5.4.2. Tányér- és csapágy-megoldások



   Egyes készülékek tányérja műanyagból készül; egy műanyag fröccsöntő szerszámmal nagy sorozatban és rendkívül olcsón lehet nem túl igényes lemeztányért gyártani. Az átlagos készülékek lemeztányérja gondosabb kivitelben készül: a tányér anyaga acéllemez, amit mélyhúzással vagy több rész összeszegecselésével alakítanak a kívánt formájúra. Ezekkel már kielégítően ingadozásmentes, egyenletes forgás érhető el. Egyes mágneses rendszerű hangszedők és a vaslemez tányér között kisebb-nagyobb vonzás léphet fel, ami a hangszedő követési képességét és torzítását befolyásolhatja. Ha a vaslemez a hanglemeznél kisebb átmérőjű, e változás a lejátszás közben következik be.
   Nagy értékű, házi stúdió-lemezjátszók 1...4kg tömegű tányérja mágneses tulajdonság nélküli (diamágneses) fémekből, pl. alumínium- vagy cinkötvözetekből van. A cink nagy fajsúlya (7,14g/cm3) a tányér tömegének, ill. inerciájának növelése érdekében kedvező. További előny még a viszonylag egyszerű eljárás, amellyel közvetlenül az olvadt állapotú fémből gépi présöntéssel gyártják a lemeztányérokat. Az öntvény peremét esztergálják, majd átlátszó lakk beégetésével tetszőlegessé teszik. Az ilyen tányér mérettartó és korrózióálló. Végül a tányért dinamikus egyensúlyozó gépen forgatva gondosan kiegyensúlyozzák. Ennek nyoma a tányér belső peremén kb. 10mm átmérőjű és 2...3mm között változó mélységű zsákfuratok formájában látható.
   A lemeztányért rendszerint gumilap borítja. Ez levéve könnyen tisztán tartható, s a gumi rugalmassága újabb csillapítást jelent a rezgésekkel szemben. Ugyancsak a rezgésátvitel csökkentése céljából szokás a gumi felületét úgy kialakítani, hogy azon a szabványos átmérőjű lemezek csak a peremükön feküdjenek fel. Néhány Bang & Olufsen lemezjátszón nincs is összefüggő gumifelület, hanem csak néhány gumikorongocskán nyugszik a lemez pereme.
   Persze nemcsak szabályos korong alakú lemeztányér készíthető. Néhány exkluzív lemezjátszó esetében, pl. a Transcriptors gyártmányú Saturn és Reference típusú készülékekben síklapon forgó öt, ill. hat sárgaréz tömb adja a lendítő tömeget. Még tovább mentek a tányér önsúly-tehetetlenségi nyomaték arányának csökkentésében a Scientelec cég lemezjátszó-fejlesztő mérnökei: a három korongból álló tömegrendszer nem tányéron, hanem csak három karon nyugszik. Nedvesen játszott lemezekhez különösen ajánlható...
   A lemeztányéron a lemez helyzetét a központosító tengelycsonk határozza meg. Ezek szabványosított átmérője 7,2(+0...-0,09)mm. Mivel minden forgó tengely dübörgési zajt visz a lemezre, ezért a tervezés során törekedni kell arra, hogy minél kevesebb forgó alkatrész legyen a lemezjátszóban. Még a közvetlen hajtással sem hagyható el azonban a tányér csapágyazása, amely szintén zajt okozhat a tányér csapágysúrlódása miatt. Ez a súrlódási zaj annál erősebb, minél érdesebb a tengely. A súrlódás változása miatt a tengely forgása közben rövid időközökre fékeződik vagy felgyorsul, a körkeresztmetszettől való eltérés miatt pedig a tengely kismértékű bolygó mozgást végez, s így lökéseket okoz. Olajkenésű csapágyaknál is hasonló a helyzet, az olajfilm az egyenetlen nyomás miatt helyenként megkeményedik, majd egyre inkább keményedve végül bereped.
   Érdekes módon a tányér alsó csapágyazása - amely rendszerint egyetlen golyó - nem okoz jelentős dübörgést, ha a golyó tiszta és a támasztó felületek nincsenek többtengelyűen túlhatározva. Ha a tengely alsó pontja nem végez bolygómozgást, a dübörgés a felső csapágyrész súrlódásának csökkentésével mérsékelhető. Különlegesen megmunkált tengelyen a Perthometer nevű felületi finomságot mérő készülék 0,1µm nagyságú érdességet mutatott ki. Ez jelenleg a mechanikai megmunkálás minőségi határa.
   Csapágyanyagokként jól beváltak az acél és bronz fémcsapágyak, jó minőségű készülékekben újabban használnak nylon és teflon (P.T.F.E.) csapágyakat is, ez utóbbi az ismert legkisebb súrlódási tényezőjű anyagok közül való.
   Lemezváltós készülékeken az egypontos talpcsapágyazás nem valósítható meg, mivel a váltótengelyt a lemeztányér tengelyén belüli átmenő furatba kell beilleszteni. Az ilyen talpcsapágyak három, vagy annál több golyón nyugszanak. Dübörgési értékük emiatt nagyobb. Ehhez járul még az is, hogy a váltótengely hüvelye áll, és forgás közben a lemez belső furata ehhez dörzsölődik. Ez utóbbi hibalehetőségeket a jobb minőségű lemezváltós készülékekben az ún. együttfutó tengely csökkenti. Ezt a váltótengely eltávolítása után kell a tányérra tenni, ami azután a lemezzel együtt forog, s így a lemezre jutó dübörgés csökken.