Solti, Karajan, Doráti




        Hogy milyen külföldi hanglemezek kerülnek a  magyar  boltokba,  ez
    mindig    három    tényezőtől    függ:    a     valutáris,     illetve
    cserelehetőségektől,    a    velünk    kapcsolatban     álló     cégek
    repertoár ajánlataitól és a havi  igények  felmérésétől.  Az  utóbbi -
    lévén  független  az  előző  kettőtől  -  kevésbé   szabályozhatja   a
    választékot, mint az kívánatos  lenne.  A  hanglemezimport  elsődleges
    indoka azonban mindenképpen a választékbővítés,  s  nem  valamely  más
    kereskedelmi szempont. Ezért  elsősorban  olyan  lemezek  kerülnek  az
    importlistára, amelyekből nincs hazai  felvétel,  vagy  legalábbis  új
    felvétel nincs. Az utóbbi években a szocialista és a  nyugati  piacról
    származó komolyzenei hanglemezek választéka és  mennyisége  mérsékelt,
    de egyenletes volt. Feltűnő változást 1979 sem hozott,  bár  a  baráti
    országok kínálata némiképp szűkösebb volt, mint az  előző  években  (A
    szovjet hanglemezek importjáról, a Szovjet Hanglemez  Hetekről  néhány
    oldalfal később írunk. Szerk.)

                                      *

        Ezúttal a vokális műveket  vesszük  szemügyre,  hiszen  az  import
    igénye mindig az opera- és oratóriumfelvételek  iránt  a  legélénkebb.
    Bár a Hungaroton az utóbbi négy-öt évben igyekezett mind több  vokális
    művet rögzíteni, a rendkívül magas felvételi  költségek  és  az  egyre
    súlyosabb szervezési-egyeztetési gondok miatt mégis  ezekből szorulunk
    leginkább behozatalra.
        Az operai kínálatból Maria Callas három lemeze emelkedik ki. Az  ő
    népszerűsége mit sem lanyhult feltűnése, tehát 1949  óta,  sőt,  korai
    halála ismét oly (szomorú)  "publicity"-t  biztosít  számára,  amilyet
    maga is  megfelelőnek  tartott  volna,  fénykorában  is.  Ez  a  három
    EMI-felvétel egyébként éppen akkor készült: az ötvenes  évek  közepén.
    Mindhárom  lemez  az  énekesnő  művészetének  másmás  oldalát  állítja
    előtérbe. A Normában (SLS 5115) szinte  a  görög  tragédiák  levegőjét
    képes fölidézni, az Alvajáróban (SLS 5134) egy sematikusan naiv falusi
    lánykának kölcsönöz árnyalt emberi arculatot. persze  mindkét  lemezen
    mesteri énektudással szólalnak  meg  a  gazdag  Bellini-kantilénák.  A
    végzet hatalma (SLS  5120)  Leonórája  már  komplexebb  szerepalkotást
    igényel, a zenei és drámai építkezés teljesebb összhangját  kívánja  -
    de Callast azóta sem múlták felül  ebben  a  szerepben;  sem  Leontyne
    Price, sem Caballé (akiknek hangja önmagában véve talán "szebb"),  sem
    a nagy drámai erőt kifejező Milanov, sem a modernebb felvétel  előnyét
    élvező Martina Arrovo. Callas partnerei között is egy sereg nagy sztár
    hallható: elsősorban Richard Tuckert (Alvaro), az egykor Budapesten is
    népszerű Nicola Rossi Lemenit (Oroveso és Gvárdián), Nicola Montit  és
    az akkor pályakezdő  Fiorenza  Cossottót  említjük.  (Mindhárom  lemez
    mono, illetve "elektronikus" sztereo felvétel).

                                      *

    


        Solti György  a  DECCA  elsőszámú  sztár-karmestere;  azt  dirigál
    lemezre, amit akar.  Száznál  több  zenekari  felvételén  (közöttük  a
    teljes Beethoven- és Mahler-szimfóniacikluson) kívül harminchat teljes
    operát és oratóriumot vettek fel az ő vezényletével! (Ebben talán csak
    Karajan múlja felül,  aki  legújabb  nyilatkozata  szerint  újabb  tíz
    felvételre  készül...).  Solti  három  albuma  közül  a  Varázsfuvolát
    érezzük a legsikeresebbnek (SET 479-81),  itt  a  szeretett  mű  újabb
    vonásait mutatja föl: drámaibb,  cselekvőbb  Taminót  (Stuart  Burrows
    gyönyörű hangon és nagyon  szépen  énekel);  fiatalabb,  szigorúbb  és
    szerelmesebb (!) Sarastrót,  (szerintem  Martti  Talvela  az  abszolút
    legjobb a teljes Varázsfuvola-felvételek basszusai között). Különleges
    élmény Fischer-Dieskau Öreg papja, aki ebben az előadásban  a  humánum
    érzésén kívül az ész erejét is sugározza. A humort főként Hermann Prey
    ellenállhatatlan kedvességű Papagenója jelenti - felér Erich  Kunz  és
    Walter Berry klasszikus, "kanonizált" előadásaival -,  a  lírát  pedig
    Pilar Lorengar, akit a kritikusok a legtöbb érzéssel éneklő  Paminának
    tartanak.  (Ingmar  Bergman  nagyhírű  Varázsfuvola-filmjében  hasonló
    szerepértelmezésekkel találkoztunk!)

                                      *

        Ez a lemez még annak is új örömet szerez, aki a  korábban  szintén
    kapható Klemperer-féle Varázsfuvolát már  megvásárolta.  Soltit  sokan
    tartják   a   technikai   tökélyre    törekvő,    szigorú    karmester
    prototípusának, ám mind ez az opera, mind a tavaly bemutatott Cosi fan
    tutte album azt mutatja, hogy nagy érzékenységgel képes újrafogalmazni
    a Mozart-zene legfinomabb árnyalatait is.

                                      *

        A Varázsfuvola és a vele egyidőben kiadott Rózsalovag (SET 418-21)
    lemezek értékét nagymértékben növelik a  rendkívül  gazdag  kiállítású
    kísérő füzetek. Tartalmas elemzéseken kívül az előbbi Oskar  Kokoschka
    világhírű Varázsfuvola-terveit közli nagyszerű  színes  nyomásban,  az
    utóbbi pedig  Alfred  Roller  díszlet-  és  jelmezterveit  az  1911-es
    bemutatóhoz: e tervekhez Richard Strauss egész életében  ragaszkodott.
    A Rózsalovag is sztárelőadás; Regina  Crespin,  Helen  Donath,  Yvonne
    Minton és az olasz  énekes  szerepében  Pavarotti  mellett  a  legjobb
    figura Monfred Jungwirth Ochs bárója, aki a bécsi humor sziporkáin túl
    a nagy C-t is jó erővel szólaltatja meg a basszus-skála mélyén.

                                      *

        Solti Otelló-lemezét (D 102 D 3) is nagy várakozás előzte  meg.  A
    felvétel lényegében a megújhodott párizsi Opera  produkcióját  örökíti
    meg, az előadás Amerikában is óriási sikert aratott  a  bicentenáriumi
    ciklusokban. A szereplők: Carlo Cosutta (pompás tenorját Budapesten is
    megtapsolhaltuk), a gyönyörűen éneklő Margaret Price  és  a  zseniális
    énekes-színész, Gabriel Bocquier, aki már jócskán  túl  van  hangjának
    virágkorán, de alakító készségét Tito  Gobbié  mellé  helyezik.  e  az
    egyik főszereplője Donizetti: A kegyencnő című operájának is (D  96  D
    3), a címszereplő Fiorenza Cossotto és  a  hangjával  varázst  árasztó
    tenorista, Luciano Pavarotti társaságában.

                                      *

        Lorin Maazel Porgy és Bess  lemezéről  írták  a  kritikusok,  hogy
    először szolgáltatott elégtételt a műnek mint  igazi  operának.  Ez  a
    lemez két évvel ezelőtt már kapható volt, most az igénylések nyomán az
    utánrendelés   is   megérkezett.    E    DECCA-lemezek    hangminősége
    hagyományosan a legmagasabb rendű, a közreműködő zenekarok (Soltinál a
    Bécsi  filharmonikusok,  Maazelnál  a  Cleveland  Orchestra)  a  világ
    legjobbjai, és hírükhöz méltó színvonalon muzsikálnak.


    


        Karajan mindig reflektorfényben áll, s ritkán több joggal, mint új
    Salome-felvételével (EMI SLS  5139),  mely  hangtechnikai  és  művészi
    szempontból egyaránt csúcsa a  repertoárnak.  A  partitúra  megkívánta
    hatalmas  dinamikai  skála  maradéktalanul  hangzik   föl.   A   Bécsi
    Filharmonikusoknak  nemcsak  Mozart  zenéje   az   anyanyelve,   hanem
    természetesen Richard Straussé is.

                                      *

        A viharzó fortissimók  épp  oly  tüneményes  természetességgel  és
    tisztasággal szólalnak meg, mint a  lehelletnyi  pianissimók.  Karajan
    "óriási  formában  van",  címszereplője,  Hildegard  Behrens   (tavaly
    sikerrel szerepelt Budapesten is) minden elődjét túlszárnyalta, Birgit
    Nilssont is beleértve. Csodálatos az új mezzo  csillag,  Agnes  Baltsa
    (Heródiás) is. José Van Dam (Jochanaan) manapság egyik kedvenc énekese
    Karajannak - és teljes joggal. Szép  színű  hangja,  árnyaltan  gazdag
    éneke, nagyszerű dikciója igazolja. A felvétel 1978-ban az angol  "The
    Gramophone" című szaklap (a szakma legtekintélyesebb folyóirata)  első
    díjas operalemeze volt.
        Az  oratóriumirodalom   legnépszerűbb   darabjai   nálunk   minden
    bizonnyal Haydn művei. A Teremtésből ezúttal választékot is kínálnak a
    boltok: egy-egy EMI (SLS 5125) illetve Eterna (8-26-746/7) kiadást.

                                      *

        Az előbbit Rafael Frühbeck de Burgos, a Hungaroton  repertoárjában
    is nagy sikert elért  Carmina  Burana  lemez  dirigense  vezényli,  az
    utóbbit az NDK veterán oratóriumkarnagya, Helmuth  Koch.  Az EMI-lemez
    mellett (a jobb  hangminőségen  és  a  hibátlan  préselésen  kívül)  a
    Philharmonia Zenekar és két szólista, Helen Donath  és  José  Van  Dam
    jobb teljesítménye  szól,  az  Eterna-lemez  legnagyobb  erénye  Peter
    Schreier művészete. Schreier kifejező ereje,  szuggesztivitása  minden
    versenytársáénál nagyobb. (Ha a hallgató a rádiót kinyitva  véletlenül
    elkapja Schreier egy frázisát, nem szabadulhat tőle, fogva  tartja  őt
    az utolsó hangig, - s még akkor is  azt  kívánjuk,  bárcsak  folytatná
    még...) Robert Tear az EMI Teremtéslemezén semmiképpen  sem  mérkőzhet
    vele. Schreier mellett Theo Adam és Regina Werner éneklik a  szólókat.
    (Az Eterna-lemez természetesen sokkal olcsóbb is!)

                                      *

    


        Az Évszakok új felvétele a DECCA-nál jelent meg (D 88 D 3), Doráti
    Antal  vezényletével.  Ileona  Cotrubas  a  női  szólista;  rendkívüli
    sokoldalúságára jellemző, hogy repertoárja a preklasszikus művektől  a
    Verdi-  és  Puccini-hősnőkig  terjed.  (Rövidesen  két   Hungaroton-DG
    licenc-lemezen  is  találkozhattak  vele   a   gyűjtők:   a   Traviata
    címszerepében és a Carmen Michaelájaként.) Werner  Krenn,  a  stílusos
    Mozart-tenor és a gyönyörű hangú Hans Sotin  a  partnerei.  A  művészi
    összhatás  talán  némiképpen  alatta  marad   Karl   Böhm   klasszikus
    DG-felvételének (Janowitz, Schreier és Talvela a közreműködői),  de  a
    DECCA-lemez  hangzása  minden   tekintetben   felülmúlja   a   korábbi
    felvételt.

                                      *

        Peter Schreiert emlegetve nyilván többeknek eszébe  jut,  hogy  az
    énekes újabban gyakran emlegeti dirigensi terveit. A Bach-kantáták  új
    felvételén már  e terveit  realizálja:  nemcsak  tenorszólistaként, de
    karmesterként is szerepel. A Deutsche Grammophon és  az  Eterna  közös
    kiadásában, az Archiv sorozatban  egymás  után  jelennek meg  Schreier
    vezényletével Bach világi kantátái, s közöttük  a  legnépszerűbbre,  a
    Kávé-kantátára (hátoldalán a Paraszt-kantátával) hadd hívjuk fel itt a
    figyelmet. Ésszerűen az olcsóbb Eterna-kiadást importálták (8-26-874).

                                      *

        A következő Bach-lemezek az  ún.  Kis  misék  (8-26-335/6)  már  a
    ritkaságok gyűjtőit örvendeztetik meg.  Nekik  ajánljuk  Dvorák  Szent
    Ludmilla  oratóriumát  is   (Supraphon   50585-7),   Vaclav   Smetacek
    vezényletével. Schubert Lazarus című drámai kantátájának új  felvétele
    előtt (Eterna 8-27-147) eddig csak egy húsz évvel ezelőtti létezett  a
    katalógusban. A XX. századi zene kedvelőinek pedig Stravinsky  Miséjét
    és Cantata című darabját (Supraphon 50 978) kínálják Karel  Ancerl,  a
    nagynevű cseh karmester irányításával.

                                      *

        Végül az ária- és  dallemezek  polcáról  Hermann  Prey  csodálatos
    Schubert-dalait emeljük le elsőnek (Philips 6584 050). A legnépszerűbb
    "Schubert-slágereket"  tartalmazó   lemez   a   Philips   kedvezményes
    sorozatában jelent meg, és nálunk is olcsóbb áron volt  kapható.  Hugo
    Wolf Olasz daloskönyve (előadói: Edith Mathis és Peter Schreier) szín-
    és karakter-árnyalatokban igen gazdag. Ez is DG-Eterna közös felvétel,
    az utóbbi kiadás jelent meg nálunk, (8-26-923-4).  A  nagyszerű  Edith
    Mathis népszerűségét az mutatja a legjobban, hogy  a  szopránok  közül
    valószínűleg az ő hangját vették fel a legtöbbször lemezre.
        Gigli  nem  szorul   népszerűsítésre.   Összes   felvételét   most
    háromlemezes albumokban jelenteti meg az EMI. Ezekből az I. kötet (RLS
    729)  itthon  is  hamar   elkelt.   A   kedvelt   áriák   mellett   az
    utánozhatatlanul hatásosan  előadott  olasz  dalok  is  szerepelnek  a
    gyűjteményben. Olasz dalt kínál két másik (olcsóbb) lemez is: Giuseppe
    Valdengóé (Supraphon 50884,  aki  Toscanini  kedvenc  baritonistája  -
    Jágója, Amonasrója és Falstaffja - volt  a  háború  utáni  New  York-i
    években, és Wieslaw Ochman lengyel  tenoristáé  (MUZA  SXW  800),  aki
    mintegy tíz éve az európai élvonal egyik keresett énekese,  Karl  Böhm
    és   Karajan   lemezein   is   szerepel,   legutóbb    például    Böhm
    Idomeneo-felvételének a címszerepében.  Ő  nápolyi  dalokat  szólaltat
    meg.
        Végül egy megjegyzés: mindez visszapillantás volt csupán, s ha  az
    év folyamán forgalomba került lemezek beszámolónk  megjelenésekor  már
    csak  elvétve  találhatók  a  boltokban,  kérjük  Olvasóinkat:  ne   a
    kereskedelmi hálózatot hibáztassák - ám e sorok íróját sem.

                                                             Uhrman György