Bemutatjuk: Akai GX 4000 D




                          Magnósaink jól ismerik már
                        az Akai 4000 DS jelű modellt.
                       Most itt az utódja, a GX 4000 D,
                      gyakorlatilag azonos mechanikával,
                    de alaposan módosított elektronikával
                           és előnyösebb külsővel.
                  Mint hallhatjuk, még a nyáron megjelenik;
                       gyanítjuk, hogy hamarabb elfogy,
                            mint a Hifi Magazin...


    Akai GX 4000 D
    orsós sztereo tape deck

    

    Mechanikai felépítése

        A négypólusú, indukciós motor gumiszalag közvetítésével hajtja meg
    a  viszonylag  kis  méretű  lendkereket,  amelynek  tengelye  egyben a
    szalagtovábbító "hangtengely".  A szalagsebességet - 9,5 vagy 19cm/s -
    a hangtengelyre húzható és ott rögzíthető csődarabkával lehet váltani,
    de  a kívánt szalagsebességnek megfelelő elektronikus korrekciót külön
    be  kell állítani egy kapcsolóval. A készülék álló és fekvő helyzetben
    is   működhet,  az  orsókat  rugós  szorítók  rögzítik.  A  legnagyobb
    használható   orsó   átmérője  18cm.   A  szalagot  a  leeresztő  orsó
    tengelyének  fékezése feszíti a fejekre. A négyszámjegyes számlálót is
    ugyanerről  a  tengelyről  hajtják  meg. A gyors előre-hátra csévélés,
    valamint  a  felvétel-lejátszás  egy-egy  nagy  méretű  kapcsolókarral
    indítható. A pillanat-állj kapcsoló elhúzza a nagy méretű gumigörgőt a
    hangtengelytől; ez a start-kapcsolóval hatástalanítható.

    Elektromos felépítése

        A  magnó  negyedcsíkos  törlő-,  felvevő- és lejátszófejjel bír. A
    felvevő-  és  a  lejátszófej hosszú élettartamú GX-fej (Glass & X'-tal
    Ferrite  Head),  ezt a szakmai zsargon "üveg-ferrit" fejnek nevezi. Az
    erősítőrész   sziliciumtranzisztorokból   felépített   áramkör,  külön
    felvevő-  és külön lejátszórésszel. A fejhallgató-kimenetekre egyetlen
    integrált   áramkör   dolgozik,   ebben  két  önálló,  azonos  áramkör
    helyezkedik  el.  A kimenet feszültsége szabályozható. Külön felvételi
    szintszabályozóval   rendelkezik  a  mikrofon-  és  a  Line-bemenet. A
    felvételi,  illetve lejátszási szintet egy-egy mutatós műszer jelzi. A
    műsor  a  felvétel  során azonnal lejátszható (külön felvevő- és külön
    lejátszófej!),  ezért  egy  úgynevezett monitorkapcsolót is találunk a
    magnón,  s  ezzel  felvételkor  hol a szalagról jövő jelet (Tape), hol
    pedig  a  jelforrás  jelét (Source) vezethetjük a készülékhez kapcsolt
    erősítőre.


    

    Új típusú fejek a GX 4000 magnón


        Már  említettük,  hogy  a  szalagsebesség  váltásakor  külön  kell
    állítani  a  korrekciót,  erre  szolgál  az EQ (equalizer) kapcsoló. A
    felvételi  korrekción  változtat  kismértékben - a Tape Selector, azaz
    szalagválasztó:   Low   Noise   állásban   egy-két   decibelt   emel a
    magashangokon.  Ez az alacsony zajú, például az Akai LN, a Scotch 211,
    212, 213, a Maxell LN, a BASF LN szalagokhoz ajánlatos. A Wide Range -
    valójában  "normál"  -  állás az Akai WR, a Scotch 206, 207, 250 CL, a
    Maxell  UD,  UDXL  és  a BASF LH, LHS szalagokhoz javasolt. A készülék
    módot   ad   trükkfelvételekre   is:   az  úgynevezett  Sound-On-Sound
    (Hang-A-Hangon)  üzemmódban  az  egyik csíkon lévő műsor rájátszható a
    másikra, és ez többször is, oda-vissza megismételhető.

        A  szalagvég-kapcsoló  a  szalag  elszakadása vagy kifutása nyomán
    áramtalanítja  a  meghajtó  motort.  A fejhallgatót és a két mikrofont
    fogadó,  6,3mm  átmérőjű  jack-hüvelyeket a magnó előlapján  helyezték
    el;    a    hátoldalon   található   a   felvétel-lejátszás   ötpólusú
    hangfrekvenciás  csatlakozóhüvelye,  valamint  a Line-Out és a Line-In
    csatlakozó,    ezek    RCA-rendszerű    hüvelyek.    A    kapcsolók, a
    szintszabályozók   forgatógombjai   egyébként   "divatosak",   és  jól
    illeszkednek az előlaphoz.


    Megjegyzések, észrevételek

        A nyugalmi és az üzemi zajszintet kétféle módon adtuk meg,  s  nem
    véletlenül. Mérésükhöz - a hazai és a nemzetközi előírások szerint - a
    szalagot meglehetősen ki kell vezérelni, egészen addig, míg a 333Hz-es
    (9,5cm/s), illetve  az  1kHz-es  (19cm/s)  jel  torzítása  -  harmadik
    harmonikusa el nem éri a  3  százalékos  értéket.  Ilyenkor  persze  a
    mérési eredmény viszonylag kedvező.
        De  mi van akkor, ha a torzítást nem engedjük ennyire felszaladni,
    és  csak  0dB műszerkitérésig vezéreljük ki a magnót? Az Akai GX  4000
    elektronikáját dicséri, hogy a zaj még 0,3%-ra redukált torzítással is
    rendkívül alacsony marad.
        Sőt,  a  Line-bemeneten a zajszint további 6-7dB-vel  alacsonyabb.
    Kifizetődik   tehát   beszerezni   néhány   amerikai  szabványú  (RCA)
    csatlakozódugót! Időnként kapható.


   

    Be-  és  kimenetek  az  európai és a tengerentúli szabvány szerint. Az
    Akai magnón ajánlatos RCA-csatlakozókat használni


        A  magnó  egyszerűen,  jól kezelhető. Könnyű befűzni a szalagot, a
    kezelőszervek  könnyen  mozognak.  A  fejek  és  a szalaggal érintkező
    részek  jól  hozzáférhetőek,  tisztításuk egyszerű. Nehézkes viszont a
    szalagsebességváltás.  Azt a bizonyos csőtoldalékot, ha éppen nincs rá
    szükség,  a  fejszerelvényt  borító  díszlap  alatt tartják. Ezenkívül
    ügyelni  kell  a  korrekció átalakítására is: komoly kellemetlenséggel
    jár,  ha valamit elfelejtünk. Tehát ami a legtöbb magnón csak egyetlen
    mozdulat, itt több műveletből álló munka.

    Táblázatba szedve íme a magnó főbb tulajdonságai:

    Előny:

    - Széles frekvenciaátviteli sáv
    - Alacsony torzítás
    - Igen alacsony zajszint
    - Hosszú élettartamú fej
    - Monitor-lehetőség
    - Sok szolgáltatás
    - Tetszetős külső

    Hátrány:

    - Nehézkes és bonyolult a szalagsebesség-váltás
    - Viszonylag magas a nyávogás
    - Nem hordozható: nincs fogantyúja


    Mérési eredményeink

    


    Szeánsz

    

        Amikor a GX 4000 éppen a kezünkben volt, a következő láncon tudtuk
    lehallgatni:  Dual  721  lemezjátszó  (Empire  1000 ZE/X hangszedővel)
    Marantz  4400  receiver,  JBL 4333 stúdiómonitorok. El tudunk képzelni
    korrektebb  lehallgatóberendezést  is,  mindazonáltal  az  egész vonal
    minősége  annyira  meghaladja az idehaza megszokottat, hogy a próbát -
    bár csak futólagos volt - legalábbis gyakorlati értékűnek gondoljuk.
        Először  is arra voltunk kíváncsiak, jobb-e az új magnó a réginél,
    vagyis a már ismert 4000 DS Mk. II. típusnál, amelyből elég sok van az
    országban.
        Technikailag   nem   volt   nehéz  dolgunk,  miután  mindkét  Akai
    háromfejes,   azaz   képes   a   felvételt   azonnal   visszajátszani.
    Monitorállásban  rákötöttük  őket a Marantzra, és csak ide-oda kellett
    kapcsolgatni  a két magnóbemenet között: bármilyen lemezt tettünk fel,
    a hangszórókon máris a magnófelvételek valamelyike szólt.
        A  következő  műsoranyaggal  próbálkoztunk.  Akusztikus  gitár  és
    basszusgitár a JBL cég Session című, elismert demonstrációs lemezéről.
    A   Sound   In   Spectra  (Philips)  különféle  világcégektől  átvett,
    karakterükben eltérő zenei részleteket tartalmaz. Blood, Sweat & Tears
    lemezünk (CBS 63 504) elég jól reprezentálja a műfajt, mi elsősorban a
    Spinning  Wheel  című számot figyeltük. Különös tekintettel a magnók -
    papíron  -  elég  magas nyávogására, feltettük Bartók két zongorára és
    ütősökre  írt  szonátájának második tételét (Qualiton LPX 1280). Végül
    meghallgattuk  dhfi-lemezek közül (ezeket a nyugatnémet hifi-szövetség
    adta   ki)   a   másodikról   egy  Karajan-vezényelte  Strauss-polkát.
    Tapasztalataink  szerint  ez  rendkívül  kritikus  program, félelmetes
    dinamikája miatt.
        A két Akai közül mindkét szalagsebességen az új bizonyult jobbnak,
    igaz,  csak  egy árnyalatnyival. Ez előbb vagy utóbb kihallható, ha az
    embernek    van    türelme   kivárni   a   kritikus   műsorrészeket. A
    Karajan-felvételre  azonban  elég volt éppen csak feltenni a tűt, hogy
    kiderüljön:  az  üvegfejes  változat  kiegyenlítettebb  hangképet  ad,
    térhatása   korrektebb.  Mintha  néhány  köbméternyivel  többet  tudna
    visszasugározni a koncert eredeti levegőjéből.
        Ezután  egy  Revox B77 mellé tettük a GX 4000-et, és megismételtük
    az előbbi procedurát.
        Az  eredmény tulajdonképpen bennünket is meglepett.  Igaz, 9,5cm/s
    szalagsebességen   az   Akai   nem   volt   versenyben,   viszont   19
    centiméteren annyira eltűnt a különbség a két magnó között, hogy a JBL
    és a Philips demólemezen, a Bartók-zenén és a BS&T-számon szinte észre
    sem lehetett venni. Ismét perdöntő volt viszont a Karajan-felvétel, ez
    -   furcsa!  -  csalhatatlanul  kimutatta,  hogy  a  Revoxnak  puhább,
    simább,  természetesebb,  zeneibb  a  hangja.  (Érdekes,  hogy az Akai
    magnókon  -  a  gyenge  mérési  adat  ellenére  -  még szalagvégen sem
    észleltünk félreismerhetetlen "nyávogást". A szalagsebesség ingadozása
    inkább csak valamivel érdesebbé tette a hangot.)
        A  szubjektív  próbákról  nagyon  gyakran  szó lesz a Hifi Magazin
    fórumán.  Ha  egyáltalán  lehet korrekt - és értékelhető! - eredményre
    jutni  a  szubjektív  módszerek  egyikével-másikával (gyanítható, hogy
    inkább  a  kombinációikkal),  rajtunk  nem fog múlni. Most, egyszerűbb
    kísérleteink után csak a következőket merjük megkockáztatni:

    1.  Jó minőségű, de átlagos programokon, elsősorban könnyűzenén aligha
    mutatható ki egzakt módon a különbség az Akai GX 4000 és a háromszorta
    drágább Revox között. Aki tudja, mikor melyik magnó szól, valószínűleg
    jobban   észleli   a  differenciát  ilyenkor  viszont  szó  sem  lehet
    egzaktságról: mindenkit befolyásolnak az előítéletei.

    2.  Nagy  dinamikájú  programokon,  főleg  szimfonikus  zenén érzésünk
    szerint   akár  statisztikailag  is  kimutatható lenne, amit keresünk:
    némi  instrukció  és egy kevés gyakorlat után kívülállók is fel tudnák
    ismerni a két készülék közül a jobbikat.

    3.   Tovább   növelné   a   -  kimutatható  -  különbséget  valamiféle
    hosszantartó  teszt,  az ilyet azonban nehéz keresztülvinni, különösen
    úgy, hogy közben meg ne sértsük a magnók inkognitóját.

    4.  Jobb kontrollberendezés ismét csak a Revox előnyéra vezetne, ennek
    azonban   nézetünk   szerint  nincs  jelentősége  az  Akai-tulajdonosok
    szempontjából.

        Mindebből  azt  szűrjük  le, hogy főként a popzene kedvelői nagyon
    kevéssé  alkusznak meg, ha a GX-es Akainál kötnek ki. Másrészt viszont
    -   Akai   ide,   Revox   oda!   -   a  hifi  változatlanul  a  19cm/s
    szalagsebességnél kezdődik.