
    kúpos.)
        A mágneses hangszedők 5-15 mV kimenő feszültséget szolgáltatnak (1
    kHz-es, 10 cm/s sebesség-amplitudójú barázda lejátszásakor). Optimális
    lezárásuk  általában  47  (kvadrofón  modelleken  gyakran 100) kohm és
    250-470  pF;  az  utóbbi értéket ajánlatos kikísérletezni, mert erősen
    befolyásolja a hangminőséget.
        A  hangszedők többsége ma már szabványos, amennyiben két csavarral
    kell felerősíteni őket. A csavarok középvonala 12,7 milliméterre, azaz
    fél collra esik egymástól; összekötő vonaluktól 9,5 milliméterre - 3/8
    collnyira-van  a tű hegye. Külön-külön vezetik ki a hangszedőből a bal
    és a jobb csatorna "meleg" és "hideg" pontját, az alábbi jelöléssel:

    bal "meleg": L (fehér)
    bal "hideg": GL (kék)
    jobb "meleg": R (piros)
    jobb "hideg": GR (zöld)

        Ahhoz, hogy a hangszedő tűje pontosan ott és úgy haladjon el, mint
    annakidején  - a lakklemezen - a vágófejé, helyzetét minden lehetséges
    irányban  optimalizálni  kell.  Különben  a  tű  nem úgy fog táncolni,
    ahogyan a lemez fütyül.

    Szöghiba, először ("Vízszintes követési szöghiba")

        A  legismertebb  feladat:  beállítani a hangkar-hangszedő rendszer
    vízszintes  geometriáját,  azaz  redukálni  a  szöghibát.  A hangszedő
    tengelyének  elvben  mindig a lemezbarázda érintőjén kellene állnia. A
    hangkarok  többsége azonban egy körív mentén vezeti a pick-upot, és az
    így  hol jobbra, hol balra, de minduntalan kitér valamelyest az érintő
    egyeneséből. Ez a vízszintes követési szöghiba.
        Hogy  a  szöghiba  értékét (65-145 mm lemezsugár lejátszása során)
    1-2  fok  alatt  tarthassák, a hangszedő tengelyét el kell fordítani a
    hangkar  vonalához  képest,  egy  olyan  mértani  manőverrel, amelyben
    összesen  3  változó szerepel: a kar effektív hossza a csapágytól a tű
    hegyéig,  a  túlnyúlás (vagyis amennyivel a tű "túlnyúl" a lemeztányér
    tengelyének  középpontján)  és  végül az a szög - mintegy 20-28 fok -,
    amelyet  a hangszedő alkot a kar effektív hosszát kiadó egyenessel. Ha
    egyszer   ezt  a  három  paramétert  rögzítették,  rajzolhatnak  hozzá
    egyenes  kart,  kígyóalakú  kart,  akár  sósperec-alakút  is - mit sem
    változtat  a  rendszer  geometriáján.  A  különbség csak annyi, hogy a
    hajlított  karok  minden  további  nélkül  készülhetnek  csereszabatos
    fejszerelvénnyel   (SME-típus),   az   egyenes  karok  viszont  sokkal
    könnyebbek  lehetnek,  hiszen  két pont között a legrövidebb út még az
    atomkorszakban is az egyenes.
        A  lemezjátszó-gyártók  általában  nagyon büszkén hirdetik, milyen
    precíz tervezés árán sikerült a minimálisra csökkenteniük a szöghibát.
    Erről  nem  árt  tudni,  hogy  a  konstruktőrök összesen kétféleképpen
    járhatnak el.
        Kilencvenkilenc    százalékuk   maga   tervezi   meg   a   hangkar
    geometriáját,   és   az   akkor  szavatoltan  nem  lesz  kifogástalan.
    Különösen, hogy mindegyikük a szöghibát akarja optimalizálni (például:
    ±1,5  fok), ahelyett, hogy a szöghiba okozta torzítást optimalizálnák.
    Ugyanis ugyanaz a hiba nagyobb torzítást okoz a belső barázdákon, mint
    a külsőkön.
        Mások   nem   kísérleteznek,   hanem   tudomásul   veszik,  hogy a
    problémának  egzakt  matematikai megoldása van. Ez táblázat formájában
    megadja:   egy-egy   effektív  karhosszúsághoz  mekkora  túlnyúlás  és
    törésszög jár.
        Természetesen  más  kérdés,  hogy  vajon  biztonsággal meg lehet-e
    hallani  a különbséget a jól és a kevésbé jól beállított karok között;
    van,  aki bevallja, van, aki tagadja. Ami bennünket illet, a mi fülünk
    ennél    sokkal    érzékenyebben   reagál   a   hanglemezek   szokásos
    belsőbarázda-torzítására  (különösen,  amikor  a  lemez  túl  bőkezűen
    kínálja a műsorperceket).

    

    A  szöghiba  ábrázolása.  (A  kar  alakja  nem befolyásolja a rendszer
    geometriáját.)


    Szöghiba, másodszor ("Függőleges követési szöghiba")

        Ugyancsak  a rend kedvéért megemlítjük, hogy létezik egy másfajta,
    egy függőleges irányú szöghiba is: a vágótű és a lejátszótű függőleges
    mozgási  síkja nem egyezik meg teljesen. Ez az utóbbi években került a
    figyelemnek  bár  nem  a  középpontjába,  de legalább a perifériájára.
    Bonyolítja a képletet, hogy ettől függetlenül fennáll annak a veszélye
    is,  hogy  esetleg  már  maga a tűhegy nem olyan szögben támaszkodik a
    barázdákra,  ahogyan  ez kívánatos volna. Főleg az elvek csapnak össze
    egymással, itt-ott kimérni is sikerül valamit, de eddig egyetlen olyan
    tesztet sem olvastunk, amelyben hiteltérdemlően bebizonyítanák, hogy a
    gyakorlatban  előforduló  függőleges szöghiba hallható. Egyelőre annyi
    látszik  indokoltnak,  hogy  aki  Shibata  -  vagy  hasonló,  parabola
    metszetű  -  tűt  használ,  próbálja  meg  egy  kicsit (néhány fokkal)
    előre-hátra   döntögetni   a  hangszedőjét,  akár  úgy,  hogy  további
    lemezeket  rak  a  hanglemez  alá,  akár úgy, hogy - ha módjában áll -
    emeli-süllyeszti  a  hangkar  tartópillérét.  Elképzelhető,  hogy  így
    javítani  tud  a  hangminőségen. (Ebben az esetben várjuk levelét!) Ha
    Olvasóink  adnak nekünk egy kis haladékot, legközelebb talán már mi is
    beszámolhatunk egy-két kísérletünkről.

    

    Tükörre  eresztve  a  tűt  jobban  észlelhető  a  hiba (a Hi-Fi Choice
    nyomán)


    Részeges hangszedők

        A  riszálós  és a bólintgatós figura után következik a dülöngélős:
    meg  kell  győződni  róla,  hogy  a hangszedő tengelye előlnézetben is
    függőleges-e.  (Engedjük  rá  a  tűt  lemez  helyett egy tükörre, mint
    rajzunkon   látható.)   Némelyik  készüléken  a  "shell"  kifejezetten
    ferdén  áll,  a  Teslán  pedig tulajdonképpen nem világos, hogy ferdén
    áll-e  vagy sem. A hibát apró alátétekkel feltétlenül korrigálni kell,
    különben a tű nem egyformán fekszik fel a barázda két oldalán.
        (A szakírók ezen a ponton szokták figyel- meztetni az olvasót: itt
    az  ideje  a  lehető  legjobban  megszorítani  az  összes  csavart, de
    mindenekelőtt azt a kettőt, amely a hangszedőt tartja!)

    "Lehet egy tizedgrammal több?"

        A  gyárak  mindig  specifikálják,  mekkora  tűerővel  használjuk a
    hangszedőjüket.  Az alacsonyabb értékeknek határozottan van valamiféle
    reklámerejük,  mert  a  legtöbben  azt  hiszik,  hogy  ha kis tűerővel
    játszanak,  biztosan  jobban  megóvhatják a lemezük épségét. A legtöbb
    szakíró    egyetért    abban,   hogy   a   gyártó   cégek   optimismus
    propoganditisben  szenvednek,  és  ha  azt  olvassuk,  hogy  "ajánlott
    tűerő  7,5-15  mN" (azaz 0,75-1,5 gramm), akkor ennek inkább a második
    felét  kell  elfogadni.  A  lemezt úgysem a tű nyomása teszi (annyira)
    tönkre,  mint inkább az, ha a tű ide-odaverődik, s nem követi pontosan
    a  barázdák  cikk-cakkját.  A különböző lekerekítésű tűk egyébként sem
    egyformán  terhelik  a  lemezt;  az  elliptikus tű kíméli a barázdát a
    legkevésbé.
        Az  optimális  tűerő  mérőlemezzel  könnyen kimutatható. Mérőlemez
    hiányában   a   következő  módszert  tartjuk  a  legszimpatikusabbnak:
    válasszuk  a  gyártó  által  előírt  maximális tűerőt, majd próbáljunk
    lefelé  menni  a  skálán,  és  amikor  a fortisszimóknál már torzítást
    hallunk, ismét növeljük egy kicsit a tűerő értékét.

    Antiskating

        Az  antiskating  beállítása  az  oldalazó  figurának  felel  meg a
    táncrendben.    Ismeretes,    hogy   a   szokványos   hangkarokon   (a
    tangenciálisakon nem!) játék közben olyan erő éled, amely befelé húzza
    a   kart  a  lemezen.  Ezt  ellensúly,  rugó  vagy  mágnes  révén,  de
    valahogyan   ki   kell   egyenlíteni,  különben  a  tű  erősebben  fog
    támaszkodni  a  barázda  belső falára, mint a külsőre. Műszerek nélkül
    ezt nemigen lehet pontosan beállítani.
        Összeolvasni   magunk   is  összeolvastunk  minden  lehetséges  és
    lehetetlen  tanácsot,  hogy hogyan állítsuk be fülre, sőt (nagyítóüveg
    segítségével)  szemre  az  oldalirányú  erő  értéket,  de egyelőre még
    mindig  nem  tudunk  jobbat  a  hagyományos mérőlemeznél. Eszerint egy
    barázdák  nélküli,  üresen  hagyott lemez-felületre engedjük a tűt, és
    igyekszünk  elérni, hogy az a forgó lemezen ne sodródjék se kifelé, se
    befelé.
        Ha  ez megvan, az antiskating kisebb lesz az optimálisnál. Ugyanis
    a  sima  felület  súrlódása nem tudja olyan erősen befelé húzni a tűt,
    mint a műsoros barázdák tennék. Ezért egy kicsit tovább növelhetjük az
    antiskating  értékét. Ha nem tesszük, még mindig kisebb a baj, mint ha
    túlságosan  kifelé  húznánk  a kart, skating-hibát idézve elő most már
    nem  a  belső,  hanem a külső barázdafalon. (Hogy hol lehet hozzáférni
    ilyen mérőlemezhez? Természetesen a Délibábos Oldalon!)
        Az  igazsághoz még az is hozzátartozik, hogy a különböző tűalak, a
    száraz   vagy   a  nedves  lejátszás  (például:  Lenco-clean)  más-más
    antiskating-erőt   kíván,   még   azonos   tűerőt   feltételezve   is.
    Tájékoztatásképpen:    skating,    illetve    az    azt    kiegyenlítő
    antiskating-erő  kúpos  tű  esetén  a  tűerőnek  körülbelül egyhatoda,
    elliptikus tűre pedig a tűerőnek mintegy negyedét számíthatjuk.

                                      *

    Amit mértünk, és ahogyan mértünk

        A legfontosabb: nem különálló hangszedőket mértünk, hanem komplett
    lemezjátszókat, tehát olyan készülékeket, amelyeket a vevők egyszerűen
    hazavisznek és használnak.
        Nem  mértük  a  Lenco L 75-öt: túlságosan rozzant állapotban volt.
    (Az  előző  számunkban  közölt  adatok  -  karrrezonancia,  akusztikus
    visszahatás - így is helytállóak!) Szubjektív tesztünk idejére viszont
    már hozzájutottunk egy kifogástalan L 75-höz.
        Olyan,    újabbkeletű   mérőlemezeket   választottunk,   amelyek a
    hétköznapi  gyakorlatnak  megfelelően  33  1/3 percenkénti fordulattal
    készültek;  a  közepes  frekvenciákon  fellépő torzítást Shure TTR 103
    típusú, 45 percenkénti fordulatú lemezzel mértük.

    Frekvencia-jelleggörbe
    Brüel  &  Kjaer  QR  2010-es mérőlemezzel vizsgáltuk, a 20Hz-45 kHz-es
    frekvenciasávban.  A bal csatorna görbéje alatt - 10 dB-vel csökkentve
    a  szintíró  érzékenységét - felrajzoltuk a jobb csatorna görbéjét is,
    így     a     diagramokon     jól     látható     a    két    csatorna
    frekvencia-jelleggörbéjének  különbsége - ha van. Azon túlmenően, hogy
    a   hangszedők   sohasem  tökéletesen  "lineárisak",  szólnunk  kell a
    mérőlemez  hibájáról  is.  Például  mindig találunk egy jellegzetes, a
    lemez  anyagától  is függő rezonanciát a frekvenciasáv felső részében.
    Igaz, hogy ez a többi, műsoros hanglemezen is rajta van.

    Áthallási csillapítás
    A  sztereofónia  nevű  bűvészmutatvány  lényegében azon alapszik, hogy
    egyszerre két, egymástól árnyalatnyival eltérő műsort közvetítenek. Ha
    e  két  műsort  nem  tudjuk  eléggé  szeparálni egymástól, a különbség
    kiegyenlítődik,   romlani   fog  a  sztereo  kép.  Bármelyik  csatorna
    vezérlésekor  jelet  kapunk a másikon is; minél jobb a rendszer, annál
    kisebbet.
    Az   áthallás  természetesen  megint  csak  nem  adható  meg  egyetlen
    mérőszámmal,    hiszen    nem    egyformán    jelentkezik   az   egyes
    frekvenciákon.    Értékét    1    kHz-en,    illetve   egy   szélesebb
    frekvenciasávban   (315  Hz-6,3  kHz)  szokás  megadni.  Mi  ezenkívül
    felrajzoltuk a 20 Hz-től 45 kHz-ig terjedő sávban is. A diagrampapíron
    felül  valamelyik  csatorna  frekvencia-jelleggörbéje  látható, alatta
    pedig  az a jel, amely ugyanide áthallatszik, amikor a másik csatornát
    vezéreljük.  Táblázatunkban  a  "j->b"  jel  a bal csatornán, a "b->j"
    pedig  a jobb csatornán mérhető áthallás szimbóluma. Hogy 20 és 100 Hz
    között  ennyire  erős az áthallás, az nem a hangszedők hibája, hanem a
    mérőlemez sajátossága.

    Kimenő feszültség; szintkülönbség a csatornák között
    A   hangszedők   kimeneti   feszültségét   szabványos  -  47  kohmos -
    lezárással,  csúcsszintig  vezérelt,  10  cm/s sebesség-amplitúdójú, 1
    kHz-es  barázda  lejátszásával  mértük. Ideális esetben a két csatorna
    azonos  feszültséget ad le. A különbség a gyakorlatban is csekély, 1-2
    dB.

    Letapogatási képesség
    Mindenki ismeri azt a rekedtes, kellemetlen, torz hangot, amely főképp
    a    fortisszimók,   tehát   gyakran   a   leglelkesítőbb   passzázsok
    lejátszásakor borzolja a zenebarátok idegeit. E jelenség oka (feltéve,
    hogy  a  lemez  egyébként kifogástalan): nagy lemezkivezérléseken a tű
    nem   képes   pontosan   letapogatni   a  barázdákat,  nem  érintkezik
    folyamatosan a barázda falával. Különféle hangszedők különféle mértékű
    kivezérlést   képesek   hibátlanul   lejátszani,   mégpedig  részben a
    tűerőtől függően. A gyártók által megadott maximális tűerőt persze nem
    szabad túllépni.
    A  letapogatási tulajdonságok mérésére igen sokféle mérőlemez szolgál;
    a  Brüel  &  Kjaer QR 2010 típusú lemezen, amelyet mi is használunk, 1
    kHz-es  barázdákat  vezérelnek  ki,  két  dB-s lépésenként 0 dB-től +8
    dB-ig (10-25 cm/s sebesség-amplitudó). Táblázatunk azt mutatja, hogy a
    hangszedő  meghatározott  tűerővel mekkora kivezérlésű barázdát tudott
    még torzítatlanul lejátszani.

    Közepes frekvenciákon mért torzítás
    Ezt  is  összetett  jellel  mérik.  A  barázda  itt  1  kHz és 1,5 kHz
    frekvenciájú,  nagy  kivezérlésű  jelet  tartalmaz.  Ezeknek  együttes
    szintjéhez  viszonyítják  a  nem  kívánatos  összegjel  (2,5  kHz)  és
    különbségjel (500 Hz) nagyságát. Kétféle, 20 és 40 cm/s kivezérléssel,
    a bal és jobb csatornán külön-külön meghatároztuk e torzítás mértékét.
    (Nem  győzzük  figyelmeztetni a hifi-kedvelőket: ismét olyan adatokkal
    találkoznak,   amelyek   számszerűleg  sokkalta  kedvezőbbek  a  rideg
    valóságnál.  Zenehallgatás közben ugyanis nem két, hanem számtalan jel
    szólal   meg   egyszerre,   és  mindegyik  mindegyikkel  kombinálódik,
    "intermodulál".)

    Frekvencia-intermodulációs torzítás (FIM)
    Hasonlóképpen  mérik, mint az erősítőtechnikában, hogy kimutassák: két
    jel  egyidejű megjelenésekor milyen nemkívánatos egyéb jelek ébrednek.
    Úgynevezett  összeg-  és  különbségjelekről,  tehát  a két hasznos jel
    kombinációiról van szó.
    A  két jel ezúttal 300 Hz és 3 kHz, a szokásos, 4:1 amplitudó-arányban
    rögzítve.  A  mérési  adat  azt  jelzi, hogy a 3 kHz-es jel szintjéhez
    képest  mekkora  feszültség  mérhető  a 3 kHz ±300, a 3 kHz ±(2 X 300)
    stb.  frekvenciákon.  A DIN 45 542 típusú lemezt használtuk, különféle
    barázdakivezérléssel.  Táblázatunkban  a  -6  dB és 0 dB kivezérléssel
    kapott  érték  szerepel.  A  tűerőt  is  feltüntettük,  hiszen  az  is
    összefügg a torzítás mértékével.

    Engedékenység (compliance)
    Arról  ad  felvilágosítást,  hogy  mennyire  könnyedén, "engedékenyen"
    követi   a   tű  a  barázdát.  Meghatározható  statikus  és  dinamikus
    módszerrel  is,  mi  az  utóbbit  választottuk,  mert  közelebb  áll a
    gyakorlathoz.
    (Mérőlemez:   Brüel   &   Kjaer   QR  2008.)  Lényegében  megegyezik a
    letapogatási    képesség    méréséhez   alkalmazott   módszerrel.   Az
    engedékenység  értékét - függőleges és vízszintes irányban külön-külön
    - m/N-ban adjuk meg.


    Szeánsz

    


        És  itt  érkeztünk  el  odáig,  hogy a sok műszaki adat után végre
    valami   érdemlegeset   is   mondjunk  a  hazai  lemezjátszóparkról. A
    szubjektív  összehasonlításnak  külön irodalma van; amit erről tudunk,
    azt  Szeánszológia  avagy Játékszabályok Gyűjteménye címmel készültünk
    közreadni,  de  nem  futotta  rá  téli  kiadásunk terjedelméből, ezért
    tavaszra  halasztottuk.  Addig  csak annyit, hogy a szubjektív tesztek
    eredményét  nagy-nagy  gyanakvással  kell  fogadni, de még mindig ezek
    révén  juthatunk  a  legközelebb  az  igazsághoz.  Igyekszünk pontosan
    leírni  szeánszunk körülményeit, hogy mások is ellenőrizhessék a teszt
    érvényességének mértékét.

    Körmérkőzés mindenáron

        Kétféle  módszerre gondoltunk. Az egyik, a kényelmesebb: mindegyik
    lemezjátszót   külön-külön   összehasonlítani   egy  referencia-géppel
    (összesen   8   próbával  megúsztuk  volna).  Ezt  elvetettük.  A  fül
    feledékeny  és  fáradékony; az ülés vége felé már egészen másképp ítél
    az  ember,  mint  kipihenten, a szeánsz elején. Mindenképpen egymáshoz
    akartuk mérni a lemezjátszókat.
        Így  a körmérkőzés mellett döntöttünk, különösen, hogy kiderült: a
    Sony most már egészen bizonyosan nem kerül forgalomba. Azzal, hogy ezt
    a  lemezjátszót  kihagytuk,  28  "párviadal" helyett már csak(?) 21-et
    kellett  lebonyolítanunk.  Még  így is éjszakába nyúlt a meghallgatás,
    holott  az  ismétlődő műsoranyagot 10-12 percre redukáltuk. Szeánszunk
    egyik  legsebezhetőbb  pontja  ez  volt: a végére mindenki kegyetlenül
    kifáradt  -  de ez nem ronthatta le egyik készülék statisztikáját sem,
    hiszen  mindegyik  mindegyikkel  szembekerült, s az esélyeik mindvégig
    egyenlőek voltak.
        Növelte  viszont  a  teszt hitelességét, hogy ezúttal kifogástalan
    állapotú  L75  és GA 308 került a kezünkbe, nem pedig a mérések idején
    szerzett,   kissé  rozoga  gépek.  Amit  meghallgattunk,  az  lényegét
    tekintve ugyanaz volt, amit mértünk: komplett lemezjátszók, úgy, ahogy
    a boltban találja a vevő.
        Egyelőre  szilárdan hisszük, hogy a hangminőségre a pick-up nyomja
    rá  bélyegét  a  leginkább,  szeánszunk  tehát  nagy valószínűséggel a
    hangszedők  szellemét idézte meg. Egyes - főleg angol - magazinok arra
    esküsznek,  hogy  a  futóművek  hangja között még nagyobb a különbség,
    mint  a  hangszedőké között. Mi azonban nagyonis tartottunk tőle, hogy
    amennyiben a készülékeket azonos hangszedővel szereljük fel, túl kicsi
    lesz  a  különbség ahhoz, hogy a "vakon" tesztelő, túl gyorsan dönteni
    kényszerülő   zsűri   kimutathassa.   (Ehhez  sokkal  hosszabb  próbák
    kellenek.)  Őszintén szólva, még abban sem voltunk biztosak, hogy így,
    a  komplett gépeket tesztelve is értékelhető eredményre jutunk. Hiszen
    -  mint a zsüritagok többsége mondotta - a különbség a legtöbb esetben
    így  sem  volt  drasztikus, illetve, ha hallották a hangbeli eltérést,
    kételyeik voltak afelől, hogy akkor most melyik a jobb.

    A kontrollberendezés

        Spendor  BC I-es hangszórókat és Quad 405-ös végfokot használtunk.
    Az előerősítőknek külön története van.
        Azt  már  tudtuk,  hogy  egyetlen előerősítővel nem megyünk sokra,
    mert  két-két hangszedő jele közül az egyik erősebb, a másik gyengébb,
    és  bosszantóan  zavaró,  ha kapcsolgatás közben állandóan manipulálni
    kell  a  hangerőszabályzóval. Közben barátaink rábukkantak egy olyan -
    tranzisztoros   -   fono-előerősítőre,   amelyet  az  eddigi  kommersz
    típusoknál  feltétlenül  jobbnak,  a  Radfordéval szinte egyenrangúnak
    minősítettek,   s  ez  nem  más,  mint  az  egyébként  egyáltalán  nem
    extraklasszis Revox A78 erősítő első fokozata.
        Azonnal írtunk a Revox cégnek: járuljon hozzá, hogy publikálhassuk
    a  kapcsolási  rajzot  (a  105.  oldalon találják Olvasóink), s egyben
    kértük,  küldjön  teszt-célokra  két  ilyen  panellt. Postafordultával
    megkaptuk.    Megépítettük    hozzájuk    a   tápegységet;   a   két -
    mérve-hallgatva   teljesen  azonos  -  előerősítő  mindössze  egy-egy,
    gondosan  megválogatott  potmétert  kapott.  Így tökéletes A-B tesztet
    rendezhettünk,  amennyiben  mindig  kiegyenlíthettük  két-két  pick-up
    jelének   szintkülönbségét.   (Mivel  a  Quad  viszonylag  kis  bemenő
    feszültséggel   is   megelégszik,   nem   volt   szükségünk  közbülső,
    hangszínszabályzó-meghajtó fokozatra.)
        Kapcsolgatni  ezekután  nem  a  lemezjátszók, hanem az előerősítők
    között kellett.
        A  szoba  (ezentúl  itt  tartjuk  szeánszainkat)  5,5*4*3 méteres,
    legfeljebb  közepesen  csillapított  - de 8 ember egy ekkora szobában,
    a  fotelekkel-székekkel  együtt,  alaposan  nyeli  a magashangokat. (A
    szoba akusztikai jellemzőit eddig nem mértük.)
        Teljesen  azonos lemezekről is gondoskodnunk kellett, hogy két-két
    lemezjátszón mindig azonos program fusson. Több ilyen lemezpárunk van,
    például  a  JBL  cégtől megkaptuk a Sessions régi és új kiadásának 2-2
    példányát,  de  ezek  inkább  hangszórótesztre  jók. Végülis a Philips
    demonstrációs  lemezénél maradtunk. Ezen több gyár felvétele szerepel,
    egészen  kitűnő  minőségben,  s  nagy  kivezérléssel  vágva. Különféle
    könnyű-  és  komolyzenei  részletei közül összesen ötöt választottunk;
    2-2,5  percig  játszottunk  egyet-egyet, - összesen 21 alkalommal... A
    tesztprogram a következő volt.

    1.   Lalabye   (D-R-U-M  együttes).  Jellegzetes,  ritmikus  pop-szám,
    elektromos  gitár,  bőgő,  dob,  ének.  A  hangerő,  hogy úgy mondjuk,
    konstans...  elég  hamar  felfedeztük,  hogy  jobban  járunk, ha nem a
    mérőlemezzel  pepecselünk,  hanem rögtön ezen a számon állítjuk be 2-2
    lemezjátszó hangerejét. Bevált.

    1.  Freeze an' melt (The Dutch Swing College Band). Egészen rendkívüli
    dixieland-felvétel,   az   összes   rezes   megelevenedik,  együtt  és
    külön-külön.

    3.  Dvorák  7.  szimfóniája, Scherzo (Vivace) Concertgebouw Orchestra,
    Amsterdam, Collin Davis.

    4. Beethoven F-dúr zongoraszonátája, No. 6 (Op. 10, No. 2), Allegro.

    5.  Részlet  a Tosca 11. felvonásából: Vittoria! Vittoria! (Caballé és
    más nagy nevek.) Technikai szempontból: hatalmas dinamika, akár benn a
    szobában is életre kelhet az egész színpad.

        Jól  jött  volna  még legalább egy vonósnégyes, egy szólóhegedű és
    egy  spanyolgitár  -  de  nem  akartuk  túlfeszíteni a húrt és a zsüri
    idegeit, és a zenei anyagot így is "jellemzőnek" ítéltük.

    Piros LED - Sárga LED

        Heten  pontoztak, 20 és 50 év közötti, főleg technikai érdeklődésű
    férfiak,  (a  gyengébb  nemből  is  beválogattunk  egy kollégát, de az
    utolsó  pillanatban  lemondta), s volt közöttük olyan is, aki utálja a
    gépzenét, ezzel szemben annál többet jár koncertre, s maga is szívesen
    muzsikál. Tény, hogy a különbségeket mindig ő ítélte a legkisebbnek. A
    szerkesztő  főleg a gépeket csereberélte, valamint igyekezett a lelket
    tartani  a társaságban, de közben pontozott is. Sólymos Antal, műszaki
    tanácsadónk   beült   a   két   Spendor   közé,  és  miközben  ide-oda
    kapcsolgatott,  egyre azért imádkozott, hogy a következő néhány órában
    lehetőleg   egyetlen   szerkezet   se   kezdjen  sztrájkolni.  Fohásza
    meghallgattatott,  mindössze  a  Tesla  NC  44O  idegei  mondták fel a
    szolgálatot, de csak a szeánsz legvégén.
        Zene  közben mindig hol egy piros, hol egy sárga LED világított, a
    zsüri  tehát  aszerint  szavazott,  hogy  a  "piros"  vagy  a  "sárga"
    tetszett-e   jobban.  Felhívtuk  a  figyelmüket  a  kontrollberendezés
    sajátságaira (a Spendor egy kissó "üt"). Kértük, figyeljenek a hangkép
    kiegyenlítettségére, a sztereo színpadra, ám elsősorban mégis egy igen
    profán  szempontból  döntsenek:  a két-két lemezjátszó melyikét vinnék
    haza szívesebben... Mondtuk, ne feszélyezzék magukat, a dolognak úgyis
    csak  statisztikai jelentősége van, ne érezzék úgy, mintha vizsgázniuk
    kellene.  És közben lehetőleg ne konzultáljanak egymással. Kiosztottuk
    az  adatlapokat,  s  ezeken  vagy  baloldalra, vagy jobb oldalra, vagy
    sehova  sem  kellett  beírni  egy  keresztet. (Az utóbbi esetben a két
    készülék  "döntetlenre"  mérkőzött,  ami  nem feltétlenül azt jelenti,
    hogy nem volt köztük különbség.)
        Mindenki 21 "mérkőzésen", öt-öt féle műsor nyomán szavazott, tehát
    minden zsüritag 105, a teljes zsüri összesen 735 alkalommal adott vagy
    nem adott pontot.
        A   végeredményt   táblázatunk   szemlélteti.   Olvasóinkra  -  és
    kritikusainkra  -  bízzuk,  meggyőzőnek  találják-e.  Mi  úgy érezzük,
    hogy  bár  elég  sokat  mond,  kommentálnunk kell. A táblázat teljesen
    objektív, a kommentár teljesen szubjekt(v.
        A zsürinek 735 alkalma volt rá, hogy valamelyik készüléket ponttal
    jutalmazza. Az esetek 63 százalékában, tehát összesen 467 ízben élt is
    ezzel  a jogával. (Három alkalommal találtunk "dupla keresztet", annak
    a  jelét,  hogy  tekintélyes különbséget észleltek valamelyik készülék
    javára. Mi ezt is beszámítottuk; aligha zavarja meg a végeredményt.)
        A legjobbnak a Lenco L85 és L75 - vagy ha úgy tetszik, a Shure M91
    ED  - bizonyult. A kettejük közti különbségért talán nem annyira a két
    futómű felel, mint inkább a hangszedő mozgórendszerének a "szórása": a
    gyengébbik   tű   rosszabbul  vizsgázott  a  szimfonikus  zene  és  az
    operarészlet  komplex  passzázsain.  A két könnyűzenei számban egyikük
    sem jeleskedett.
        Szorosan az L75 nyomában találtuk, mindnyájunk nagy meglepetésére,
    a  Teslát.  Ez  annál  is inkább furcsa, mert a hangszedőjéről sohasem
    voltunk   nagy   véleménnyel:   eléggé   érdes  hangja  van.  Jellemző
    mindenesetre, hogy a két könnyűzenei számban messze maga mögött hagyta
    minden  riváIisát,  a  Shure-okat is. Szépséghibája a dolognak, hogy a
    szeánsz  legvégén, a két utolsó próbán a Tesla úgy elkezdett nyávogni,
    hogy csaknem botrányba fulladt az előadás. "Érdekes - mondtuk -, eddig
    ez nem tűnt fel." Erre műszaki tanácsadónk, akinek semmivel sincs jobb
    füle,   mint   nekünk,   de  aki  mindeddig  a  két  hangszóró  között
    gubbasztott,  megmutatta  a  jegyzeteit:  már  az  első próbálkozástól
    kezdve  jól  hallotta a Tesla nyávogását. (Alighanem megnyúlt a szíj -
    jellemző hibája ennek a lemezjátszónak.)
        Csalódást  okozott  a  verseny legreprezentatívabb résztvevője, az
    L830  DD,  illetve, ha pontosabban fogalmazunk, az Akai APC-4 pick-up.
    Ellentétben  előző  információnkkal, ez Shibata-tűs modell. Ez volt az
    egyetlen,   amelyen   soha  nem  hallottunk  követési  hibát,  viszont
    összeszedte  az  összes szénát-szalmát a barázdák fenekéről, úgy, hogy
    alig  győztük  tisztogatni.  (Minthogy  amúgy  is  inkább  szimfonikus
    zenére,   tehát   szünet   nélkül  25-30  perces  játékra  ajánijuk, a
    Lenco-Clean  úgyszólván  elengedhetetlen  hozzá!)  Ámde  még  teljesen
    letisztítva   sem   szólt   kifogástalanul:  van  a  hangjában  valami
    félreismerhetetlen  tompaság.  Hangképe egy kissé élettelen, popzenére
    semmiképpen se való. A komplex, nagydinamikájú részleteket már szebben
    hozta,  s  még  az  operafelvétel  sem tudta torzításra késztetni - de
    mindvégig  fel  lehetett  ismerni  jellegzetes, "lefojtott" hangját. A
    Lenco  L830  DD,  mint  hallottuk, hangszedő nélkül, illetve - az ezer
    forinttal olcsdbb! - Shure-ral is forgalomba kerül. Meggondolandó.
        Átlagosnak  bizonyult  a  Sanyo TP 1010 és az öreg Philips GA 308,
    nagyjából  egyformán  teljesítve az összes házifeladatot. Hangszínüket
    kevésbé  tudjuk  jellemezni.  A  kettő közötti különbség: a GA 308 egy
    kissé  teltebb,  a japán pedig egy kicsit keményebb. Könnyebb szavakba
    fogtalni  az  Akai  AP 100C nyújtotta hangképet: egy kicsit hideg, egy
    kicsit  sziszegő,  "beszűkíti"  a színpadot és nem képes tolmácsolni a
    nagyobb     dinamikát.    Ennek    ellentmondani    látszik,    hogy a
    zongoraszonátával  nem  bukott  meg,  noha  a  zongora  dinamikája - a
    leghalkabb  és leghangosabb hangok aránya - hatalmas. Ámde véleményünk
    szerint  ez  nem  az  Akain,  hanem  vetélytársain múlott: egyikük sem
    szólaltatta  meg  tisztán  a  zongorát.  Így aztán választani lehetett
    amazok  teltebb,  de részletek nélküli, valamint az Akai basszusban és
    levegőben  szegény, de csilingelőbb hangja között. A bársonyosan érdes
    rézfúvósok,  a  hegedűkórusok,  s  különösen  az  operarészlet  bizony
    eléggé  szegényesen szólalt meg az AP 100C hangján; a popzenében, mint
    láttuk,  egészen  jó  bizonyítványt  kapott ez a csinos, de a sorban a
    legolcsóbb lemezjátszó.
        A két utolsó számsor: a teszt tesztje. A felső azt mutatja, melyik
    műfaj  hányszor  adott  módot a zsürinek arra, hogy döntésre szánja el
    magát.  Ebből  a  szempontból  a zongora bizonyult a leghasznosabbnak,
    majd  az  opera és a szimfonikus zene következne; a könnyűzenei számok
    ehhez képest egy kissé elmossák a különbséget.
        Az  alsó, zárójelbe tett számokkal tovább "súlyozunk": azt nézzük,
    hogy  az  egyes  műfajokon belül mekkora eltérést sikerült kimutatni a
    legjobban  és a legrosszabbul szereplő készülék között. Ha így nézzük,
    a  popzene  megelőzi  a zongorát. Ámde ha töröljük a két szélsőségesen
    gyenge  eredményt  - azt, amit az L830 produkált a popzenében, illetve
    az  Akai  az operarészleten -, akkor csaknem az előző sorrendet kapjuk
    vissza. (Pop: 10, dixie: 10, zongora: 14, szimfonikus zene: 16, opera:
    15 pont.)


    ------------------------------------------------------------
    Típus           POP     DIXIE   SZIMF.  ZONGORA OPERA   pont
    ------------------------------------------------------------
    Lenco L85       9       12      22      24      27      94
    Lenco L75       11      14      16      23      12      76
    Tesla NC 440    19      16      12      14      12      73
    Lenco L830 DD   3       11      13      16      19      62
    Sanyo TP 1010   9       12      10      16      14      61
    Philips GA 308  14      9       11      10      12      56
    Akai AP 100C    15      6       6       15      3       45
    ------------------------------------------------------------
    Összesen:       80      80      90      118     99      467
    Súlyozva:       (16)    (10)    (16)    (14)    (24)
    ------------------------------------------------------------

    Derűs pesszimizmus

        Első  nekirugaszkodásunk  után  a  következőket mondhatjuk el az -
    igényesebb  -  magyar lemezhallgatók gépparkjáról, mégpedig nem csupán
    az   itt   vizsgált   készülékekről,   hanem  csekélyszámú  kivétellel
    bármelyikről,   amelyet   különféle   rendű  és  rangú  ismerőseinknél
    láttunk-hallottunk.
        Szinte   mindegyik  lemezjátszónak  megvannak  a  maga  dicséretes
    tulajdonságai,  egyúttal  azonban  olyan, alapvető hibái is, hogy így,
    gyári  állapotukban egyiket sem ajánlhatjuk jó lelkiismerettel. Nagyon
    valószínű,  hogy  a  jövőben importálandó lemezjátszókról is többnyire
    ezt  kell  majd írnunk, hiszen az ár sok mindent meghatároz. Másrészt,
    több  modellről  is  alapos okkal feltételezzük, hogy érdemes "pozitív
    értelemben  tönkretenni", azaz feljavítani, modifikálni. Ez csiklandós
    dolog, hiszen még egy 5-6 ezer forintos masinába is nehéz szívvel nyúl
    bele az ember, hát még egy 11-12 ezer forintos készülékbe.
        Ennek  ellenére,  nekünk fontos programunk a modifikáció, legalább
    elvben  lehetővé  téve  a  vevőnek,  hogy  valóban  "high" fidelityhez
    jusson. Válogatni kezdtünk a hét lemezjátszó között: melyik kínálkozik
    a  feljavításra  a  leginkább.  Egyelőre eltekintettünk a már kifutott
    készülékektől,  a  Lenco  L75  és  85-től,  valamint a Philipstől, bár
    alkalomadtán  ezekre  is  visszatérünk.  A Lenco L 830-as túl drágának
    látszik  a kísérletezésre, egyszerűbb eszközökkel amúgy is inkább csak
    az   "elevenségét"  (akusztikus  visszahatását)  lehetne  csökkenteni,
    ugyanis  a  Matsushitától átvett, közvetlen hajtású futómű úgy jó vagy
    úgy nem jó, ahogy van - teljesen kiforrott konstrukció a maga nemében.
    Nagyjából  ugyanez áll a két japán lemezjátszóra is. Ezeknek ugyan még
    a  tányérja  is  gyanúsan könnyű, nehezíteni viszont kockázatos lenne,
    mert a gondos konstruktőrök aligha követték el azt az ökonómiai hibát,
    hogy túlságosan masszív csapágyat építsenek egy félkilós tányérhoz.
        Maradt tehát a Tesla, amely számtalan sebből vérzik, de viszonylag
    olcsó,  a  futóműve (lényegében véve) jó, a kar csapágyazása kitűnő, a
    hangszedőjét így is, úgy is ajánlatos lecserélni - és ráadásul ebből a
    típusból  van  a  legtöbb  az  egész  országban.  Elkunyeráltuk  hát a
    RAVILL-tól  az  NC  440-et, és zsákmányunkkal felkerestük a Mechanikai
    Laboratórium  stúdiólemezjátszó-konstruktőreit. Azt kértük tőlük, hogy
    irgalmatlanul  hajtsanak végre rajta minden elképzelhető változtatást,
    amely  akár  csak  elvben  is igazolható. A módosltás teljes folyamata
    pontosan   leírható,   lefényképezhető,  sőt:  megismételhető  legyen,
    viszonylag   egyszerű  eszözökkel.  Ha  a  hóhérmunkával  elkészültek,
    kipróbáljuk,  mi  a  különbség  az  új Supersupraphon s néhány márkás,
    méregdrága  lemezjátszó  között.  A-B-módszerrel... "vakon"... egy pár
    (engedékeny)   Sonus   és   egy   pár   (merevebb)  Ortofon  hangszedő
    alkalmazásával...
        A  hangszedőkön  nem tudunk javítani; a vásárló és a külkereskedők
    számára  is  kézenfekvő:  lemezjátszót lehetőleg hangszedő nélkül kell
    beszerezni,  s  külön  kell  rendelni  hozzá  pick-upot.  Kérdés, hogy
    milyet.

    Elhisszük, de utánajárunk

        Ezernyi   hangszedő   van   a   világon.   Nem   valószínű,   hogy
    Magyarországon  (vagy  Magyarországról)  bárkinek  is módja lett volna
    "végigzongorázni"  akár  csak  a  legismertebb  típusokon  is,  persze
    elfogadható  körülmények között. A nyugati szakírók sokkal-sokkal több
    információval   bírnak,   sajnos,   véleményük   erősen   ellentmondó.
    Pártatlannak sem nevezhetjük őket, s frásaik mögött nem mindig érezzük
    a kellő műszaki alaposságot. Bizalmunkra eddig az angol Martin Colloms
    szolgált   rá  a  leginkább,  vitán  felüli  szakértelmével,  elvi  és
    gyakorlati  felkészültségével,  s főleg azzal, hogy az ő tippjeit - ha
    egyáltalán  módunkban  állt  követni  -  utólag a mi tapasztalatunk is
    igazolta.
        Olvasóink  közül  többen  kérdezték:  milyen  hangszedőt  ajánlunk
    nekik,  illetve  a  magyar  külkereskedőknek. Mi Mr. Colloms könyvéhez
    utaljuk  őket  (Hi-Fi  Choice:  Cartridges  and Headphones, Sportscene
    Publishers  Ltd., London, 1979). Felelősséget csak annyiban vállalunk,
    hogy  hitünk szerint a legfrissebb és legmegbízhatóbb forrást jelöltük
    meg.  A hangszedő-vásárlás egy kicsit mindig lutri, a legtöbb típusnak
    túl nagy a "szórása", de azok a modellek, amelyekre alább hivatkozunk,
    ez idő szerint viszonylag megbízhatóbbnak látszanak.
        Mr.  Collomsnak  különben megküldtük a Hifi Magazin első számát, s
    egyben  ítéletét  kértük a modern dinamikus és mágneses hangszedőkről.
    Válaszképpen  ő  is  elküldte  nekünk  a  Hi-Fi  Choice  ("Választás",
    "Választék")  legújabb  kiadásait,  egy  nagyon  szivélyes hangú levél
    kíséretében.  Ebben  a  többi  között  annak  a  sejtésének ad hangot,
    miszerint  az  MC  (mozgótekercses) hangszedő nem tekinthető elvben is
    előbbrevalónak   a   mágnesesnél.  Inkább  talán  -  minthogy  drágább
    típusokról   van   szó   -   a   gondosabb   munka,  a  körültekintőbb
    minőségellenőrzés, az értékesebb tű teszi, hogy a dinamikus hangszedők
    között viszonylag több az igazán jó típus.
        A  Hi-Fi  Choice,  eltérően  számos  hasonló,  angol  és  amerikai
    kiadványtól,  meglehetősen  körülményes  mérések  és  szubjektív teszt
    nyomán   jelöli   meg,   mely   típusokat  ajánlja  a  vevő  bizalmába
    ("Recommended"),  s  ezeken belül is melyeket tekinti Legjobb Vételnek
    ("Best  Buy"). A hifi hangszedők ára az angol kiskereskedelemben ma 10
    és 250 font között van.
        Idézzük  néhány,  40  font  alatti pick-up szubjektív minősítését.
    (Collomsék  hatféle  osztályzatot  adnak:  szegényes  - átlag alatti -
    átlagos - jó - nagyon jó - ki- tűnő.)

    ADC QLM 34/III.     jó          11.-
    ADC VLM/III.        nagyon jó   18.-
    ADC XLM/III.        kitűnő      40.-
    AKG P6E             jó          19.-
    B&O MMC 20EN        nagyon jó   40.-
    Empire 2000T        nagyon jó   31.-
    JVC Z-2E            nagyon jó   40.-
    Ortofon FF 15E/II.  átlagos     14.-
    Ortofon VMS 20E/II. kitűnő      30.-
    Stanton 500A        jó          16.-

        Növeli  az ítélet hitelét, hogy ugyanezen cégeknek számos, drágább
    modelljét   a   Hi-Fi   Choice   kíméletlenül   "levágta".  A  legjobb
    Shure-típusok,  a  V  15/III.  és IV. - 50, illetve 65 fontért - átlag
    alattinak  bizonyultak,  sőt,  az  új  Sonusokat  is  csak  átlagosnak
    hozták ki, mondván, hogy minőségük a könyv előző, 18 hónappal ezelőtti
    kiadása  óta  alaposan  leromlott.  (Ördög  vigye, mi is ezt mértük az
    újonnan  beszerzett  Sonusokon.  Igaz,  a  hangminőségük  így  is több
    kategóriával veri a Shure-okét.)
        Hogy  mennyire  nehéz  árakban  kifejezni  a  hangminőséget, íme a
    verdikt  néhány  méregdrága MC-hangszedőről. Kitűnőnek vagy legalábbis
    nagyon   jónak   találták  a  65-124  fontsterlinges  kategóriában  az
    áthallásra  különösen  jó  Entré  1-et,  a  Fidelity Researchöket és a
    Supexeket,  de  ezek  között  is  némelyik  olcsóbb modell megelőzte a
    másfélszerte  drágábbat.  A  megbízható  Ortofon  MC 20 (67.-) közepes
    osztályzatot kapott - egyébként az angolok pontosan olyannak festették
    le  ennek  az ismert hangszedőnek a hangját, amilyennek mi is halljuk!
    -,  s  csupán  jónak  minősítették  az Ortofon új zászlóvivőjét, az MC
    30-at,   amelyért   nem   kevesebbet,   mint  250  fontot  (misztikus,
    misztikus!)  gombolnak le a vevőről. Ehhez a típushoz persze, akárcsak
    a   többi   dinamikus   (MC)   modellhez,   még  transzformátort  vagy
    elő-előerősítőt is kell venni.
        Az  Onlife  cég Ultimo (újabban: Dynavector) márkanéven forgalomba
    hozott dinamikus hangszedőihez nincs szükség ilyen közvetítő egységre,
    ezért eléggé népszerűek. Négy típus közül a két olcsóbbik "nagyon jó",
    illetve  "kitűnő"  osztályzatot  kapott,  -  a  két lényegesen drágább
    modell  viszont  csak jól, illetve közepesen vizsgázott a Hi-Fi Choice
    ("vakon" tesztelő) zsürije előtt.

                                      *