Hangszerek, hangszínek



                               BENKŐ DÁNIELNEK
                    EDDIG MÁR VAGY TIZENÖT ZENEI RIPORTJÁT
                              SUGÁROZTA A RÁDIÓ;
                       BÍZVÁST KOLLÉGÁNAK TEKINTHETJÜK.
              MEGKÉRTÜK, EZÚTTAL VÁLASSZA BESZÉLGETŐPARTNERÉNEK
                          BENKŐ DÁNIEL LANTMŰVÉSZT.
                        ELVÁLLALTA. ABBAN A REMÉNYBEN,
                     HOGY JÓL MEG FOGJÁK ÉRTENI EGYMÁST,
                      MINDJÁRT MAGUKRA IS HAGYJUK ŐKET.


    


    - A lant főleg a középkorról szóló könyvekben  szerepel.  Vagy  lehet,
    hogy talán egyidős a magyar irodalommal?

    - Az elődje sokkal-sokkal öregebb. Valahol a Közel-Keleten alkothatták
    meg, úgy kétezer-kétezerötszáz évvel ezelőtt. A neve:  ud.  Pengetővel
    játszottak rajta; az arab  udjátékosok  a  mai  napig  is  plektrummal
    pengetik a húrokat.

    - Ez határozza meg zenéjük jellegét?

    - Inkább fordítva. A játékuk hol egyszólamú, hol akkordikus:  hol  egy
    virtuóz dallam szólal meg, hol pedig az  összes  húr  egyszerre.  Így,
    pengetővel a hangszer nem alkalmas a több szólamú  játékra,  dehát  az
    arab zene nem is polifón. Az oda-visszapengetés nagyfokú virtuozitást
    enged az arab zenében - később azonban,  amikor  a  hangszer  Európába
    kerül, éppen a pengető lesz a hangszertechnika gátjává.

    - Ha  jól  látom,  az  ud  húrjai  párosával  sorakoznak.  Miért  kell
    mindegyikből kettő?

    - Okát adni ma már nemigen lehet. Egy biztos: a hangzás így "éteribb",
    hiszen több felhang szólal meg, másrészt viszont kevésbé tiszta,  mert
    a két húr elhangolódik egymástól. Ezért aztán a reneszánsz lanton  már
    szimpla a dallamhúr, sőt, a barokk lantok némelyikén a második  húrból
    is csak egy van.

    - Hol szerezted a hangszeredet?

    - Azaz: hol vásároljunk olcsón, gyorsan udot? Elárulom. Kairóban, némi
    alkudozás árán, a Muhammad Ali utcában. Nem  a  bokszkirályról  hívják
    így,  de   azért   nevezetes   hely:   ebben   az   utcában   mindenki
    hangszerkészítéssel foglalkozik.

    - Ami arab, az általában spanyol közvetítéssel jutott Európába.

    - Az ud is így érkezett, még ha maguk a spanyolok soha nem fogadták is
    be  ezt a hangszert. Európában azonban néhány évszázad alatt mindenütt
    elterjedt.  A  franciában luth, az olaszban lante, a németben Laute, a
    lengyelben  lante,  a  magyarban  lant lesz a neve. És a 15-16. század
    fordulóján egycsapásra a hangszerek királyává válik...

    - Kívánkozó fordulattal élve:... és a királyok hangszerévé?

    - De még mennyire! A lantosok  legjobbja  a  királyok  asztalánál  ül,
    kiváltságokat nyer, gyakran politikai megbízatást kap.

    - Éppen csak hogy lovaggá nem ütik, mint a Beatlest?

    - Még  ilyesmi  is  előfordult,  mint  például  John  Dowland  királyi
    lantossal: őt Erzsébet  királynő  ütötte  lovaggá.  A  halkszavú  lant
    mellett fontos információkat lehet cserélni... aminek persze megvan  a
    maga  árnyoldala  is.  A  lantművészet  kimagasló   mestere,   korának
    "sztármuzsikusa", a magyarországi  születésű  Bakfark  Bálint  például
    bejárta Európa legfényesebb királyi udvarait. Udvari  lantos  volt  I.
    Ferenc francia királynál, megjárta  Bécset,  nemesi  címet  kapott  az
    erdélyi fejedelemtől de amikor 17 évi hű szolgálat  után  kegyvesztett
    lett a krakkói királyi udvarban, házát felgyújtották, életét is csak a
    váltott, gyors lovaknak  köszönhette.  Annyit  tudunk,  hogy  bizalmas
    kapcsolatban  állt  Albrecht  keletporosz  herceggel;  sejthető,  hogy
    kémkedés gyanújába esett.

    "Lenne  csak  a  lantnak  nyelve,  Majd  ránkszólna  őkigyelme:   Mind
    dudáljon, hagyván engem Bakfark keze által pengnem."

    Jan Kochanowsky (Soltész Gáspár fordítása)

    - A 16. században tehát beköszöntött a lantkultusz?

    - Olyannyira, hogy az első  nyomtatott  kotta  (Velencében  adták  ki,
    1507-ben, Bakfark születésének  évében)  nem  is  lehetett  más,  mint
    lanttabulatúra. És ezután Európában  egy  egész  évszázadon  keresztül
    több kottát nyomtattak lantra, mint  a  többi  hangszerre  együttvéve.
    Egyébiránt  a  lanttabulatura,  ez  a  fogástáblázat,   amely   a   ma
    használatos beatgitár-akkordjelzésekhez hasonlóan  a  balkéz  ujjainak
    helyét jelöli ki a hangszer fogólapján - óriási találmány!

    - Ki találta fel? Talán egy jó szemű lantos?

    -  Nem:  egy  vak  orgonista,  Konrad   Paumann.   Az   ő   "vizuális"
    lantkottaképe nyomán válik "kézzelfoghatóvá" a  hangszeres  zene.  Aki
    lantra kíván írni, már lantra  is  írhatja  a  művét,  nem  valamiféle
    meghatáhatározatlan "instrumentumra",  mint  a  középkor  komponistája
    tette.

    - Szép darab, amit mutatsz, formájára is.

    - Ez az a bizonyos reneszánsz lant. Itt éppen hátulnézetben, ezért nem
    látszik, hogy ennek már nyolc  húrja  van:  hét  dupla,  egy  szimpla.
    Középkori elődein még csak hét, hat, öt vagy éppenséggel  négy  húrpár
    volt, és ezeket plektrummal pengették, mint az ősi udot. A  reneszánsz
    polifóniája  meghozta,  jobban  mondva  megkövetelte  az  ujjal   való
    játékot. Miután a kéz ujjai egymástól függetlenül is  dolgozhatnak,  a
    lant már önmaga kísérésére is alkalmas. Ez pont a  fordítottja  annak,
    ami nemrégiben a gitárral történt. A  gitár  egyidejűleg  játszotta  a
    szólót, a  kíséretet és a basszust. Aztán a popzenében három különálló
    hangszerre bontották.

    - Így többen vehetnek fel honoráriumot.

    - Igazságtalan megjegyzés. Magam is beatgitáron kezdtem  el  pengetni,
    persze a Beatles, a Shadows hatására.

    - Amikor megjött a kedved a zenéléshez?

    - Amikor elment a kedvem a hegedüléstől. Aztán a  gitár  után  a  régi
    pengetős hangszerek iránt is érdeklődni kezdtem.

    - Ez a laposhátú jószág, ez valamiféle gitár?

    - Nem, ez a spanyol vihuela, a gitár és a  lant  ötvözete.  Formájában
    gitár, játéktechnikájára nézve  lant.  Nem  használta  senki,  csak  a
    spanyolok, ők viszont úgy 1530-tól kezdve vagy száz  éven  át.  Sokkal
    erősebb a hangja, mint a lanté. Tudniillik a vihuela lapos hátoldala
    a hanglyukakon - a rozettákon - keresztül visszaveri  a  rezgéseket  a
    szabadba. A lant  legömbölyített  testében  viszont  "bentrekednek"  a
    hangok.

    - Mondják, hogy a lantot már a  harmadik  sorban  sem  lehet  hallani,
    holott a gitár hangja betölti a koncerttermet.

    - Nos, akkor a vihuela mondjuk a nyolcadig sorig hallható.

    - Hát ez a különös vonalú hangszer?

    - Az orpharion. Látod, Orfeuszt a  képzőművészek  mindenféle  pengetős
    instrumentummal lefestették már, lanttal, lírával, gitárral, hárfával,
    még vihuelával is, csak azzal az eggyel nem, amelyik éppen őróla kapta
    a  nevét.  Nem  az  évszázadok  formálták  ki,   hanem   egy   angliai
    hangszerkészítő mester. Nem csoda, hogy az orpharion rövid életű volt,
    egy  fél  évszázadig  használta  az  Erzsébet-kor,  aztán  nyomtalanul
    eltűnt. Azaz, szerencsére, nem egészen nyomtalanul.

    - Mi is tarthatta volna életben?

    - Az,  hogy  egy  korszakalkotó  újítást  tartalmazott:  rögzített,  a
    fogólapba  épített  érintőket.  A  spanyolgitáron  csak  jóval  később
    alkalmazták ezt a találmányt. A  többi  lantfajtán  pedig  az  érintők
    szabadon mozgathatók voltak a hangszer nyakán. A  reneszánsz,  majd  a
    barokk  korban  valóban  csúsztatták  is  az  érintőket,  fel-le,   az
    eljátszandó  darab  hangnemétől  függően.   Az   orpharion   tervezője
    kiegyenlítette a hangközöket; ezen a hangszeren már bármely hangnemben
    játszani lehetett. "Wohltemperiertes Orpharion"!...  száz  év  múltán,
    Bach  idejében  milyen  nagy  szó  volt  a  temperálás.  Az  orpharion
    készítőjének meg a nevét se tudjuk.

    - A hangszereidet nézve  úgy  tűnik,  hogy  a  lantfélék  idővel  mind
    bonyolultabbak lesznek. Legalábbis egyre több a húrjuk.

    - Panaszkodtak is a lantosok eleget: a  hangszer  behangolhatatlan,  a
    húrjai meg drágák. Akkoriban  még  bélből  és  selyemből  csavarták  a
    húrokat. Az egyik híres francia mester  így  kiáltott  fel:  Párizsban
    olcsóbb lovat tartani, mint lantot. Közben  a  16.  századi,  népszerű
    reneszánsz gitár  húrjainak  száma  hatról  négyre  apadt,  ugyanis  a
    legalsó,  legdrágább  húrt  a   németalföldi   polgárok   nem   tudták
    megfizetni, a legfelső húr pedig, lévén  a  legvékonyabb,  minduntalan
    elszakadt, így azt is lehagyták a hangszerről. Mindezt  a  komponisták
    is figyelembe vették. A lant húrjai azonban továbbra  is  szaporodtak,
    mondhatni, elburjánzottak. A barokk lanton már 15 húrpár van. A  képen
    egyébként azért látszom  olyan  szörnyen  elmélyültnek,  mert  ezen  a
    hangszeren még nem tudok játszani igazából. Egészen más a  technikája;
    tervezem, hogy ezt is elsajátítom a közel jövőben.

    - Az ősi udnak a barokk lant lenne az utolsó állomása?

    - Csak mint szólóhangszernek. Itáliában aztán a lantra még  több  húrt
    is tesznek, néha tizenhetet is, persze ez duplán értendő.  A  hangszer
    nyakát is meghosszabbítják.

    - Gyanús, furcsa alkotmány, elüt a lanttól!

    - Pedig a lantfélékhez tartozik. De a chitarrone így keresztelték el -
    már  nem  szólóhangszer: vagy más hangszereket kísér, vagy éppenséggel
    continuojátékra  használják,  mint  például a Monteverdi-operákban is.
    Caccini,  a  neves  dalszerző még azt írja, hogy az áriák kíséretére a
    chitarrone felel meg a legjobban. De a lant ekkor már hanyatlóban van.
    Húrjainak  száma  olyan  nagy,  kezelése  annyira  nehézkes,  és ami a
    legfontosabb:  hangereje  olyan csekély a közben sokat fejlődött többi
    hangszeréhez  képest, hogy nem bírja a versenyt. Kísérőhangszernek ott
    vannak  a  billentősök,  szólóhangszernek ott van a gitár. Vivaldi még
    versenyműveket   komponál   lantra,  Telemann-nál  is  előfordul  ez a
    hangszer,  de  a  Haydn  szerzette  két lanttrió, illetve kvartett már
    valóban  az  utolsó kísérlet a haldokló élesztgetésére. A lant eltűnik
    az európai zenéből, végérvényesen - jobban mondva vagy négyszáz évre.

    (- Ma ismét terjed a  lantjáték,  mint  a  régi  zenék  hordozója.  De
    írnak-e rá zenét a kortársaid is?

    -  Néhány  éve  egy  ausztráliai növendékem főiskolai vizsgakoncertjén
    eljátszottunk  egy  lantduettet,  amelyet  erre  az  alkalomra írt egy
    -természetesen  ausztrál-  zeneszerző. Mondanom sem kell, hogy egészen
    más  erényeket  keresett  a  lantban,  mint  négy évszázaddal ezelőtti
    kollégái.  Volt  a lant itt ütőhangszer, sőt, zörejkeltő alkalmatosság
    is.   A   hallgatóságra,   hogy   úgy  mondjam,  sikerült  sokk-hatást
    gyakorolnunk...

    - Nem is értesz egyet azzal, hogy a  régi  hangszeredre  modern  zenét
    írjanak?

    - Miért ne? Másrészt: miért ne komponálhatnák a kortárs zenét  a  lant
    sokkal  fejlettebb   kortárs-változátaira?   Egyébként   én   szívesen
    eljátszom a kifejezetten lantra írt műveket; ha  a  zeneszerző  szeret
    kísérletezni, megvallom, én is szeretek.)

    - Ott tartottunk, hogy a lant, a szólóhangszer helyébe a gitár lépett.
    Egyáltalán, van gitárod?

    -  Már  hogyan  is ne volna! Az is igaz, hogy e hangszer csupán közeli
    rokona  a  lantcsaládnak.  Sőt, amit itt látsz, egy kicsit olyan, mint
    hegedűben az olasz mesterhegedű.

    - Olyan régi?

    - Nem. Csak 1930-ban készítette Barcelonában F. Simplicio,  de  ő  az,
    akit a gitár Stradivarijának tartanak.

    - Valóban másképpen szól, mint egy "hétköznapi" spanyol gitár?

    - Másképpen.  Szavakkal  körülírni  nehéz,  de  talán  azt  mondhatom:
    teltebb, kiegyensúlyozottabb a hangja.

    - Nem konkurrense egymásnak a kettő: a lant és a gitár?

    -  Ugyan.  A  gitár  szédületes  karrierje  töretlen;  a  lant  hosszú
    hallgatás  után  szólalt meg ismét. Múzeumi példányok után készülnek a
    kópiái, hogy koncerten vagy akár hanglemezről hallassák halk, de - így
    mondom!-  nemes  hangjukat.  Míg  a  hangszer a lant felől jutott el a
    gitárig, én a gitártól jutottam el a lantig.



    

    Chitarrone

    

    Angol orpharion

    

    Reneszánsz lant

    

    Spanyol vihuela

    

    Spanyol gitár