Júniusi hangzivatar



    

    A zivatarfelhők

        Inkább a valódi zivatartól féltünk  a  Kisstadionban  ezen  a  két
    (végül is verőfényesre  sikeredett)  nyári  délutánon.  A  hangzivatar
    persze nem maradt el, de  a  zivatarfelhők  valahol  feljebb,  északon
    képződtek, úgy két és fél héttel előbb. Ekkor kezdődött ugyanis  az  a
    koncertturné, amelyen - a lengyel  koncertiroda  meghívására  -  a  V'
    Moto-Rock és az angolnak számító, de mégis ghanai  származású  Osibisa
    vett részt, hogy hangzáporral árassza el a lengyel közönséget a szinte
    trópusi nyárban.
        Számunkra nemcsak az volt izgalmas, hogy olyan együttessel  lépünk
    színpadra, amelynek világslágereit annyian játszottuk  már,  hanem  az
    is, hogy ezen a 15 előadásból  álló,  szinte  kizárólag  stadionokban,
    "amfiteátrumokban"  rendezett  sorozaton  hogyan  vizsgázik  a  magyar
    hangtechnika. Ezt ugyanis mi adtuk, persze nem  egyedül,  mert  ekkora
    berendezést  egyetlen   magyar   együttes   sem   Lett   volna   képes
    összeállítani. Segítségül kértük az Omega és a Skorpió eszközeit.
        Látszólag  egyszerű,  de  a  valóságban  korántsem  könnyű   dolog
    üzembiztosan szerepelni egy 7500-8000 wattos,  komplikált  hangerősítő
    berendezéssel, valamint  egy  körülbelül  50  ezer  wattos  világosító
    rendszerrel, nap-nap után más városban - márpedig  a  Lengyel  városok
    nincsenek éppen közel egymáshoz. Hogy ez  mégis  sikerült,  technikusi
    gárdánknak köszönhetjük: a  hangkeverést  egy,  a  világítást  két,  a
    pirotechnikai   feladatokat   három   kollégánk    vállalta    magára.
    Tulajdonképpen minden este illendő  volna  megköszönni,  de  így  most
    köszönöm meg a tőlünk gondolkodásmódban nem egyszer távol álló műszaki
    embereknek a rengeteg új hangot, az elektromos effekteket -  mi  végül
    is együtt muzsikálunk.

    Osibisa

        Eddig csak  fényképről  ismertük.  Az  ismerkedés  furcsa  érzését
    néhány órán  belül  sorstársi  barátság  váltotta  fel.  Tudtuk,  hogy
    (beleértve  turnénk  magyarországi,  szakaszát)  három   hétig   közös
    kenyéren élünk - a szó szoros értelmében! -, hogy ugyanabban a buszban
    vagy repülőgépen fogunk utazni,  s  hogy  néha  3-400  kilométer  után
    vacsora vagy akár csak tea nélkül is ugyanabban a szállodában pihenünk
    meg, mint  ők.  Mire  magyar  földre  érkeztünk,  már  régen  a  saját
    vendégeinknek tekintettük őket.
        Alapvetően másfajta zenét játszanak, mint bármelyik  európai  vagy
    akár  afrikai  együttes.  Tudom  sokan  azt  mondják:   neoprimitívek,
    muzikalitás nélkül. Őket  csak  arra  szeretném  figyelmeztetni,  hogy
    Ghána  -  bárki  ellenőrizheti  a  térképen  -  alig   nagyobb,   mint
    Magyarország, Afrika pedig csaknem kétszerte nagyobb Európánál - és ez
    az együttes képes volt kitörni abból a kis országból, arról a hatalmas
    kontinensről. Tagjai, ellentétben a legtöbb fekete sztárzenésszel, nem
    amerikaiak: Afrikában születtek. Nagyon büszkék az afrikai  népzenére,
    a Minden Ritmusok Anyjának tartják, talán nem is jogtalanul.

    A recept

        Fantasztikus  ügyességgel  használják   népi   hangszereiket,   és
    sajátkezűleg is gyártják azokat, olyan anyagokból,  amelyek  bizonyára
    nálunk is fellelhetőek. Előadás közben a közönség soraiból  többen  is
    feljöttek a színpadra, érdeklődni a különös hangszerek iránt. Elmondom
    ezért a legkeresettebbnek a receptjét.
        Végy legalább tizenhatszor két darab, nagyságra nézve  fokozatosan
    növekvő lopótököt. Válassz ki egy jó keményfa deszkát és  próbáld  meg
    ki faragni belőle azokat a léceket,  amelyekből  a  (tizenhat  hangból
    álló) hangsor majd kicsalható. Négy  lábon  álló,  hokedlihoz  hasonló
    állványra nyers, sodrott bőrszíjakkal sorban aggasd fel a  léceket,  s
    ugyanígy függessz mindegyik  alá  két-két  lopótököt.  (A  többi  csak
    tehetség kérdése). Szerintem ez a marimba őse. Aki szeret elmélyülni a
    zajok zeneiségében,  maga  is  kísérletezhet  hasonlókkal.  És  közben
    elgondolkodhat azon, hogy az apáink  által  gyártott  zene  vajon  nem
    tömte-e el túlságosan a fülünket az eredendő zajok megértéséhez.
        A turné  elején  sok  gondja  volt  a  technikusoknak  a  rengeteg
    akusztikus (főleg  ütő)  hangszer  és  a  tíz  tagú,  éneklő  együttes
    hangosításával. De gyakorlat teszi a mestert... a  harmadik  előadásra
    már mintha jobban ismerték volna az  afrorock  zenét,  mint  a  hazait
    (igaz, a gárda addigra kibővült három angol technikussal).

    Varsótól Budapestig

        Így nyugodtan vágtunk neki a turné nehezebbik felének,  amikor  is
    minden nap háromszáz kilométer körüli távolságot  kellett  beutaznunk,
    amit  nem  kívánok  senkinek.  Volt  két  aránylag  nyugalmas  napunk:
    Varsóban, a kongresszusi hallban játszottunk összesen négy alkalommal.
    Ezen a két napon  nem  kellett  megküzdenünk  a  szabadtéri  előadások
    számtalan    nehézségével,     a     stadionok     füvéből     előtörő
    szúnyoghadsereggel,    a    megfelelő     kábelek     híján     beálló
    feszültségkieséssel, a lelkesedésében a színpadra mászó közönséggel és
    persze magával az időjárással. (Bár ez mindössze egyszer  tréfált  meg
    bennünket a turné során. Ez már Magyarországon történt: úgy megázott a
    színpad - velünk együtt -, hogy áramütés  veszélye  miatt  kénytelenek
    voltunk abbahagyni az  előadást.  Másnap  délelőtt  aztán  napoztak  a
    kábelek és az erősítők, s estére folytatódhatott a, koncert.)

    Tornyok a kábeldzsungelben

        És  azután  a  két  utolsó  előadás  a  Kisstadionban. Mint minden
    zenész,  mi  is  erre  készültünk a legjobban. Vagy tíz technikus kora
    reggeltől   építette   a   szinte   házmagasságú   hangszórótornyot. A
    kábeldzsungelt  még  kuszábbá  tették  a  tévések  zsinórjai.  Aztán a
    zenészek a hangszerhez nyúlhattak, s elkezdődhetett a hangbeállítás, a
    huszonegynéhány csatornás keverőpulton. Feszült munka, amíg összeáll a
    végleges hangkép, amit a közönség hall, a színpadon pedig egy másik: a
    "kontroll",  amit  csak  mi  hallunk,  zenészek,  hogy ellenőrizhessük
    magunkat és hangszereinket.
        De végül is minden jól  sikerült,  s  elkezdődhetett  az  előadás,
    amelyen a  siker  már  csak  tőlünk  függhet.  Borzasztó  jó  érzés  a
    színpadon állni, és hallgatni, hogy az előttünk emelkedő  "hangtorony"
    betölti hangjával a stadiont. Ezt a hangnyomást szinte  fizikailag  is
    érezni lehet. Mi úgy szoktuk mondani: aki a hangfal elé  áll,  lebegni
    kezd a nadrágszára. Ha ez  túlzás  is,  nem  ajánlatos  5-10  méternél
    közelebbről hallgatni. Hogy miért van szükség ekkora hangerőre? Talár,
    azért, hogy - tetszik, nem  tetszik  -  az  első  sortól  az  utolsóig
    mindenki odafigyeljen. Ez a zene mindenkihez szólni akar.

                                                             DEMJÉN FERENC