Hungaroton Hanglemez Hetek - másodszor



                       Tehát hagyományossá válik a HHH?
                    Jövőre még szebb lenne az alliteráció:
                                  HUNGAROTON
                                  HANGLEMEZ
                                    HETEK
                                  HARMADSZOR

                           szeptember 14-október 1.



        Tavaly hangulatos volt, népszerű volt, sikeres  volt  -  miért  ne
    ismételnék meg? A cél változatlan: megtartani méltó helyükön a  magyar
    zene alkotó- és előadóművészeit, és egy  kicsit  kitüntetni  kultúránk
    serény közkatonáját a hanglemezt. Profán megjegyzés: hajlandó ezért  a
    hanglemezgyár a zsebébe nyúlni?  Hajlandó.  Az  amúgysem  éppen  drága
    magyar művészlemezeknek 50 forint lesz az áruk a HHH idején.
        Az idei hetek mintegy zenetörténeti  áttekintést  nyújt,  előtérbe
    állítva néhány reprezentatív kiadványt:


                                      *

        A hatlemezesre tervezett Magyar Gregorianum  sorozat  első  lemeze
    rendkívüli siker volt, aranylemez lett. Azóta a második  megjelent,  a
    harmadik most kerül a közönség kezébe. Gondozója Rajeczky Benjámin,  e
    zene  magyarországi  termésének  legkiválóbb  tudósa;  közreműködik  a
    Schola  Hungarica  együttese  Szendrei   Janka   és   Dobszay   László
    vezetésével. A sorozat 3.  darabja  a  Nagyhét  zenéjéből  válogat,  a
    passiótörténet szereplőit vonultatja föl, így mintegy a modern európai
    dráma egyik forrásához vezeti el a hallgatót. A  magyar  történelemben
    oly sokszor fölidézett bibliai párhuzamokat érthetővé  teszi,  hogy  a
    Jeremiási siratók népénekként is megmaradtak a  régi  magyarság  zenei
    hagyatékában. Értékére nézve a gregorián zene nem marad el a középkori
    festészet és építészet mögött, s  e  kincs  magyarországi  változatait
    megőrizni, művészi világképünk részévé  tenni,  s  továbbadni  nemcsak
    gyönyörűség, hanem kötelesség is - mondják a sorozat gondozói.
        A  magyar  régmúlt  másik  zenei  dokumentumát,  Budavár   zenéjét
    (1490-1526)  a  Camerata  Hungarica  szólaltatja  meg.  Lemezei  eddig
    rendkívül sikeresek voltak, utalhatunk akár a késő-reneszánsz táncokra,
    akár a Vietórisz-kódex vagy a Bártfai-gyűjtemény anyagára.  A  "Mátyás
    király  udvarának   zenéje"   című   összeállítás   után   ezúttal   a
    Jagelló-korba invitálják a hallgatót, s ismét királyoknak szánt  zenét
    hallunk... Szerencsére Európa legkiválóbb komponistái is  kapcsolatban
    álltak a magyar udvarral... amikor  a  budavári  palota  falai  között
    Willaert, Hofhaimer vagy Stoltzer zenéje hangzott fel (ez  a  korabeli
    "világszínvonalat" jelentette!) a szelíd, de  tehetetlen  II.  Ulászló
    bizonyára helybenhagyólag bólintott: "dobzse"...  vagy  II.  Lajos  és
    ifjú neje, Mária királyné  siethetett  a  táncba,  hiszen  idejük  oly
    rövidre szabatott Mohács előtt...
        A   Camerata   Hungarica   vezetőjének,   Czidra    Lászlónak    a
    muzsikuspályája  igencsak  eltér   a   szokványostól.   Már   diplomás
    hangszeres  művész  volt,  amikor  fölfedezett  magának  és  a  magyar
    közönségnek egy régi hangszert, a  blockflőtét,  s  hozzá  egy  eltűnt
    zenei világot, a magyar reneszánszét. Hangszerén azután úgy  megtanult
    játszani, hogy a szakkritika a világhírű Frans Brüggen,  David  Munrow
    és Hans-Martin Linde egyenrangú társaként  emlegeti.  A  magyarországi
    reneszánsz zenéről Czidra bebizonyította, hogy él az,  csak  meg  kell
    szólaltatni, s lehetőleg  úgy,  ahogyan  a  régi  századokban  tették.
    Megalapította  együttesét;  megszerezték  a  szinte   már   ismeretlen
    korabeli hangszerek kópiáit (a pommereket, krummhornokat, dulziánokat,
    lantokat, gambákat stb.), és egy igéző hangzásvilágot támasztottak föl
    számunkra. A Hungaroton talán elsőként karolta föl vállalkozásukat;  a
    siker mindkét felet igazolta.
        A zeneirodalom legnagyobb lángelméinek két  monumentális  alkotása
    is szerepel a HHH programján. Bach Máté-passiójának páratlan  fenségét
    és szépségét nem kell külön méltatni. Most azonban különleges előadást
    örökítettek meg. 1976 májusában egy vasárnap dél előtt,  illetve  este
    csendült föl a passió teljes anyaga. A vezénylőpálcát  Sándor  Frigyes
    tartotta a kezében: félszázaddal korábban ő volt a  hangversenymestere
    a  legendás   oratóriumkarnagy   Lichtenberg   Emil   által   dirigált
    Máté-passiónak. E két időpont  között  a  teljes  Máté-passió  sohasem
    hangzott el Magyarországon. A  hatalmas  sikerű  produkciót  a  Magyar
    Rádió közvetítette és rögzítette.
        A szólisták élén világhírű  művészünket,  Hamari  Júliát  említjük
    elsőnek. Ő nemcsak a legnevesebb karmesterek oratórium-előadásainak és
    lemezfelvételeinek szereplője, de a világ nagy  operaszínpadain  is  a
    legmelegebb taps és méltatás kíséri fellépését, a bécsi  Staatsopertől
    a milánói Scaláig és a Covent Gardenig. Kalmár Magda (akárcsak  Hamari
    Júlia) a Hungaroton János-passió felvételének is nagyszerű  szólistája
    volt.  Kiváló  fiatal  baritonistánk,  Gáti  István  ezúttal   debütál
    hanglemezen - ilyen  nagy  feladattal.  Két  vendégművész:  a  virtuóz
    tenorista (és kontratenor énekes!) Zeger Vandersteene és a bécsi Ernst
    Schramm az alkalomhoz méltó teljesítménnyel gazdagította az előadást.
        Mozart Requiemjének előadása a hetvenedik évén  túllépő  Ferencsik
    János új virágzásnak induló művészetét reprezentálja. Sokan ismerik  a
    Requiemhez fűződő legendákat a titokzatos, fekete ruhás idegenről, aki
    megrendeli a halotti misét, s  akiről  a  betegeskedő  zeneszerző  úgy
    képzeli, hogy a Halál követe... A valóságban gróf Franz Walsegg  kíván
    emléket állítani feleségének s a legkiválóbb bécsi szobrászon kívül  a
    legkiválóbb komponistát is megkeresteti.  Aztán  a  mozarti  kéziratot
    sajátkezűleg  lemásolja,  a  cím  lapon  önmagát  tünteti  fel  szerző
    gyanánt. Az "ártatlan tréfa"  persze  senkit  sem  vezethetett  félre.
    Nehéz is lett volna e műben eltitkolni a zseni jelenlétét.
        Lehotka Gábor kizárólag Johan Sebastian  Bach  műveit  játssza  új
    lemezén.  Mint  a   lemez   ismertetőjében   írja,   ezúttal   kedvére
    válogathatott a program összeállításakor. Sem a régi hazai orgonák kis
    hangterjedelme, sem  a  modernebbek  durvább  hangja  nem  korlátozta.
    Akárcsak előző lemezén, Lehotka most is a váci zeneiskola új  Jehmlich
    orgonáját szólaltatja meg, igazolva,  hogy  az  új  orgonának  -  Bach
    tréfás kifejezésével élve - "jó tüdeje van". Így kerültek a műsorba  a
    legvirtuózabb,  technikailag  legigényesebb  művek,  közöttük  Lehotka
    egyik kedvence: a c-moll passacaglia és fúga.

    

        A  fausti  gondolat  Lisztet  egész  alkotói  pályáján   elkísérte
    (Mefisztó-keringők stb.), s a csúcsot éppen a Faust-szimfónia jelenti.
    Dramaturgiájában a mű érdekes párhuzamot mutat Az ember tragédiájával.
    A zene arról vall, hogy Faust és  Mefisztó  (valójában  az  ember  két
    énjének  megszemélyesítője)  elválaszthatatlan   egységet   alkot,   s
    kettejük nagy konfliktusát csak a Margitmotívum hangjaival oldja fel a
    tenor szóló és a férfikar: "Az örök asszonyi emel magához".  A  vívódó
    művész önportréját, mint Liszt sok más zenekari művét, Ferencsik János
    a leghitelesebb hagyományok őrzőjeként rajzolja meg.
        A Liszt Ferenc Kamarazenekar immár egész Európában jól ismert;  az
    ERATO és az EMI cég is egymás után készít vele  felvételeket.  Maurice
    Andréval készített lemeze itthon is az év egyik slágere volt. Az ERATO
    és a Hungaroton közös produkciója a Divertimentók  című  kiadvány.  Az
    ERATO nyilván a Bartók- és a Weiner-művek hiteles magyaros karakterét,
    lendületét méltányolja az együttes  játékában,  mi  ezenkívül  örömmel
    fogadjuk a magas technikai  színvonalat,  a  szép  hangzás  gyönyörét.
    Weiner Leó két Divertimentója  mindmáig  a  szerző  két  legnépszerűbb
    alkotása, igazi nemes és magyaros "szórakoztató zene".  De  Bartók  és
    "szórakoztató" zene? Nos, a címet ő maga adta, s noha a mű igen súlyos
    mondanivalót is  hordoz  (a  II.  világháború  küszöbén  keletkezett),
    alkotója mégis mintha éppen most, e sötét években találna  rá  hitére,
    optimizmusára. "Sohasem írt olyan dallamosan, olyan közérthetően, mint
    ekkor..." így jellemzi Szabolcsi Bence azt a bartóki alkotó korszakot,
    melynek nyitánya éppen a Divertimento.
        Ha a  Faust-szimfónia  kapcsán  Madáchra  utalhattunk,  Stravinsky
    műve, A katona története  viszont  a  Faust-legenda  egyik  távolabbi,
    népmesei   változatának   is   fölfogható.   Stravinsky   népszerűsége
    napról-napra nő  hazánkban  is,  egyre  több  alkotása  szólal  meg  a
    koncertteremben,    a    közeljövőben    pedig    az    Operaház    is
    Stravinsky-bemutatóra  készül.  A   zseniális   orosz   zeneszerző   a
    legkülönbözőbb  stílusirányokat  ötvözi  egységbe.  Ő  is  szintézisre
    törekszik, bár a korál és a tangó, a jazz, a rag-music és a  gregorián
    elemeit, a  nagy  barokk  és  klasszikus  mesterek  sajátosságait  is
    összegyűjti.
        A katona története Stravinsky és Ramuz barátságának bizonyítéka. A
    Renard (A róka) burleszk-jellegű  meséje  egy  másik  barátság  emlékét
    őrzi: a cimbalomszólót a zseniális magyar művész, Rácz Aladár  számára
    írta Stravinsky. (Kettejük kapcsolatáról  szóban  is  hallhatunk  Rácz
    Aladár  tavaly  megjelent  lemezén.)  A  Három  japán  dal   felvétele
    pillanatnyilag csak a  Hungaroton  katalógusában  szerepel.  A  Mihály
    András   vezette   Budapesti   Kamaraegyüttes   századunk    zenéjében
    specialistának számít: nagyszerűen interpretálja Stravinskyt.
        A  Nagy  Magyar  Előadóművészek sorozatának új darabja Svéd Sándor
    lemeze.  Svéd  a  harmincas  években  a  bécsi  Operaház híres "magyar
    kvartettjének"  legfiatalabb  tagja  volt, az ötvenes években pedig az
    egyik  legnépszerűbb  operaénekes  itthon.  A  Tóth  Aladár  igazgatta
    budapesti  Operaház  "hétköznapi  estjeiből" is igazi ünnepet csinált.
    Már  maga  a hang is csodálatos volt, hatalmas és tömör, mint Lawrence
    Tibbetté  és  Titta  Ruffóé,  de  még  melegebb  színű és bársonyosabb
    amazokénál,    s    minden    regiszterben   teljesen   kiegyenlített.
    Énektechnikája,  zenei  biztonsága  tökéletes  volt  -  talán  sohasem
    hibázott. Igazi területe az olasz bel canto; főként Verdi-, de Mozart-
    és   Wagner-szerepekben  is  a  legmagasabb  teljesítményt  nyújtotta.
    (Barátja,  Toscanini  a  Scalában  nemcsak  a Tell Vilmost énekeltette
    vele,  de  Hans  Sachsot  is  -  olaszul!)  A salzburgi fesztiválok, a
    Metropolitan:  mind-mind  sikereinek  színhelye  volt.  A most kiadott
    lemez  az  ötvenes  évek  budapesti  felvételeit  tartalmazza;  a régi
    operaházi  estéket idézi vissza a magyar zenebarátoknak, s bemutatja a
    külföldi  gyűjtőknek.  Nem  utolsósorban  az  idős művész köszöntésére
    készült,  de  sajnos,  elkésett.  Amikor  ezeket  a sorokat írjuk, már
    megérkezett a szomorú hír: Svéd Sándor nincs többé.
        "Aki jó érzékkel hallgatja végig  a  lemezre  rögzített  Rómeó  és
    Júliát, az lelke  zugmozijában  egy  ragyogó  filmet  perget"  írja  a
    Shakespeare-lemezhez   csatolt   tanulmányában   Mészöly   Dezső,    a
    műfordítója.  Hiszen  Shakespeare  darabját  "az  Erzsébet-kor  mozija
    gyanánt" nézték a kortársak. "Holt kulisszák helyett eleven emberfalak
    közt játszódott a dráma..."
        A  darab  ezúttal  hangokban  pereg,   két   évtizeddel   ezelőtti
    színészgárdánk legkiválóbbjaink alakításában.  S  mint  annyiszor,  ha
    csillagos órája üt a művészetnek, fölragyog a varázs: a  hangok  mögül
    színek, képek, emberek lépnek elő. Ez  az  1961-es  felvétel  -  méltó
    módon Shakespeare legendájához és a veronai szerelmesekéhez - maga  is
    legendává  vált.  Ebből  lép  elő  a  zseniális  fiatal  Rómeó,   hogy
    egycsapásra megnyerjen  mindent:  hírnevet,  életet,  Júliát  -  és  a
    halált. Latinovits Zoltán csodálatos és tragikus  pályájának  nyitánya
    volt ez a szerep.
        A "legfényesebb árvák" utódának, az ezüstös fejjel  is  "fiúként",
    fiatalon eltávozott Nagy Lászlónak  állít  emléket  a  másik  irodalmi
    tárgyú hanglemez, olyan költői személyiségnek - így  méltatja  Koczkás
    Sándor -, akiben megvilágosodott a fölismerés: "Költészet nélkül  csak
    fél-szárnyú lenne az emberiség. S ha még életében is megérhette,  hogy
    "versei   érvényt   szereztek   maguknak",   azt   gyakran   éppen   a
    versmondóknak, költészete megszólaltatóinak  köszönhette.  Közöttük  a
    talán legkitartóbbnak és  legszenvedélyesebbnek,  Berek  Katinak.  ("A
    szabályok mesternője, de a kánont is dúló rebellis - mindkettő ott  él
    Berek Katiban" - írta róla  a  költő.)  Az  ő  előadásában  izzik  föl
    előttünk a Rege a tűzről és jácintról, majd a  Menyegző.  S  azután  a
    rövidebb versek között a talán legnépszerűbb, a Nagy Lászlót szinte  a
    világ és a költészet mindenségével szemben is  egyénítő  remek,  a  Ki
    viszi át a Szerelmet? "A költészet kifejező és  megítélő  hatalom,  de
    nem megoldó" - vallotta a költő. A megoldás ránk vár, az emberiségre.

                                                             Uhrman György