Évkönyv magnósoknak




        Könyvkritikával  nem  szívesen  foglalkozunk.  Hogy  ezúttal mégis
    kivételt  teszünk, annak két oka van. Az egyik: Olvasóink közül többen
    is kikérték véleményünket Csabai Dániel Magnósok évkönyve 1978/79 című
    művéről.   (Műszaki   Könyvkiadó,   Bp.,   1979.)  A  másik  ok  már a
    válaszunkban rejlik: ez a könyv ellentétben áll szemléletünkkel, ezért
    talán  magunktól  is szóba hoztuk volna: Magyarországon nagyon kevesen
    kívánnak  szólni a hifi-kedvelő közönséghez; Csabai Dániel hosszú évek
    óta szinte egymagában vállalja e feladatot, s ez önmagában feltétlenül
    érdem.  Ámde  könyvének  információtartalma és az a szemlélet, amelyet
    képvisel, megítélésünk szerint bizonyos fokig félrevezető.
        Először   az   elvekről.  A  Magnósok  évkönyvének  műfaját  nehéz
    meghatározni.  A  könyv  nem  marad  meg  a  magnóknál, véleményt mond
    általában  véve a hifiről, szóba hozza az erősítőket, az FM-vevőket, a
    hifi-tornyokat,   s   igen  röviden  elintézi  a  lemezjátszókat  és a
    hangszórókat     is.     Rendező    elvnek    tulajdonképpen    csak a
    prospektusszellem  marad. Pedig a prospektusokban a közvetlen reklámot
    szolgáló  specifikáció  az  elsődleges!  Ezt a Magnósok évkönyve - úgy
    tűnik  -  kritikátlanul  adja  közre,  és  voltaképpen alig tekinthető
    többnek, mint adatlapok laza füzérének.
        A  szerző  elsősorban  a japán készülékekből válogat. Programját a
    könyv nyitó fejezetének címével jelzi: "Érdeklődésünk középpontjában a
    japán  elektroakusztika". Ez már önmagában is helyteleníthető. A japán
    ipar valóban magas színvonalú technológiával és jó minőségű készülékek
    dömpingjével  hívta  fel  magára  a  figyelmet,  de az élvonalbeli, az
    audio-körökben  referenciának tartott termékek között már - vagy még -
    viszonylag  kevés  a  japán.  Igencsak érdekes lett volna néhány olyan
    készülékről  is információt adni, amely a gyakorlat során bizonyította
    kiválóságát,   és  nem  az  adatlap  "csillogása"  folytán  került  az
    ismertetettek közé.
        A szerzőnek az a kitétele, miszerint "a hetvenes években elterjedt
    szemléletmód   a   hifi-területen   Japánból  indult  el:  az  otthoni
    hanglemez-  és  zenehallgatást  is  csúcsminőségű  készülékekkel  kell
    megvalósítani" - csak azt jelzi, hogy egy újszülöttnek minden vicc új.
    Nem  a  hetvenes  években,  hanem  sokkalta  régebben, és nem Japánból
    indult  el,  hanem  az  isten  tudja  honnan  -  a többi adat stimmel.
    Érdekes,  hogy  a  szerző  szinte  minden elképzelhető érdemet a japán
    iparnak vindikál, így például a különféle tartóssági-, klíma-állósági,
    ütésállósági,    üzembiztonsági,    valamint   tűz-   és   életvédelmi
    vizsgálatokat  is.  Azt hisszük, ezek többsége valójában akkor terjedt
    el,  amikor  még  az  Orion gyárnak jobb neve volt, mint bármely japán
    cégnek.
        Nem  egészen  világos,  hogy  a  szerző  azért  népszerűsíti ilyen
    mértékben  a japán technológiát, mert elsősorban japán prospektusokhoz
    jutott  hozzá,  vagy  azért  szerzett elsősorban ilyen prospektusokat,
    mert lelkes híve a japán készülékeknek. Hogy mennyire ismeri őket, azt
    nem  tudjuk,  de  a  kazettás magnókról szóló fejezetet így vezeti be:
    "Ebben a részben olyan Hi-fi kazettás magnókat mutatunk be, amelyek ma
    a  legmodernebb  hangrögzítési  technikát képviselik, és világszerte a
    legjobb  készülékek  közé  számítanak."  És  a  névsor: Aiwa, Bigston,
    Kaytronic,  NEC,  Ryujin,  Sankyo,  Sanyo,  Taic  -  vagyis a kommersz
    készülékek,  valamint  az  igazán  jó  Akai  GXC-570D,  s egy és más a
    Technics-től. Hát Sony, Yamaha? Nakamichi? TEAC? Lux? JVC? Mert inkább
    ők  képviselik  az  igazi  színvonalat  e  műfajban, s nem az előzőek.
    Nézzük  most  már  a  könyv  szakmai  részét. Mindenekelőtt a kazettás
    magnók  torzításáról  a  következőket  írja:  "Ma  a  legjobb  Compact
    Cassette  rendszerű  hifi-magnók  3.  harmonikus  torzítása k3=1,5...2
    százalék, amely még az orsós magnókkal is nehezen érhető el". Ebben az
    egyetlen  mondatban  három hiba is van. Először is, az orsós magnókkal
    ennél lényegesen kisebb torzítás is elérhető, mint előző számunkban az
    éppenséggel   nem  világbajnok  Akai  GX  4000D  tesztje  is  mutatja.
    Másodszor,  azon  még csak el lehet vitatkozni, hogy a kazettás magnók
    utólérhetik-e  az  orsósokat,  de  ennél  többről  beszélni nonszensz,
    hiszen  semmi sincs a kazettás technikában, amit az orsósban is meg ne
    lehetne  csinálni.  (Fordítva  annál  inkább.)  Gondoljuk  csak végig:
    lényegesen   nagyobb   szalagsebesség,  szélesebb  sáv  csatornánként,
    általában  vastagabb mágnesezhető réteg - és mellesleg elmarad minden,
    a  kazetták  mechanikájából  származtatható  hiba. Végül félrevezető a
    torzítás   mértékét   önmagában   megadni,  hiszen  ez  a  paraméter a
    kivezérlés függvénye. Bármely magnón különféle mértékben vezérelhetjük
    ki  a  szalagot,  s  ezzel  csökkenthető-növelhető  a  szalagról  mért
    torzítás, - de akkor persze a jel-zaj viszony is változik: romlik vagy
    javul.
        A  torzítás  mérésével  a  szerzőnek egyébként is bajai vannak. "A
    megadott  torzítási  értékek  a  teljes  átviteli sávra vonatkoznak" -
    írja  a  magnókról,  ami  elég  furcsa, hiszen például a 10 kHz-es jel
    második  harmonikusa  (k2)  20 kHz, a harmadik (k3) már 30 kHz, vagyis
    olyan  frekvencia,  amelyet  a magnók többsége már nem visz át. Milyen
    módszerrel  mértek  itt  torzítást?  Ezzel  szemben az erősítőkről azt
    olvashatjuk: "Több esetben a teljes harmonikus torzítás helyett csak a
    k3  -  harmadik harmonikusra vonatkoztatott - torzítási tényezőt adják
    meg."  Nem  így  van: ezt a magnóknál adják meg így. A rádiókészülékek
    torzításáról:  "ha  másképpen  nem  jelölik,  a 3. harmonikust értik."
    Valójában  itt  a  teljes  torzítást  adják meg, ha csak másképpen nem
    jelzik.
        A  szerző  a  definíciókkal is elég könnyedén elbánik: azzal, hogy
    mit   kell  érteni  az  erősítők  szinuszos  kimeneti  teljesítményén,
    teljesítmény-sávszélességén  stb.  Az  itt  található  hibákat  nagyon
    fájlaljuk. Nem várunk szabványos definíciókat, csak azt, hogy legalább
    a  szerző  által  felsorolt  jellemzőket  jól  határozzák meg. A könyv
    olvasójának  (a  legtöbbjének)  nincs módja arra, hogy elővegye az ide
    vonatkozó  irodalmat  és  kiókumlálja,  mit is szeretett volna a könyv
    írója egy-egy meghatározással leírni.
        Apróság  ugyan,  de minthogy magnósoknak szánt évkönyvről van szó,
    furcsálljuk,  amire  a  60.  oldalon  bukkantunk. Itt az Akai GXC-570D
    funkcióit  elemezve  a szerző előbb a szokásos áramköröket sorolja fel
    (például:  Dolby), majd rátér a "kiegészítő" áramkörökre. Ezek között,
    mint  írja,  ezen  a  magnón  az egyik legfontosabb egy 1 kHz-es jelet
    előállító  oszcillátor,  felvételi és lejátszási kalibrációval. Ezt az
    áramkört  teljes  egy  oldalnyi terjedelemben ismerteti, anélkül, hogy
    megvilágítaná,  mi is az igazi célja ennek az egységnek. (Mellesleg: a
    Dolby-rendszer   kalibrálására   szolgál,   tekintettel   a  különböző
    szalagtípusokra.)
        Végezetül   még  egy  méréstechnikai  dologról  szólunk.  Mindenki
    szívesen  folyamodik diagramokhoz, hogy hitelesebbé és szemléletesebbé
    tegye  a  mondanivalóját.  A  Magnósok évkönyvében is számos diagramot
    találtunk.  Vannak  közöttük - jócskán - olyanok, amelyek elkészítését
    (műszeres  felrajzolását)  nehezen  tudjuk  elképzelni,  és kételyeink
    vannak    az    e    diagramokon   látható   jelleggörbék   csodálatos
    "linearitásával" kapcsolatban is.
        Nincs  több  helyünk,  hogy részleteiben elemezzük a könyvet, csak
    néhány  jellemző  és számunkra meglepő motívumot emeltünk ki belőle. A
    Magnósok évkönyvének elbírálását Olvasóinkra bízzuk.

                                                             Sólymos Antal