5.2.3. Közvetlen hajtás
Logikusnak tűnik a következtetés, hogy a lemezjátszó dübörgése akkor lesz a legkisebb, ha a lemeztányérnál gyorsabban forgó alkatrész nincs a készülékben. Dús fantáziájú amatőrök ezért gyakorta töprengtek rugóerővel vagy gravitációs erővel, esetleg levegő vagy vízenergiával közvetlenül hajtott lemezjátszó készítésén. Ma már mindez a múlté, a mai fejlettségű elektronikával ugyanis már lehet 33 1/3 percenkénti fordulatszámú motort alkotni. Az ezzel felépített lemezjátszó hajtószerkezete végtelenül egyszerű, a tányért a motorra kell helyezni, ez az egész.
A motor tengelyén fordulatszám-érzékelő is van, ez állandó visszacsatolással biztosítja, hogy a tányér fordulatszáma a terheléstől függetlenül állandó legyen. A fordulatszám megváltoztatása a motor vezérlőelektronikájában egyszerű átkapcsolással megoldható. Az említett vezérlőelektronika szinte kivétel nélkül magába a motortestbe van beépítve.
Vegyük sorra a közvetlen hajtás minőségi jellemzőit. Hangmagasság-ingadozás gyakorlatilag nincs, az elektronika azonnal beavatkozik, ha a fordulatszám kismértékben megváltozik. A közvetlen hajtású lemezjátszók hangmagasságingadozását csak gondos, mikroszkóp alatt centrírozott mérőlemezzel lehet kimutatni. Van azonban egy sajátos következménye is a közvetlen hajtásnak. Amiatt, hogy a lemeztányér a motoron van, a lemeztányér a motorrezgésektől nincs elszigetelve. Motorrezgések pedig éppen az előbb említett azonnali szabályozás miatt keletkeznek. Érthető, hogy egy forgó tömeg sebességingadozásait csak viszonylag nagy áramimpulzusokkal képes a motor kiegyenlíteni, ezek viszont mechanikai lökéseket jelentenek. Ezért azután a közvetlen hajtású lemezjátszók dübörgése a 8...22 Hz közötti tartományban jelentős lehet, nagy pólusszámú motorok esetén még szaporább frekvencián is észrevehető. Elméletileg ez a hiba csak inercia nélküli tányérnál szűnik meg teljesen.
Fenntartás nélkül igaz viszont, hogy a közvetlen hajtásban idővel öregedő gumialkatrészek nincsenek, s így rendszeres karbantartás nélkül sem változik a hajtómű minősége. Várható, hogy a közvetlen hajtási mód mind az egyszerűbb, mind pedig az igényesebb készülékek között egyre inkább elterjed.