Délibábos oldal



                        A zenekedvelőknek információra
                      és hifi-termékekre van szükségük.
                      A kettő visszahat egymásra, noha a
                     kapcsolatuk nem annyira nyilvánvaló,
                       hogy afféle tyúktojás problémává
                   szimplifikálhatnánk. Hiszen az árubőség
                             előbb-utóbb valóban
                   információbőségre vezet, de vajon igaz-e
                      fordítva is? Mennyiben segítheti a
                       több információ azt a programot,
                         amelyet - IV. Henrik szavait
                      kiforgatva - így fogalmazunk meg:
                      "minden megszállottnak hifi főjön
                                a fazekában"?


        Először  is megállapítjuk, hogy a magyar hifi-áruhiány valamelyest
    csökkent,  legalábbis  abban  az  értelemben,  hogy  manapság  -  némi
    utánajárás   vagy   utazgatás  árán  -  szinte  biztosan  beszerezhető
    valamelyik elfogadhatóbb lemezjátszó (csak persze az isten tudja, hogy
    éppen  melyik),  valamely  8,  10  vagy  15  ezer forintos elektronika
    (olyan,  amilyen),  továbbá  három  magyar  gyár különféle hangdobozai
    közül ma a fehér, holnap a fekete, holnapután a tarka.
        Választéknak  ez  még  nem nevezhető. Igaz, a hifi-termékeknek egy
    valóban bő választéka Magyarországon ma még elvben is megfizethetetlen
    luxusnak  minősítendő (nincs erre se forint, se dollár), de valamiféle
    szűkebb  -  és  mégis  stabil - áruskála elengedhetetlen ahhoz, hogy a
    jobb  készülékek  bizalmat  nyerhessenek,  a  gyatrábbak  pedig sorban
    kihulljanak  a  rostán.  Itthon  éveket  kell  várni egy Trabantra, de
    némelyik  kedvelt  személyautó  típust  Nyugaton  is  csak fél év után
    szállítja  a kereskedő. Nézetünk szerint a hifi nálunk mind az árakat,
    mind  a  keresletet  tekintve  eljutott  már  odáig,  hogy  valamelyik
    kereskedelmi  vállalat  -  vagy  még  inkább:  több vállalat közösen -
    bevezesse a minta utáni rendelést.
        Ezt  a  kereskedelmi módszert természetesen nagyon sok mindenkivel
    egyeztetni  kellene,  mindenekelőtt nyilván az iparvállalatokkal, - de
    ha valakinek, hát éppen nekik lenne belőle a legtöbb hasznuk, feltéve,
    hogy  legalább  minimális  rendet  tudnak  tartani a saját portájukon.
    Amennyire  meg  tudjuk ítélni a helyzetet, foglalkoznának is hifivel a
    magyar  gyárak,  meg  félnek  is tőle: hátha ráfizetnek. A minta utáni
    szállítás,  a  hosszabb  előrendelés  viszont egyike lehetne azoknak a
    biztosítékoknak, amelyek csökkentenék az ipar kockázatát.
        Aki  azt  veti  közbe,  hogy az importcikkekből ettől még nem lesz
    több,  igaza  van,  de  azért  hadd mondjunk még egy érvet. Még amikor
    országszerte  hiába  keresnek  egy-egy külföldi lemezjátszót, akkor is
    előfordul,  hogy  néhány  megyével  odébb valamelyik boltnak feleslege
    van.  Az előrendelés ezt kiküszöbölné, tehát legalább relatíve növelné
    az árukészletet.
        Igaz,  a vevő többhónapos, esetleg féléves türelemre kényszerülne,
    de  ez  a  kényszer  csak látszólagos, és még mindig többet ér, mint a
    tökéletes  bizonytalanság,  - vagy éppenséggel a tökéletes bizonyosság
    arra  nézve,  hogy  a  kívánt darab helyett egy sokkal gyatrábbat kell
    megvenni,  ugyanannyiért  vagy akár drágábban. Nem fillérekről van itt
    szó,  és  akár  a  kocsi-fanatikusok,  a  hifi-rajongók  is éppen elég
    gyakran ebédelnek zsíros kenyeret.
        Valószínű,   hogy   előbb  a  fővárosban  kellene  berendezni  egy
    bemutatótermet,   aztán   talán   a   nagyobb   megyeszékhelyeken   is
    megnyílhatna   egy-egy   "sztereo-stúdió",   "hifi-mintabolt",   avagy
    nevezzük,   ahogy   akarjuk.  Tulajdonképpen  egy  laza,  de  országos
    hálózatra      volna      szükség,     amely     mellesleg     talán a
    hanglemez-kereskedelemnek  is  jót  tenne,  hiszen széles ez országban
    nincs   egyetlen   olyan  üzlet,  amelyben  tisztességes  berendezésen
    demonstrálhatnák a modern felvételi technika eredményeit.
        És   ha  már  -  a  számítástechnikából  kölcsönözve  a  szót  - a
    "software"-t  is  belekevertük  a  dologba,  hadd  említsük a harmadik
    érdekeltet  is:  a  szolgáltató ipart. Ma még meglehetősen nagy bajban
    van  az,  akinek  elromlik  a  magnója, az erősítője, különösen, ha az
    külföldi,  drága  modell.  Az  ország  többezer kis szervizállomásától
    aligha  várhatjuk  el,  hogy  segítsen  a  vájtfülűeken,  de bizonyára
    található  megyénként egy-egy, Budapesten négy-öt olyan szerviz, amely
    előbb-utóbb felnő feladatához, különösen, ha a forgalom rákényszeríti,
    s ha a számítását is megtalálja.
        Ennyi   a   mai  napra  rendelt  délibáb  szövege.  Már  akkor  is
    elégedettek leszünk, ha Olvasóink Shakespeare-t fogják idézni: "Bolond
    beszéd, de van benne rendszer".

        Lapzártakor   érkezett   egy  nagyon  meghökkentő  hír:  a  Magyar
    Hanglemezgyártó   Vállalat   visszavonja   legújabb,  eddig  legjobban
    sikerült   lemezét.   A   Neoton   Napraforgójáról  van  szó,  amelyet
    szokatlanul   nagy  dinamikával  vágtak  -  erre  módot  adott  az  új
    Neumann-vágógép.  Az  utóbbi  idők technikailag legtökéletesebb magyar
    lemeze  volt az eredmény - és az, hogy számos bolt panaszkodott: ugrik
    a  tű...  A  Hanglemezgyár  kényszerítve  érezte  magát  arra,  hogy a
    Napraforgót  a  forgalomból  kivonja, s hagyományosan vágott szériával
    cserélje   fel.   Mi   pedig   megdöbbenve   regisztráljuk  a  negatív
    visszacsatolásnak  ezt a jellemző példáját: gyönge a lemezjátszó-park,
    ennélfogva  a hanglemeznek sem szabad túlságosan jónak lennie - és így
    tovább.

        Az  egészben  az  a  legszomorúbb,  hogy tisztességesen beállított
    lemezjátszón  (amelyben  legalább  sztereo  hangszedő  van)  a tűnek a
    nagydinamikájú  lemezeken  sem szabad ugrania. Mielőtt kipróbálhatnánk
    néhány    kritikus   példányt   (kapunk   majd   belőlük),   nyugodtan
    megkockáztathatunk  annyit,  hogy  a  boltok  többségében nemcsak hogy
    silány lemezjátszót, de tönkrement tűket is használnak, mert még azzal
    sincsenek  tisztában, hogy az olcsó zafírtűk hamar kopnak. Egyáltalán,
    az  eladók  a  legelemibb  ismeretekkel  sem bírnak arról, hogyan kell
    kezelni,  beállítani  egy  lemezjátszót. És ezért több százezer magyar
    zenehallgató  nem  élvezheti  azt,  amit a High Fidelity ma produkálni
    képes!

                                                             Darvas László