5.2.1. Dörzshajtás
Rendkívül elterjedt, megbízható hajtási mód, az olcsóbb készülékekben épp úgy megtalálható, mint a rádióstúdiók nagy lemezjátszóiban.
Ennél a hajtási módnál a hajtómotor és a lemeztányér között egy gumibevonatú kerék létesít kapcsolatot; l. az 5.4. ábrát. E kerék a gyors fordulatú motortengelyt kis átmérő mentén, a lassú fordulatú tányért pedig nagy átmérőnél érinti. Felülnézetben megfigyelhető, hogy a tányéron belüli közlőkerék esetén a motor forgásiránya a tányéréval ellentétes, a tányéron kívüli közlőkereket azonos forgásirányú motor hajtja.
A dörzshajtást leggyakrabban nagy fordulatszámú aszinkron vagy szinkron motorokkal használják. Ezek szinkron fordulatszáma 50Hz-es hálózaton a motor pólusszámától (2...4) függően 3000 vagy 1500 percenként. Mivel 33 1/3 fordulaton egy lemeztányér 300mm átmérőjű belső pereme percenként 31415mm utat tesz meg, ez 1500 fordulatú motortengelynél 6,67mm, 3000 fordulaton 3,33 mm átmérőjű motortengelyt jelent. Figyelemreméltó, hogy e számításban a közlőkerék átmérője közömbös, ugyanis ez az egyik oldalon felvett elmozdulást a másik oldalon változatlanul leadja. Nem közömbös viszont a dörzskerék fordulatszáma. Ez 40mm átmérőjű közlőkeréknél percenként 250 körüli, ami átszámítva, másodpercenként 4,1Hz. Észrevehetjük, hogy ez éppen a fül hangmagasságingadozás-észlelésének a legérzékenyebb pontja. Vigyázni kell tehát nagyon, hogy a dörzskerék minden egyes körülfordulása közben azonosan érintse a tányért, ill. a motortengelyt. E célból a gumibevonatnak teljesen egyenletesnek kell lennie. A dörzskerekes erőátvitel a gumifelület kopásával jár együtt, ezért lehetőleg keménygumi anyagot készítenek. Így viszont a motortengely rezgései alig csillapítva kerülnek a tányérra.
Üzemen kívül a gumigörgőt nem szabad a motortengelyhez nyomni, mert a meleg tengelyt egy ponton érintő gumi alakja szinte javíthatatlanul megváltozik. Ezért azt javasoljuk, hogy a lemezjátszónkhoz mindig legyen tartalékban egy darab új gumikerék, lehetőleg bádogdobozban, levegőtől elzárva. Érdemes megjegyezni, hogy az 50 mm átmérőjű gumigörgő 25µm nagyságú felületi hibája már 0,1% hangmagasságingadozást okoz, gumialkatrészt ennél pontosabbra készíteni pedig nemigen lehet.
A dörzskerekes hajtás jellegzetes tulajdonsága a 4...100Hz tartományba eső hangmagasság-ingadozás és dübörgés. E hajtáshoz nagy fordulatszámú, de rendszerint kis méretű motorok kellenek. A motorok indítónyomatéka viszonylag nagy, a tányér forgása a névleges fordulatszámot hamar eléri.
Egyszerűen megoldható a fordulatszám-változtatás. Leggyakoribb megoldás a motortengely lépcsős kialakítása, a különböző átmérők a kívánt fordulatszámoknak felelnek meg. A fordulatszám pontossága a motortengely átmérőjétől függ, ennek kúpos kialakításával és a közlőkerék magasságának változtatásával egyszerű fordulatszám-finomszabályozást lehet készíteni. Ez lehetővé teszi, hogy a lemeztányér fordulatszámát pontosan beállíthassuk, de mód van a helyes fordulatszám szándékos megváltoztatására is. Erre akkor lehet szükség, ha valaki egy zenedarabot lejátszás közben hangszerén kísérni akar. Ha például a zongorája a 440Hz-es kamarahanghoz képest fél hanggal lejjebb hangolódott -ami gyakran megesik- a lemezjátszó fordulatszámát 6%-kal kell csökkenteni.
Egyedülálló megoldású a Lenco L75 lemezjátszó fordulatszámváltó mechanikája (5.5c ábra). A vízszintes tengely körül forgó négypólusú aszinkron motoron egy mindkét végén csapágyazott kúpos tengely van, s ehhez csatlakozik a dörzskerék. A dörzskereket a kúpos tengely mentén hosszirányban elmozdítva a fordulatszám ugrásszerű átmenet nélkül folyamatosan változtatható 15...18 és 30...86 percenkénti fordulatszám között. A sebességválasztó kar a szabványos 16 2/3, 3 31/3, 45 és 78 fordulatszámoknak megfelelő, jól definiált helyekre bármikor beállítható.
Kevésbé elterjedt, bár nagyon jó hajtási mód a javított dörzshajtás. Legismertebb képviselője a Thorens TD124 hajtóműve. Ebben igyekeztek a dörzshajtás előnyeit megtartani és hibáit kiküszöbölni. A szokásos dörzshajtás hibaforrása az, hogy a gyors fordulatú motor egyszeri áttételezéssel hajtja a tányért. Emiatt a motortengelyt kis átmérőjűre kell készíteni, ami mechanikai hatásokra és a gyártási tűrésekre elég kényes. A javított dörzshajtás (l. az 5.6. ábrát) kettős áttétellel működik. A motortengelyen gumiszíj fut, amely egy közbenső kereket hajt. Ez percenként már csak néhány százat fordul, így az ezen kialakított lépcsőstárcsa deformáció veszélye nélkül forgatja a dörzskereket. A motortest remegése a gumiszíjon nem jut át a tányérra. Szellemes megoldás biztosítja, hogy a hajtómű az amerikai 60Hz frekvenciájú hálózaton is működhessen: ez esetben a gumiszíjat a motortengely másik, kisebb átmérőjén kell futtatni.
Mivel a feszültségingadozás és a terhelésváltozás hatásának csökkentése miatt a szükségesnél nagyobb teljesítményű aszinkron motort kell használni, ez lehetővé teszi a finom fordulatszám-szabályozás fékezéssel való megoldását. Természetesen csak súrlódásmentes féket lehet használni, ilyen az örvényáramú fék. A lépcsőstárcsán egy nagyobb átmérőjű, jól vezető réz (vagy alumínium) korong is van, melyet egy állandómágnes sarkai fognak közre. A mágnes helyzetének változtatásával vagy a mágneskör söntölésével az örvényáramú fékezés és ezáltal az aszinkron motor fordulatszáma kismértékben változik. Az egyenletes fékezés érdekében az örvényáramú korong ferromágneses zárványokat nem tartalmazhat.